Vigyázat szélhámosok!

2011-03-04 22:52:32 | Módosítva: 2011-03-15 16:41:09

Trükkös lopások alkalmával a szélhámos elkövetők sok esetben hivatalos személyként lépnek fel. Úgy csöngetnek be a gyanútlan ügyfelekhez, mintha az energiaszolgáltató alkalmazottai lennének. A megtévesztő módszer lényege, hogy azt állítják, energiadíj túlfizetés történt, ami miatt – egy nagy címletű bankjegyet felmutatva – visszafizetéssel kecsegtetnek. Kérik a megtévesztett fogyasztót, hogy a nagy címletből – ami sokszor hamis is – adjon vissza, miközben kifigyelik, hogy a lakás mely részéből veszi elő pénzét, majd figyelmét elterelve, értékeit, megtakarított készpénzét eltulajdonítják.

Kérjük, figyeljen oda, hogy Önt ne érhesse kár!

Legfontosabb tanácsunk, hogy a bármilyen okból megjelenő idegeneket (ügynököket, árusokat, adománygyűjtőket), vagy az energiaszolgáltató dolgozójaként bemutatkozó személyt soha ne engedje be ellenőrzés nélkül otthonába.
Ha valamelyik szolgáltató nevében (áramszolgáltató, gázszolgáltató, vízmű, kábeltévé stb.) keresik, kérje el az illető hivatalos státuszát bizonyító igazolványt.

Az előbbi felhívást az egyik közműszolgáltató weblapján találtuk, és magunk is óvatosságra kérjük olvasónkat, de ehhez szeretnénk egy kis jogi segítséget is adni. Sokszor találkozni a szolgáltatók szakembereinek értetlenkedésével vagy akár sértődöttségével, amikor óvatosak vagyunk, vagy éppen nem érünk rá a váratlanul csöngető mesterrel foglalkozni.
Ami a kérdést általánosan illeti: mindkét félnek – szolgáltató és fogyasztó - együttműködési kötelezettsége van, de gyakorlati szempontból erőfölényben vannak a szolgáltatók. Az Ő általuk egyoldalúan meghatározott üzletszabályzatok, általános szerződési feltételek ugyanis az irányadóak a jogviszonyban. Tehát természetesen be kell engedni őket, de csak akkor, ha előre történt az értesítés és igazolja, hogy honnan jött. Társasházban szerepe van a közös képviselőnek is, akinek gondoskodnia kell a személyes jelenlétről.

Pl. a Vízművek esetében:
A fogyasztó köteles a Szolgáltatónak a Szolgáltatás igénybevételére szolgáló ingatlanra (vízmérőakna helye), a bejutását a jelzett időben lehetővé tenni, a Fogyasztó a szükséges munkálatokat nem akadályozhatja. A vízmérőcserét a Szolgáltató – 5 nappal korábban írásban közölt és/vagy egyeztetett időpontban – Fogyasztó vagy megbízottja jelenlétében végzi el, aki a kiszerelt vízmérő óraállását a „mérőcsere–munkalap” aláírásával igazolja. A mérőcsere megtörténtét Szolgáltató Fogyasztónak írásban igazolja.

Pl. a TV szolgáltatók esetében:
Az előfizető köteles a szolgáltató részére lehetővé tenni, hogy a szolgáltatás igénybevételéhez szükséges műszaki berendezések (erősítő, dekóder, set top box, dekódoló kártya) elhelyezését és üzembe állítását a felek által előzetesen egyeztetett időpontban véghez tudja vinni.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

A cikk eredeti változata az alábbi címen olvasható az Ezermesteren:
https://ezermester.hu/cikk-5007/Vigyazat_szelhamosok_