AL-KO vonóhorog stabilizátorral

Májusi lapszámunkban az AL-KO utánfutó szerelvényei közül a terhelésmérő orrkerékről írtunk. Akkor azt a logikát követtük, hogy utólag - tulajdonképpen bármilyen gyártmányú utánfutóra felszerelhető - hasznos kiegészítőt mutassunk be olvasóinknak. Ilyennek tekintjük az AL-KO másik különlegességét, a stabilizátorral kiegészített kapcsolófejet is, amelyet bármilyen kategóriájú utánfutóra utólag is felszerelhetünk, de azért elsősorban a nagyobb terhelhetőségű lakókocsik, teherutánfutók, csónak- vagy éppen lószállító utánfutók esetében érdemes ilyenben gondolkodni. A biztonsági fej felszerelése különösen előnyös a nagyobb felépítményű futók esetében, ahol - kamion mellett elhaladva, felüljárókon, hidakon áthaladva - a hirtelen fellépő oldalszél okozta lengéseket is csillapítja.

Remélhetőleg a rendszeres utánfutó vontatók sem tapasztalták még meg azt a rettenetes érzést, amikor egy kanyarban a vontatmány oldalra kitör, kisodródik, szélsőséges esetben kiborul, és még a vontatót is elrántja. Ennél enyhébb az az eset, amikor az utánfutó lengeni kezd, amit önkéntelen kormánymozdulatokkal korrigálni igyekszünk, de sokszor ahelyett, hogy a lengés megszűnne, inkább erősíti az életveszélyes mozgást. Bizony sokszor csak a szerencse segít, mert ilyenkor nem csak önmagunk kerülünk veszélybe, hanem, a közlekedés más résztvevői is.
Az utánfutó kilengése, illetve bólogatása azért is tud létrejönni, mert egy közönséges kapcsolófej lazán illeszkedik a vonóhorog gömbfejére, itt semmiféle csillapító erő nincs. A veszélyes lengések megelőzésére az AL-KO különleges stabilizátort fejlesztett ki. Ez tulajdonképpen egy mechanikusan működtetett fék, amelynél kettő, illetve négy fékpofa több mint másfél tonna erővel rászorít a gömbfejre. Ez a fékerő nem akadályozza meg, hogy a vonóhorog és a kapcsolófej közötti szükséges elmozdulások (pl. kanyarban) létrejöjjenek, a felesleges lengéseket, bólogatásokat viszont azonnal lefogja. Az AL-KO stabilizátoros kapcsolófejjel ellátott utánfutó, sokkal jobban követi a vontatót még folyamatos jobbra-balra kanyargás közben is (ez az ún. "rénszarvas teszt"). Nem akar kitörni, megelőzni a vontatót. Az összehasonlító teszteken az egyébként azonos paraméterekkel rendelkező stabilizátor nélküli gépkocsi életveszélyesen csóválta a vontatmányt, a stabilizátoros viszont pontosan követte a vontató ívét.
A stabilizátort egy kar lenyomásával mechanikusan kapcsoljuk be. A "fékpofák" a normál fékekhez hasonlóan fékbetétet kapnak, így a gömbfejet nem koptatják, hanem maguk a betétek kopnak, de 50-60 ezer km-t is kibírnak. Az ilyen kapcsolófej a legtöbb fékezett utánfutóra utólag is felszerelhető. Nagyon ajánljuk. A csillapítás érdekében a stabilizátoros kapcsolófejeket csak száraz, zsírtalan vonóhorogra szabad felkapcsolni.
Egy kapcsolófejnél nagyon fontos még, hogy véletlen leakadás ne következhessen be. Az AL-KO kapcsolófejek többféleképpen is fel vannak készítve ez ellen. Először is a kapcsolófejet rögzítő karnak nincs semmilyen közbenső helyzete; vagy nyitva van, és akkor az égnek álló karon ez messziről látszik, vagy zár, és akkor már csak kireteszelés után oldható. A kapcsolófejen találunk egy biztonsági kijelzőt és egy kopásjelzőt is. A piros és zöld jelzések az elsőnél a zárt, illetve nyitott helyzetet mutatják, a másiknál pedig azt, hogy a vonóhorog gömbfeje és a kapcsolófej egymáshoz képest nem kopott e túlságosan meg. Ha szükséges, akkor a betéteket cserélni kell. Ugyancsak praktikus a lopásvédő betét, melyet kulccsal zárhatunk a kapcsolófejbe, hogy a leállított utánfutót ne lehessen egy illetéktelen vonóhorogra akasztani, illetve saját vonóhorgunkról leakasztani.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

A cikk eredeti változata az alábbi címen olvasható az Ezermesteren:
https://ezermester.hu/cikk-531/AL_KO_vonohorog_stabilizatorral