A pedelec lényege, hogy önálló kerékpárként vagy beépítő szettként árulva, kizárólag tekerés közben nyújt segítséget. Ebből rögtön kiderül, hogy a pedelec nem egyenlő az eBike-al, azaz a klasszikus értelemben vett elektromos kerékpárral. Itt nincsen „gázkar”, a rásegítés kizárólag akkor működik, amikor a kerékpáros is teker. Másik fő ismérv, hogy a motor folyamatos teljesítménye nem haladhatja meg a 250 W-ot, valamint a rásegítésnek 25 km/h sebesség felett ki kell kapcsolnia. Ezen szabályok betartásával jogosult a jármű a pedelec nevet viselni, és jelenleg semmiféle jogosítvány, illetve műszaki vizsga nem szükséges a használatához.
A pedelec elektromos kerékpárok legfőbb jellemzői a hosszú élettartam, kiváló minőség és megbízhatóság. Más elektromos kerékpárokkal szemben a pedelec egyszerű kerékpárként is alkalmas a közlekedésre. A pedelec elektromos kerékpárok váza alumínium, szerelvényei pedig rozsdamentes anyagokból készülnek. Ennek eredményeképp a várható élettartamuk akár a 20 évet is elérheti. A pedelec elektromos kerékpárok akkumulátorai típustól függetlenül lítiumion akkumulátorok, melyek nem igényelnek olyan odafigyelést, mint a hagyományos elektromos kerékpárok áramforrásai. A pedelec bringák súlya fele akkora, mint a hagyományos elektromos kerékpároké, így az idősebb bringázók is könnyebben tudják mozgatni. A kisebb súly mellett a motorteljesítmény azonos a hagyományos elektromos kerékpárokéval, de annak dinamikája más.
Hajtás
A pedelec-ek világában a hajtómotorok teljesítménye és elhelyezkedése általában a kerékpár koncepciójától függ. Egy agyváltós városi bringába értelemszerűen nem lehet hátsó agymotoros meghajtást szerelni, csak középső vagy első agymotort. Az első agyba épített motor előnye, hogy a bringa súlypontját kis mértékben befolyásolja, tetszőleges váltórendszert szerelhetünk a bringára, akár agyváltót is, egyszerű az utólagos beszerelés, és ez a legolcsóbb a három rendszer közül. Hátránya viszont, hogy nehezíti az irányítást.
A hajtóműbe integrált hajtás előnye, hogy megfelelő súlypontja lesz a bringának, ezzel együtt kiváló lesz az irányítása, és a rendszer által okozott többletsúlyt alig érezzük meg. Hátránya, hogy utólagos beszerelésre nem alkalmas, ugyanis speciális vázkialakítást követel meg. További hátrány, hogy csak a gyári hajtóművel használható. A hátsó agyba épített motor (pontosabban a hátsó agy helyén elhelyezkedő agymotor) előnye, hogy használatával nem változik a kerékpár irányíthatósága, szinte bármilyen méretű, és teljesítményű motor beszerelhető. Hátránya, hogy ennél a megoldásnál sem szabadon választható a váltórendszer, mivel jelenleg egyiket sem lehet fogaskoszorúval ellátni, így le kell mondanunk a felső kategóriás meghajtásról.
Akkumulátor, vezérlés
Az akkumulátorok pár kivételtől eltekintve litiumion bázisúak, tehát nagy kapacitás mellett kis súllyal rendelkeznek. Érdekességképpen egy elektromos kerékpár 14 Ah kapacitású akkupakkja 13,2 kg, a pedelec bringák között vezető gyártónak számító cég 13,5 Ah-s akkupakkja pedig 2,3 kg.Elhelyezésüket illetően lehetnek a csomagtartóra szerelhetőek, vagy egyből egy speciális csomagtartóba integráltak, vázra szerelhetők vagy ugyancsak a vázba integrált megoldások. Újabban már hátizsákba helyezhető akkupakkot is vásárolhatunk. A rendszer irányító központját a kormányra szerelve találjuk meg. Innen lehet vezérelni, hogy milyen erővel segítsen minket a motor, vagy hogy milyen pedálfordulat alatt kapcsoljon be a rásegítés. Ezen tulajdonságok mellett, az esetek túlnyomó részében egy teljes értékű kerékpáros komputer is kapunk, illetve egyes típusoknál az okostelefonunkról vezérelhető a hajtás.
A pedelec rendszerek többféleképpen működhetnek. A nyomatékérzékelősek 1:1 arányban segítenek minket, ez azt jelenti, hogy amilyen nyomatékkal hajtjuk a bringát, a rendszer ugyanannyi nyomatékot tesz hozzá a meghajtáshoz, így kétszerezve meg erőnket. A pedálfordulat-érzékelőseknél pedig beállíthatjuk a számunkra kényelmes pedálfordulatot, és a rendszer úgy variálja a rásegítés mértékét, hogy a fordulat mindig azonos legyen.
Előnyök, hátrányok
A pedelec bringák vitathatatlan előnye, hogy olyan érzés velük kerékpározni, mintha folyamatos hátszelünk lenne. Nagyon sok helyzet van, amikor ez jól jöhet. Ilyenek például, ha meredek utcában lakunk, és a hazajutás önerőből szinte lehetetlen. Ha minden nap kerékpárral járunk be dolgozni, és vigyáznunk kell rá, nehogy leizzadjunk. Szintén ideális, ha nehéz csomagokkal megpakoltan közlekedünk, és nagyon nehezünkre esik a tekerés. Sokan vannak úgy vele, hogy szívesen feltekernének a közeli hegyekre, de koruk és rossz ízületeik miatt erre már maguktól nem képesek.
Természetesen van némi hátrányuk is. A legfontosabb ilyen tulajdonság, hogy ezek a kerékpárok a plusz felszerelés miatt sokkal nehezebbek, mint „hagyományos” társaik, így nehezebb őket felrakni a vonatra, felcipelni lépcsőkön. A másik hátránya, hogy az ára egy egyszerűbb robogóéval vetekszik. Azonban nem szabad elfeledkezni arról a tényről, hogy egy pedelec fenntartása elenyésző egy robogóéhoz képest, és egy kerékpár nyergében számtalan olyan helyre juthatunk el, ahova egy robogóval sohasem.