Mechanikus lopásgátlók gépkocsira

2013-12-05 10:31:11 | Módosítva: 2013-12-05 10:39:35

A gépkocsi legféltettebb kincseink közé sorolható, mégis évente elég soknak vész nyoma. Hiába a kormányzár, a számos profi elektronikus lopásgátló- és riasztó szerkezet, a tolvajok rutinja korlátlan! A szakemberek szerint mégis az elektronikus és mechanikus védelmek párosításával van esély elérni azt, hogy a tolvaj másik célpontot válasszon. Ezért nagyon sok autós különféle mechanikus eszközökkel is igyekszik megnehezíteni a jármű ellopásának a kísérletét.


Gépkocsi lopás elleni védelme

Kedvelt és elég szembeötlő lopásgátló a kormányra szerelhető autolok és disklok. (Hasonlóan szokták nevezni - disc lock - a motorkerékpárok féktárcsájára rakható kerékzárat is.) Ezek általában majdnem az egész kormánykereket befedik, és egyben a légzsákot is védik. Látszólag gyengének tűnik a burkolatuk, ám az erős acéllemez fedelük nagyon ellenálló, és nyitását még speciális zárbetét is nehezíti. A korong fedélből kiálló kar a szélvédőbe ütközve gátolja a kormány elfordítását, és egyszerűsége ellenére hatásosan riasztja el a kevésbé rutinos tolvajokat. Használaton kívül azonban jelentős a helyigénye.



A kormányzárak másik csoportja az egyszerűbb szerkezetű, ún. balta kormányzár, amelyet a kormányívre kell felerősíteni és ugyancsak hengerzárral rögzíthető. A masszív öntvényből készült befogótest mérsékelten ellenálló, és ugyancsak a kormánykerék elfordítását akadályozza meg. Előnye, hogy viszonylag kisebb a helyigénye és bármilyen helyzetben, valamelyik küllőt is közrefogva rögzíthető. Viszonylag olcsóbb, ám csak egyes típusai védik a kormányoszlop légzsákját. Sajnos a profi tolvajnak nem sok problémát okoz.


A fenti lopásgátlókon kívül beszerezhetők még a kormányt-pedált összekötő, állítható hosszúságú rudazatok, amelyek általában ívelt végű, racsnis szárból és edzett acél csőhüvelyből állnak. A szorosra állított szárhosszúságukat ugyancsak spéci hengerzárral lehet rögzíteni, így megakadályozható a kormány és a kuplungpedál működése is. Csak az amatőrök ellen jelent megfelelő védelmet.

Hasonló működésűek a sebváltót és kéziféket rögzítő karok. Az ilyen lopásgátló nyele előbb a behúzott kézifék karjára húzható, gátolja a kioldását, majd a szerkezet megfelelő távolságába állított szárának végén levő bilinccsel a sebességváltó helyzetét lehet rögzíteni a hengerzár elfordításával. Ennek a lopásgátlónak különböző gyártóktól többféle kivitele is van, ám igazi védelmet a beépített, mechanikus sebességváltó zár biztosít, amely minden típusba beszerelhető. Bár ez tetemes kiadással jár, de az értékesebb autókba mindenképen érdemes beépíteni, sőt az előbb említett karral kombinálva jelentősen csökkenti a jármű ellopásának esélyét.




További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

A cikk eredeti változata az alábbi címen olvasható az Ezermesteren:
https://ezermester.hu/cikk-6539/Mechanikus_lopasgatlok_gepkocsira