Új szabályok a termékbemutatókra

2014-03-27 10:19:18 | Módosítva: 2014-03-30 18:01:06

Az erőszakos termékbemutatókról korábban is írtunk már. Sajnos gyakori történet, hogy idős, nyugdíjas embereket hívnak meg „vacsorára”, „olcsó buszos utazásra” vagy néha egyáltalán nem titkolt termékbemutatóra, ahol aztán olyan lelki nyomást gyakorolnak az áldozatokra, hogy nagy összegű vásárlásokra kötnek szerződést. Előleget fizetnek, így már nehezen tudnak visszalépni az üzlettől. 


Sokakat megtéveszt a „jó” ajánlat, mert bebizonyítják nekik, hogy a bemutatott eszköz gyakorlatilag életet ment, megfiatalít, meggyógyít minden betegségből. Azután jön a nagy ajánlat, mert „most egy millió forint helyett már 700 ezerért meg lehet venni, és ezzel 300 ezer forintot spórolhatunk meg!!! Higgyék el, létre lehet hozni azt a légkört, amiben egy kevésbé határozott személyiség elbizonytalanodik, és besétál a csapdába. Nem állítjuk, hogy minden termékbemutató így működik, de sajnos sok negatív esetről hallottunk már.

Törvényi változás

2014. január elsejétől azonban módosításra került a kereskedelmi tevékenységek végzésének feltételeiről szóló 210/2009. (IX. 29.) Kormány rendelet,: ennek értelmében minden olyan utazás vagy rendezvény helyét és időpontját be kell jelenteni az illetékes jegyzőnek, amely termékek forgalmazása céljából kerül megtartásra. A bejelentést legkésőbb tizenöt nappal előtte kell megtenni, a jegyző pedig ezt továbbítja haladéktalanul, de legkésőbb három napon belül az utazás vagy rendezvény helye szerint illetékes fogyasztóvédelmi felügyelőségnek.

A bejelentési kötelezettség folytán a fogyasztóvédelmi hatóság tudomást szerez a termékbemutatókról és módja lesz ezek ellenőrzésére: a jövőben ez elősegítheti azt, hogy egyes cégek ne tanúsítsanak agresszív kereskedelmi gyakorlatot az ilyen értékesítések alkalmával.

Ugyanakkor a rendelet nem ad elég fegyvert a fogyasztóvédelmi hatóság kezébe, mert a szabályok kijátszásához nem kapcsol szankciókat – vagy legfeljebb csak kivételes estekben. Nehéz bizonyítani, hogy a szervező a termékbemutatón agresszív magatartást tanúsít. Segítségképpen azért álljon itt néhány alapszabály az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület tanácsaiból:

Mi van akkor, ha a fogyasztó a vásárlást követően meggondolja magát? El lehet-e állni a szerződéstől?
– Igen, meghatározott időn belül lehetőség van a szerződéstől való elállásra. A termék értékesítésére irányuló szerződés esetében a termék kézhezvételének napjától, a szolgáltatás nyújtására irányuló szerződés esetében a szerződéskötés napjától számított nyolc munkanap elteltéig van erre lehetőség.

Elegendő-e telefonon jelezni az elállási szándékot?
– Célszerű írásban (lehetőség szerint ajánlott, tértivevényes levélben) jelezni az elállási szándékot.

Mi van akkor, ha a fogyasztót nem tájékoztatják arról, hogy nyolc munkanapon belül elállhat a szerződéstől. Mit lehet tenni ebben az esetben?
– A vállalkozás köteles legkésőbb a szerződés megkötésekor a fogyasztót írásban tájékoztatni elállási jogáról, és annak a személynek a nevéről, címéről, és – ha az elállási nyilatkozatot ilyen módon is fogadja – elektronikus levelezési címéről, akivel szemben e jogát gyakorolhatja. Amennyiben az elállási jogáról nem tájékoztatja írásban a fogyasztót a vállalkozó, akkor a szerződés semmis, azaz úgy kell tekinteni, mintha létre sem jött volna.

Elállás esetén követelhet bánatpénzt a vállalkozás?
– Csak a jogszabályban meghatározott nyolc munkanapon túli elállás esetén.

Minden esetre vonatkozik az elállási jog?
– Nem. Így például nem gyakorolhatja az elállási jogát a fogyasztó, ha a terméket nem tudja teljes egészében visszaszolgáltatni. Ha azonban részben vissza tudja azt szolgáltatni úgy, hogy a megmaradt rész értéke és használhatósága nem csökkent, a vételár arányos részének visszaszolgáltatását követelheti.
Ha a szolgáltatás nyújtására irányuló szerződést részben teljesítették, a fogyasztónak a díj visszafizetésére vonatkozó követelésével szemben a vállalkozás követelheti a szolgáltatás már igénybe vett részére arányosan járó díjat. Nem gyakorolhatja az elállási jogát a fogyasztó, ha a szolgáltatást már teljes egészében igénybe vette.


További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Módosulnak a szavatosság és jótállás szabályai

Módosulnak a szavatosság és jótállás szabályai jövőre. Sávos lesz a jótállási idő, és jön az e-jótállási jegy, valamint bővülhetnek a fogyasztóvédelmi hatóság ellenőrzési keretei is.


Csodamatrac, csodatermék, csodaárak

Gombamód szaporodtak meg azon vállalkozások, melyek úgynevezett üzleten kívüli értékesítésre, azon belül is termékbemutatókra szakosodnak. Ezen cégek célközönsége elsősorban az idősebb, nyugdíjas...