Műanyag kajakok, kenuk felújítása

2015-11-05 09:48:31 | Módosítva: 2015-11-05 10:01:55

Sokan azt hiszik, hogy a műanyag, azaz az üvegszállal erősített poliésztergyantából készült kajakok, kenuk mindent kibírnak, nem szükséges az ápolásuk. Igaz, hogy nagyon erősek, de a felületük éppen annyira kényes a kavicsos partokra történő kikötés közben keletkező karcokra, mint a meghúzásokból eredő mélyebb felületi sérülésekre.


A sérülések eltüntethetők

Az ilyen sport és túra célokra használt vízi járművek, csónakok külső rétegét alkotó sima gel coat réteg ugyan elég testes és rugalmasan ellenálló a könnyebb sérülésekkel szemben, ám ezek óhatatlanul megjelennek a hajók huzamosabb használata során. Ha a felületi hibák nem kerülnek kijavításra, az egykor szép sima felületek egyre viseltesebbek lesznek, és intenzív használat mellett a hajótestek egyre „leharcoltabb” állapotba kerülnek. Különösen igaz ez a kölcsönzésre használt kis hajóknál, amelyekre általában kevésbé vigyáznak az alkalmi használóik. A tulajdonosoknak pedig a saját érdekük, hogy a vízi járművek külleme mindig ápolt és mutatós legyen, hiszen a hajókölcsönzőknél is szívesebben vesznek bérbe ápolt vízi járműveket.

A karbantartás első lépéseként egy alapos tisztítást kell elvégezni a hajótesten. Ezt egy jó samponos mosással, esetleg a mosás közben keféléssel gyorsan kivitelezni lehet. Ezt követheti a hibák mélység szerinti osztályozása. A nagyon mély karcokat lehetőleg színhelyes gél coat javítókészlettel kell előbb feltölteni, majd csiszolással szintbe hozni. A közepes mélységű karcok miatt természetesen szükségtelen az egész hajótest csiszolópapíros, vizes lecsiszolása, ezeket a helyeket a karcolás teljes mélységéig akár foltokban is - szükség szerint kézzel és csiszolótömbbel - ki lehet csiszolni. A javítás kissé időigényes ám száraz gépi csiszolással is el lehet tüntetni a többé-kevésbé mély karcokat. Természetesen úgy, hogy a felületen ezt ne lehessen majd később észrevenni, azaz a karcnál szélesebb felületen és kellő átmenetet képezve kell csiszolni.


A csiszolást fokozatosan, előbb P800-as finomságú papírral vizesen, majd a felületet finomítva P 1200-as papírral ugyancsak vizesen kell folytatni, esetleg szükség lehet további felületfinomításra P 1500-as, vagy még inkább 2000 finomságú csiszolóanyaggal. Kézi csiszoláskor célszerű a puha alakkövető csiszolóblokk használata, gépi csiszolásnál pedig a puha interfészt ajánlatos a gépbe fogni. A finomabb karcok eltüntetéséhez a P 1200, illetve a finomításhoz az 1500-2000-es csiszolóanyag használata ajánlott.

Ezt követően az egész hajótestet koptató polírozással lehet újszerű állapotúra munkálni. Ehhez először gyapjú polírozó korongot célszerű használni. Ennek a korongnak erősebb a koptató hatása, ám esetlegesen nyomot hagyhat a kezelt felületen. Az ilyen nyomokat bárányszőrből készült koronggal lehet eltüntetni, és közben ezzel az eszközzel a magas fényű felület is kialakítható.


A polírozáshoz természetesen megfelelő polírpaszta is szükséges, pl. a Farecla Profile 300-as fokozatú, vagy más gyártmányú, pl. Rivax esetleg 3M polírozó anyagok is hasonló eredményt biztosítanak. A polírozáshoz polírgép is szükséges, amelynek változtatható a fordulatszáma. A polírozást előbb 1300 f/perc fordulaton célszerű az első fázisban elkezdeni, majd ezt követően folyamatosan lehet emelni a fordulatszámot 2200-2600-ig. Sokan tartanak attól, hogy a csiszolással és polírozással jelentősen elvékonyíthatják a coat gel réteget, ám ez a réteg általában 800 mikron vastag, a polírozás pedig a karcok mélységétől függően legfeljebb csak 5-20 mikronnyival csökkenti e réteg vastagságát, ami nem mondható jelentősnek.

Száraz időben megesik, hogy a polírozási munka közben letapad a korong, amit vizes permetezéssel meg lehet előzni. Ha pedig a korong szálai mégis összecsomósodnak, akkor lassú fordulat mellett középről egy csavarhúzóval kifelé húzva, nedvesítés közben könnyen fellazíthatók az összetapadt szálak. Második lépésben a polírozáshoz használható bárányszőrből készült korong is, amely a végén tükörfényessé teszi a teljesen sima karcmentes felületet. A polírpaszta esetlegesen szétkenődött foltjai nedves szivaccsal tisztára moshatók, mert a paszta viasz-szerű anyagot nem tartalmaz.

A polírozást kézzel is el lehet végezni, ám ez hosszabb és fáradságosabb munkát igényel, amihez Gel Coat Restorer-t célszerű használni, és a kisebb mélységű karcok ezzel is kicsiszolhatók a felületből.


Végül a felpolírozott száraz hajótestet vaxot használva érdemes teljesen vízlepergetővé, és egyben könnyen tisztíthatóvá is tenni. E célra bármilyen viaszos felületkezelő anyag megfelel, pl. a Farécla UV Wax, vagy más hasonló viaszoló termék is, amely az UV sugárzás káros hatásaitól hosszabb időre védelmet biztosít a kezelés után. A wax-szal vékonyan bekent felületeket a száradást követően mikroszálas kendővel kell letörölni, és ez egyben fel is fényezi, vízlepergetővé, könnyen tisztántarthatóvá teszi a hajótesteket. Az ilyen felújító munkákat a szezon végén érdemes elvégezni, mert így tároláskor is védettebbek lesznek a különféle vízi járművek a szennyeződésekkel szemben, tavasszal pedig elég egy gyors mosás, és máris vízre lehet őket tenni. ?

A polírozással más műgyantás használati tárgyak is felújíthatók. Egyéb poliészterből készült termékek, pl. lakókocsik karosszériája, vitorláshajók víz feletti fényes részei, vagy akrilkádak, műanyag mosogatók, zuhanytálcák sérült felületei is kijavíthatók. A polírozással eltüntethetők a felületi lerakódások, elszíneződések, a finomabb karcok, és így visszaállítható az újszerű állapotuk.

A viaszos bevonatokkal azonban járó felületeket nem ajánlott kezelni, mert ezzel a kezelt felületek csúszóssá válnak, ami hajók fedélzetén, kádak, zuhanytálcák alján balesetveszélyt jelenthetnek. Az ilyen felületek tisztításához tilos drasztikus hatású, savas vagy lúgos tisztítószert használni, pl. Domestost, mert nemcsak, hogy felmarja, mattítja, krétásítja a kezelt felületeket, hanem sárgítja is a coat gél rétegét, és nem is lehet teljesen semlegesíteni. Az ilyen szerek maradéka tovább roncsolja a coat gel rétegét, mélyen a felületébe hatolva az ozmózisként ismert jelenséget idézi elő, aminek a következménye nehezen javítható.


A fém alkatrészek, pl. korlátok, csapok és egyéb krómozott bevonatú tárgyak tisztítására a különféle metál cleaner készítményeket célszerű használni, mert ezek nemcsak letisztítják a fémfelületeket, hanem egyben vízlepergetővé is teszik.



További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Címkék: kajak, kenu, vízisport, csónak

Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Csónak kiválasztása

Minden évben több és több ember részesíti előnyben a felfújható csónakokat a klasszikus merev testű műanyag, fém vagy fa csónakokkal szemben. Ha valaki szeretne venni egy csónakot horgászáshoz vagy...


Kis javítások műanyag csónakokon

Azt, hogy kinek milyen anyagból készült a csónakja, azt mindenkinek „illik” tudni. Ez azért fontos, mert szabály, hogy epoxi hajót epoxi,a poliésztert pedig poliészter műgyantával kell javítani....