Privát vagy nyilvános
A szolgáltatók – nyilatkozatuk szerint – ezzel a változással az internetelérés biztonságát akarják növelni, mert a privát címmel kívülről nem lehet kapcsolatot létesíteni, tehát betörni sem lehet a hálózatunkra. A szolgáltatók azt állítják, hogy a hétköznapi internetezés során semmilyen különbséget vagy hátrányt nem fognak tapasztalni az otthoni internetezők. Ezzel a változással csak egy nagy gond van, hogy sokféle szolgáltatás igényel nyilvános IP-címet: bizonyos FTP kliensek, VoIP eszközök, otthoni szerverek. Ez persze attól is függ, hogy kinek mi számít hétköznapinak. Éppen most állunk egy új internetes forradalom küszöbén, aminek éppen az a lényege, hogy a jövőben egyre több eszközünket tudjuk elérni kívülről.
A mobilunkról tudjuk irányítani az okos mosógépet, látjuk a biztonsági kamera képét és az alvó babánk monitorozott légzését, vezérelhetjük a lakás fűtését, lehúzhatjuk a rolót, vagy éppen a mobillal készített fényképeinket a felhőben futó szerverek helyett az otthoni adattárolóra szeretnénk elmenteni.
Ha valaki ilyen eszközöket vásárol, és minden erőfeszítés ellenére sem tud külső kapcsolatot teremteni az otthoni okos eszközével – pl. a lakásban elhelyezett kamera képét képtelen elérni a munkahelyi számítógépről vagy az okostelefonjáról, akkor gondoljon erre a hibalehetőségre is. Természetesen csak akkor, ha már minden beállítást gondosan ellenőrzött, és a kapcsolat mégsem jön létre.
Ha a jelenség magyarázata valóban az, hogy az internetszolgáltató változtatott az IP címen, akkor az ügyfél kérheti, hogy a privát IP címet állítsa vissza nyilvános IP címre. (A Telekom ügyfelei ezt jelezhetik a 1412-es ügyfélkapcsolati telefonszámon, vagy a nat@telekom.hu címen, ahol az MT-azonosítót is meg kell adni majd.) A szolgáltató azután ingyenesen visszaállítja a nyilvános IP címet.