Az érdekes
kísérleti rendszert Svédországba a Siemens építi ki. Stockholmtól északra
készült el az a kísérleti autópálya szakasz, melyet a budapesti trolikéhoz
hasonló felsővezetékkel is elláttak.
Az út azonban
csak az egyik összetevő, és nem elsősorban azért készült, hogy trolibuszok
közlekedjenek rajta. Az autópályára való kamionokat – egyelőre két kísérleti
példányt a Scania készítette el. A teherszállító járművek tulajdonképpen
hibridek, diesel és elektromos motort is kaptak. A felsővezetékes kísérleti
szakaszon áramszedőikkel fentről kapják az energiát, és elektromos hajtással
közlekednek. A többi útszakaszon pedig egyelőre hagyományos diesel hajtóművével
közlekedik.
Svédország –
Norvégiához hasonlóan - nagy erőfeszítéseket tesz arra, hogy belátható időn
belül teljesen kiszorítsa a belsőégésű motorral hajtott járműveket útjairól. A
tervek szerint 2030-tól már csak elektromos autók kerülhetnek forgalomba az
északi országban. Az első, kísérleti villamos autópálya már az új tervek
előhírnöke.
A gépkocsi
indítóakkumulátorok ma már elterjedten gondozásmentesek. Előnyeik
vitathatatlanok a régebbi, gondozást igénylő fajtákkal szemben; nem kell – nem
is lehet – az elektrolitot...