Autók belső takarítása

2017-08-02 08:22:11 | Módosítva: 2017-08-15 20:34:53

A gépkocsikat sokszor csak kívülről ápoljuk többé-kevésbé rendszeresen, a belsejére már sokkal kevesebb figyelmet fordítunk. Ám hiába ragyog kívülről az autónk, ha a belseje elhanyagolt. A por és az egyéb szennyeződések a kocsi belsejében ugyan kevésbé látszanak, mégis jelen vannak, és esetenként még az utazási komfort érzetet is hátrányosan befolyásolják. Egy alapos belső takarítással azonban szinte megújul az autó belső tere, és ezzel a belső anyagok tartósságát is növelni lehet.


Az első feladat egy alapos kirámolás

Mindent, amit eddig a csomagtérben és egyéb helyeken tároltunk szedjünk ki. A kesztyűtartót és az oldalzsebeket se hagyjuk ki, mert innen is sok felesleges szemét, papírlap, műanyagzacskó stb. előkerülhet. A gumiszőnyegeket is ki kell szedni, sőt még a pótkereket is, ha a csomagtérben van. Ezek mind akadályozzák a további alapos tisztítási munkát.

A következő lépés egy alapos porszívózás. Nagyon hasznosak e munkánál a kefés, és szűkített végű porszívó fejek, ezekkel ugyanis karcolásmentesen lehet kitisztítani az oldalzsebek mélyét, a műszerfal felületét, és a szűk helyeken is alaposan ki lehet szívni az ott lerakódott koszt. Különös gondot kell fordítani a padlószőnyeg portalanítására. Ha erősen szennyezett, akár kárpittisztítást is igényel az esetleges foltok eltávolítása. E célra – az alapos porszívózást követően – használhatók a kárpittisztítók is, de 1 dl folyékony szappan, 1 dl 10%-os ecet és 1 dl ásványvíz keveréke is megfelel. E szert előbb szórófejes flakonba töltve permetezzük a padlószőnyegre, utána szivaccsal kicsit dörzsöljük bele az anyag szálai közé. Negyedórányi szünet után – tisztavizes szivacsos átdörzsölést követően – nyitott kocsiajtókkal való átszellőztetéssel hagyjuk teljesen megszáradni.




Ez a szer egyébként az összes szövetkárpit tisztítására alkalmas. A kárpittisztításra ugyan számos más készen kapható szer is használható (Sonax, Prevent, Motip stb.), amelyek a tisztítás után még kellemes illatot is árasztanak az utastérben, ám ezek plusz kiadást jelentenek. A makacsabb foltok eltávolításához általában a műveletet meg kell ismételni, és a felesleges tisztítóanyagot nedvszívó mikroszálas kendővel áttörölve már nagy valószínűséggel eltűnnek még a makacs, beszáradt foltok is a kárpitról. E célra használhatunk beltéri kárpittisztító sampont is, ami hatékonyabb, a bepermetezés után néhány perccel már áttörölhető nedvszívó mikroszálas kendővel.

Ezzel a szerrel akár az összes műanyagelemet, biztonsági övet és a bőrkárpitokat is meg lehet tisztítani. A bőrkárpitok tisztításához olyan bőrtisztító anyag szükséges, amely nem szárítja ki a bőrt, de kíméletesen és hatékonyan távolítja el a rátapadt szennyeződéseket. Csak rá kell permetezni a bőrfelületekre, majd finom szőrű kefével visszaadható az eredeti színük és a puhaságuk. A kezelést évente 2-3 alkalommal érdemes megismételni, vagy vékonyan átdörzsölni a felületeket bőrápoló balzsammal. Ezzel megakadályozható a bőr kiszáradása, berepedezése, és a színük is újszerűvé tehető.




A műanyag burkolatokra ajánlott minőségi műanyagápolót használni, amivel magas és selymes fényű felület is kialakítható, és egyben antisztatikus védőréteget is képez a kezelt felületeken. A portalanításhoz ezt követően hónapokig csak egy mikroszálas kendővel történő áttörlésre lesz szükség. Erre a célra használhatók még az illatosított műszerfal tisztító kendők is, amelyek hasonló hatásúak, és 20-25 db-os csomagban szerezhetők be.

Az üvegfelületekre is ráfér évenként 3-4 alkalommal üvegpolírozóval történő külső-belső letisztítás. Az üvegpolír (pl. Sonax), az üvegre kenve magába szívja a felületi egyenetlenségekből karcokból a szennyeződéseket, és lemosása után teljesen tiszta üvegfelületet kapunk. Mivel a vizet és a párát a kosz köti meg, a polírozása után a tiszta üvegfelületek nem párásodnak be, és taszítják a vizet is. A gyors üvegtisztításhoz természetesen használhatók a folyékony üvegtisztítószerek is (Prevent, Turtle, Motip, Prelix), ám ezek hatása sem tart örökké.


A gumiszegélyek letisztítását és regeneráló kezelését se felejtsük elvégezni. Lemosásuk után a már száraz felületüket glicerines, vagy szilikonos ronggyal töröljük át, amivel a kirepedezésüket lassíthatjuk, és rugalmasságukat meghosszabbíthatjuk. Különösen a visszahajló ajtószigetelő peremek belsejét tisztítsuk meg alapos mosással, majd kiszáradás után dörzsöljük be szilikonos vagy glicerines ronggyal.

Végezetül a motorteret is érdemes legalább évente megtisztítani a különféle szennyeződésektől. Ezekhez használhatók a különféle motortisztító spray-k, de a porral szemben a magasnyomású mosás is hatásos tisztítási mód. A tisztítás után érdemes a nedves részeket nedvszívó ronggyal szárazra törölni. Így a nehezen hozzáférhető helyeken lerakódott összeállt koszlerakódások is eltüntethetők, ami nemcsak esztétikai kérdés, az ápoltság szempontjából nagyon is fontos. Különösen az oldalsó vízelvezető járatok átmosása fontos, mert így biztosítható a motortérbe jutó víz gyors elvezetése.





További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Takarítás, tisztítás

A lakásokban folyamatosan kell takarítani, ez kényszerű tény. A levegőben levő és a berendezésre lerakódó portól a különböző anyagfelületekről eltérő módon lehet hatásosan megszabadulni. Sajnos...


Gumiabroncs karbantartás

Közeledik a téli-nyári gumiabroncs cseréjének ideje, és ennek kapcsán felmerül a kérdés, hogy igényel-e a lecserélt kerékabroncs valamiféle speciális kezelést, illetve mit érdemes tudni a...