Ne csúszkáljunk télen sem az utakon

2018-01-16 08:39:39 | Módosítva: 2018-01-16 08:44:38

A téli változatos időjárás reggelente sokszor veszélyt tartogat a lakosok számára. A váratlanul lesett hó, vagy a még veszélyesebb ónos eső miatt síkos járdákon ilyenkor elég nehéz közlekedni. Az ugyan köztudott, hogy a lakóingatlanok előtti járdák takarítása és téli csúszásmentesítése a tulajdonosok feladata, ám ezt sokféle módon értelmezik. Alig tolják le a havat, és azonnal marokszám szórják ki a különféle csúszás- és lefagyásgátló szereket. Ennek eredményeként latyakos lesz a járda, és bizony aki nem vigyáz, könnyen eleshet. Ám nemcsak a járdákra kell figyelni, hanem a házból kivezető utak is legalább ilyen veszélyesek. Ezért nem mindegy, hogy milyen csúszásmentesítők és milyen gondossággal kerülnek kiszórásra a járdákra és a belső használatú utakra.


Jégmentesítő anyagok

A jégmentesítő anyagok általában úgy működnek, hogy a még vizes, felületeken, kissé megolvadt hóval oldatot képeznek, amelynek a víznél alacsonyabb a fagyáspontja, ezért az oldat fagyáspontjáig folyékony halmazállapotú marad. Az olvasztó hatás szerenként változó, és a környezetre károsító hatásuk sem egyforma. Ezért is tilos már évek óta a nátrium klorid, azaz a konyhasó használata, mert az oldata káros a környezetre, és ráadásul csak -7 fokig hatásos. Helyette pl. a kálcium klorid oldata még -42 foknál is hatékony, folyékony állapotú marad, és a növényzetet sem károsítja. Oldódása közben hőt termel, és a saját tömegénél többszörösen képes a nedvességet megkötni. Ezért a téli jégmentesítésnek ez az egyik leggyakrabban használt szere. Megelőző kezelésre is alkalmas, így a leesett hó, a váratlan fagy esetén sem válik a járda korcsolya pályává, feltéve, ha figyeljük az időjárási előrejelzést. Az sem lényegtelen, hogy ilyen időben lehetőleg mélyen bordázott talpú cipőt célszerű viselni, mert ezekkel biztonságosabban lehet közlekedni még a csúszós, latyakos utakon is.

Természetesen bármilyen szer akkor igazán hatékony, ha az út felületét előbb lapáttal letakarítják a hótól. Fárasztó munka, de ez a leghatékonyabb módja, hogy a különféle szerek azonnal megolvasszák a váratlanul leesett havat. Így a letakarított útra kiszórt olvasztó és síkosság-mentesítő szerek az újabb hóréteget is elolvasztják. A nedvesség lefagyását a latyakos hólé letolásával és újabb adag fagyásgátló szer kiszórásával lehet megelőzni.


A már letaposott havas járdák felületéről már nehéz a lefagyott réteget letolni, ezekre kőzúzalékot is tartalmazó, csúszásgátló és olvasztó hatású keveréket érdemes használni. Ezzel a már eljegesedett réteg csúszósságát is jelentősen lehet csökkenteni, és a hóréteg felolvasztása is megtörténik. A fellazult réteg már könnyen eltávolítható, és újabb olvasztószer kiszórásával megakadályozható a később leeső csapadék lefagyása. A márt letaposott és elég vastag hó és jégréteg elolvasztására ugyan nem használhatók, viszont a csúszásmentesítést megoldja kiszórt homok, hamu, salak és fűrészpor is, feltéve, ha kellő mennyiségben terítik szét a csúszóssá vált járda felületén. Ezek csak elfedik a síkossá vált járófelületeket, újabb hóesés után újból fel kell szórni a járdát. Szennyező hatásuk pedig gyakoribb és alaposabb takarítást jelent a lépcsőházakban és a lakásokban is, és tárolási gondokat is okozhatnak.

A síkosság csökkentő szerek közül ezért sokkal hatékonyabbak a gyárilag előállított szerek, amelyek kettős feladatot is képesek ellátni, azaz olvasztják a leesett hóréteget és egyben meg is akadályozzák azok lefagyását. Az útszóró sót csak ott lehet alkalmazni, ahol a járda vagy út mellett nincs zöld növényzet, és a megolvasztott sós hólé a csatornába folyhat le. A kalcium klorid, vagy ennek pelyhesített változata kimondottan környezetkímélő, különösen betonfelületű utakon célszerű használni hó olvasztáshoz és csúszásmentesítéshez. Gyors a hatásuk és nem károsak a növényzetre sem. A SikoSTOP® KÁLCZISÓ az útszóró só gyors olvasztó tulajdonságát ötvözözi a kalcium klorid alacsony hőfokig történő jégolvasztó hatásával. A kalcium klorid granulátum érdesítő finom dolomit és mészkő granulátumot is tartalmaznak, amelyek az olvadás után a beszórt felületen maradnak. Kerti utak hó és csúszásmentesítésére a Zöldsó, esetleg a zöld övezeti útszóró só vagy a kalciumpehely használata ajánlott. Hasonló a hatásuk a Zeolit (pl. SikoSTOP® ANTIKLORID, SikoSTOP® RAPID, SikoSTOP® EKO+, SikoSTOP® Útszóró zeolit, illetve a Zeokal) csúszásmentesítő és olvasztó granulátumoknak is, amelyek kis szemcséjű kőzúzalékot is tartalmaznak, és növényi tápanyagként is hasznosak. Előnyük, hogy m2-ként elég 100-200 grammnyit kiszórni belőlük, és ezzel egyben a csúszásveszélyt is megoldják. A többi szernél is meg szokták adni a kiszórási mennyiséget, amit érdemes figyelembe venni, mert ez befolyásolja a szerek hatékonyságát. A kiszórást lehetőleg kis lapáttal ideális elvégezni, és az egyenletes lefedés érdekében nem előnyös a „takarékosság”, mert ez késleltetheti a szerek olvasztási hatékonyságát. Ha pedig a tél végén a síkosság-mentesítő szerekből valamennyi megmarad, akkor a zsákot légmentesen lezárva, nedvességmentes helyen tárolhatók a következő télig.

A hó azonban nemcsak a járdákat teszi veszélyessé, hanem az esőcsatornákat is eltömíti. Így alakulhatnak ki olvadás és újabb fagyok alkalmával a csatornákról lefüggő jégcsapok. Ez ellen is lehet védekezni, ha a csatornavályúkba pl. állandó ellenállású fűtőkábelt, vagy nagy ellenállású vezetéket fektetnek. A kábeleket hálózati feszültségről lehet táplálni, és fűtő teljesítményükkel mentesíthetik az esőcsatornákat és lefolyócsöveket az eljegesedéstől. A beépítendő teljesítményt a csatorna mérete alapján kell kiszámítani, amely általában 200 W/m, és 1 m-nyi csatorna fűtéséhez 2 m fűtőkábel beépítésére van szükség. Az ilyen kábelek sajátos tulajdonsága, hogy minél kisebb a külső hőmérséklet, annál nagyobb teljesítménnyel fűt. A hőmérséklet hatására változtatja, vagy akár meg is szünteti a tápáram vezetését. Az önszabályozó fűtőkábelek tetszőleges hosszúságúra szabhatók, a tápkábel csatlakoztatására zsugorcsöves összekötő szerelvény szükséges. A fűtőkábelek lefektetésével azonban meg kell várni az enyhébb időt, hogy akadálytalanul, és az előírásoknak megfelelően lehessen a csatornák fűtőrendszerét kiépíteni.


A lépcsők, előterek és a garázslejáratok jégmentesítése is megoldható elektromos fűtéssel. A felületek hőmérséklet- és nedvességérzékelővel kombinált elektronikus szabályozása az érzékelőktől kapott jelek alapján a beállításoknak megfelelően önműködően be- és kikapcsolja a fűtést. A kisebb felületek elektromos fűtésénél közvetlenül a felszín alá beépített hőmérséklet- és nedvesség érzékelővel rendelkező elektronikus szabályozó rendszerre van szükség. Ez a külső hőmérséklet, vagy a leolvasztás után kikapcsol, mert valamelyik feltétel megszűnt. E megoldással akár 80 %-os energia megtakarítás is elérhető a hagyományos elektronikus rendszerekhez képest. Egy leszárítás 6-8 óra alatt megtörténik az időjárástól függően, így az ilyen rendszerek viszonylag ritkán kapcsolnak be. Kültéri fűtéseknél a burkolattól függően a teljesítmény igényt (W/m2) a fűtendő felület mértékének m2-re kiszámolt felületével kell megszorozni, és ennek megfelelően kell a fűtőkábeleket beépíteni. Sok esetben nem szükséges a teljes felületet fűteni, elég a széles keréknyomok alá beépíteni a fűtőkábelt, pl. egy 11 m hosszú és 2x50 cm széles nyomsáv leolvasztásához a betonburkolatban kb. 2700 W fűtőteljesítmény is elégséges.


Természetesen az ilyen fűtőrendszerek telepítése csak a nyári időszakban végezhetők el, de már most érdemes a beépítésén elgondolkodni. Addig pedig marad a hagyományos, pl. Zeolitos, vagy a betonra nem káros kalcium-kloridos felszórás, és a járófelületek latyakos hórétegtől való mielőbbi letisztítása, és újra felszórása.




További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Jégmentesített lépcsők és garázslehajtók

A téli csapadékos időjárás miatt a gyakran eljegesedett járdák és a mélygarázsok kocsi beállói az éjszakai eljegesedésük miatt veszélyesek. Ezen előrelátó módon csak fűtött felületekkel lehet...


Csúszásmentesítés

Ugye sokkoló egy ilyen kép, még ha megrendezett is. Pedig valós veszélyforrásról van szó, hiszen a megcsúszásból eredő balesetek sajnos igen előkelő helyen állnak a statisztikákban. Nem csak a...