Tévhitek a gumiabroncs használatáról

2018-06-07 10:30:18 | Módosítva: 2018-06-07 10:37:20

Rengeteg tévedés van a biztonságos vezetéssel és a gumiabroncsok élettartamának csökkentésével kapcsolatban. Az öt leggyakrabban feltett kérdésre a Continental szakértője adott választ.


Hova tegyük az újabb mélyebb profilú gumikat?

Ha az autón valamilyen okból csak az egyik tengelyen kell lecserélni az abroncsokat, mert a másik tengelyen lévőket indokolatlan lenne, akkor figyeljünk a pozícióválasztásra! Érdemes betartani, hogy azokat a gumiabroncsokat, amelyek jobb állapotban vannak, minden esetben a hátsó tengelyre tegyük, ezáltal a régebbi rosszabb gumikat az első tengelyre helyezzük fel. Ha ez a helyzet áll fenn azt sem kell figyelembe venni, hogy melyik a hajtott kerék.


Cserélgessük-e a gumik pozícióját?

Mindig érdemes az utón lévő abroncsok pozíciójának a változtatása. A közhiedelemmel ellentétben az, hogy a gumiabroncsoknak „beáll a szövetszerkezete”, nem igaz, ezért nyugodtan lehet cserélni. Mára a legtöbb gyártó is felhívja a figyelmünket arra, az autó használati útmutatójában, hogy érdemes ezt a folyamatot 7-10 ezer km-enként véghezvinni. Így mindenképpen érdemes a gyártói figyelmeztetéseket is szem előtt tartva megváltoztatni a gumik helyét. Ha a pótkerék azonos szinten áll a többi gumiabronccsal, érdemes azt is bevenni a folyamatba, ez akár 20%-kal is megnövelheti a futásteljesítményt.

Tényleg fontos az abroncsok légnyomásának ellenőrzése?

Mindenképpen érdemes és fontos a nyomás rendszeres ellenőrzése az abroncsokban, ez nem is lehetne kérdés. Ha tehetjük, legalább kéthetente végezzük el ezt a folyamatot, mert ha az abroncsok vesztenek nyomásukból, romlik gumik állapota, amitől veszélyesebbé válhat a vezetés. Emellett nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy a téligumi időszakos felrakásakor a szerelő műhelyekben szobahőmérsékleten teszik fel a téli gumikat, ami – ha utána kimegy a jelentősen alacsonyabb hőmérsékletre –, akár másnapra is jelentősen visszaeshet a nyomás. Így fontos a guminyomás ellenőrzése már a szerelés másnapján is.


Milyen szélességű gumi kell télire?

Két szempontot kell figyelembe vennünk az abroncs szélességének választásakor. Ha egy magas profilú gumiabroncsot választunk az azért jó, mert kevésbé sérülékeny. Ha ezt a szempontot nézzük a keskenyebb gumiabroncs a megfelelő választás. Ha viszont a szélesebb gumiabroncsot választjuk az autónkra, akkor nagyobb sebességet és valamivel rövidebb fékutat tudunk produkálni. Erre a kérdésre a szempontokat figyelembe véve mindenkinek magának kell választ adnia.

Kell-e szelepet cserélni?

A válasz, igen. Fontos ezt is elvégezni, mert ha ezt elmulasztjuk, a szelep öregedése végett a gumi veszthet nyomásából és a már fent említett problémák léphetnek elő. Sokszor költségcsökkentés miatt választjuk azt, hogy nem cseréltetjük ki a szelepet, de ez hosszabb távon drágább lehet, ha ettől tönkremehet a gumiabroncs. A magasabb sebességindexű gumiabroncsok esetében a fém szelep a javasolt, mert a deformálódás lehetősége alacsonyabb, amitől a nyomás csökkenés is kisebb lehet a gumikban.


Téli, nyári, négyévszakos?

Mi a jó megoldás, van-e optimális megoldás?


– A nyári gumit nem a hideg, de még csak nem is a mifelénk ritka hó, hanem a gyakran latyakos, vizes, páralecsapódásos utak és a hideg együttese miatt kell elfelejteni télen.

– A téli gumit nyárra fent hagyni ugyanolyan felelőtlenség és anyagilag sem éri meg.

– És van kompromisszumos megoldás annak, aki viszonylag keveset autózik, és télen-nyáron egyaránt le tud mondani az elérhető legjobb teljesítményről. Tízezer kilométer körüli éves futásteljesítmény mellett egy jó négyévszakos gumi önmagában is elég lehet. Aki ennél többet autózik, vagy fontos számára a maximális tapadás minden körülmények között, az továbbra is cserélgesse az abroncsokat.

A totalcar tesztjének végkövetkeztetése


Kell-e forgatni az abroncsokat?

A jármű elején levő gumiabroncsok gyakran hamarabb elkopnak, mint a hátul levők. Gyakori felcserélésükkel elérhető, hogy az abroncsok egyenletesebben kopjanak el, és hogy a lehető legjobban kihasználjuk mindegyik abroncs futófelületének élettartamát. A gumiabroncsok forgatásával azonban nem háríthatók el azok a kopási problémák, amelyek a nem megfelelő abroncsnyomásból erednek.

Célszerű a kerekeket körülbelül 10 ezer kilométerenként forgatni. Vannak azonban egyéb tényezők is, amelyek szükségessé tehetik az ennél gyakoribb forgatást. Aki rendszeresen vezet hosszú távokat nagy sebességgel, vagy gyakran szállít nehéz terheket, a fokozott terhelés miatt célszerű lehet gyakrabban forgatni a gumiabroncsokat. Ha egyenetlen kopást észlelünk, a lehető leghamarabb forgassa meg a gumiabroncsokat. Ha az abroncsok zúgó hangot hallatnak, amikor sima úton megyünk, akkor is célszerű meggondolni, hogy eljött-e az idő az abroncsok forgatására. Saját magunk is elvégezhetjük ezt a munkát, nem túl bonyolult. Különleges szerszámokra sincs szükség, csak némi helyre és pár óra szabadidőre. Mindig ellenőrizzük a jármű felhasználói kézikönyvét, hogy tartalmaz-e a gyártótól származó javaslatokat.

A forgatás során csak akkor cserélhetjük fel az első és a hátsó abroncsokat, ha az összes gumiabroncs ugyanolyan méretű. A kötött forgásirányú futófelületi mintázattal rendelkező gumiabroncsok (általában a téli gumik) forgatásakor ügyeljünk arra, hogy az abroncsokat az oldalfalukon látható nyíl irányának megfelelően szereljük fel.



További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Gumiabroncs karbantartás

Közeledik a téli-nyári gumiabroncs cseréjének ideje, és ennek kapcsán felmerül a kérdés, hogy igényel-e a lecserélt kerékabroncs valamiféle speciális kezelést, illetve mit érdemes tudni a...


A gumikerék új élete

A nyári és téli gumicserék kapcsán előbb-utóbb minden autótulajdonosnak lesznek elhasznált darabjai, amelyek felhasználása igen sokrétű lehet a kertben. Annak ellenére is, hogy egy valójában...