Kis javítások műanyag csónakokon

2019-09-05 08:31:54 | Módosítva: 2019-09-05 08:31:54

Azt, hogy kinek milyen anyagból készült a csónakja, azt mindenkinek „illik” tudni. Ez azért fontos, mert szabály, hogy epoxi hajót epoxi, a poliésztert pedig poliészter műgyantával kell javítani. A gyakran használt csónakok ugyanis főként kikötések alkalmával óhatatlanul elszenvednek kisebb sérüléseket. A parti kövek okozta horzsolásokat, karcolásokat jobb frissiben kijavítani. Ha viszont ez elmarad, akkor a szezon végén már esetleg egy nagyobb felületet kell felújítani, ami jelentősebb munkával jár.


Gélcoat javítás

Erre akkor van szükség, ha a csónak külső felületén mély karcok keletkeztek. A sérült réteg ugyanis nem túl vastag, és ha nem töltik fel gyantával, akkor ez nemcsak „szépség” hiba, hanem a laminált réteget is elérheti, ami pedig nagyobb bajt is okozhat később.

A javításhoz a csónakot tisztára kell mosni, és a sérülést a száradás és zsírtalanítás után széles ragasztószalaggal körbe kell maszkolni. A sérülés felváló részeinek eltávolítása után a javítandó területet alapos csiszolás után újból maszkolni kell. A sérült felület üvegszálas részét egy vékony gyantaréteggel lehet impregnálni a gélezés előtt. A gélcoat esetleges színezése és a térhálósító hozzákeverése után ecsettel is felhordható a javítandó felületre. A feltöltőanyagot célszerű vastagabban elteríteni, hogy kötése után a felületet vissza lehessen csiszolni az eredeti gélcoat rétegvastagságra. A visszacsiszolás kézzel is elvégezhető, ám ha ez géppel történik, akkor „résen kell lenni”, mert könnyű a javított részt „alácsiszolni”. Ezután már csak a portalanított részt kell az eredeti felülettel összepolírozni.





Poliészterből készült csónakokon gyakran előforduló hibák a gélen keletkező apró kráterek vagy a csillagszerű hajszálrepedések is. Ha ezek jelentősebb felületen észlehetők, és az üveggel erősített rétegek nem sérültek, akkor a javítást megelőzően teljesen le kell csiszolni a gél rétegét nagyobb felületen, mert a javítás így gyorsabban elvégezhető, mint a hibás helyek egyenkénti feltöltése. A hibás gélt teljesen le kell csiszolni az üveges részig, majd az egész felületet egyben lekenni natúr és jó minőségű topcoatal.

A kisebb repedések, mély karcok javításához aerosillal töltött poliésztergyantát célszerű használni, ám gyárilag előkészített kittek és kis mennyiségű javító gyanta készletek is beszerezhetők a hajós boltokban.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

A cikk eredeti változata az alábbi címen olvasható az Ezermesteren:
https://ezermester.hu/cikk-8749/Kis_javitasok_muanyag_csonakokon