Benzinmotoros gépek karbantartása

2020-11-12 10:17:26 | Módosítva: 2020-11-12 10:48:57

Annak érdekében, hogy sokáig használhassuk benzinmotoros szerszámgépeinket, érdemes figyelmet fordítani karbantartásukra és a felhasználandó üzem- és kenőanyagokra is.


Bioösszetevő

A közelmúltban Magyarországon is megváltozott a leggyakrabban használt 95-ös motorbenzin összetétele. A korábbi „E5” jelölést felváltotta az „E10”, amely azt jelenti, hogy a benzin bioösszetevő (pl. bioetanol) tartalma maximum 5%-ról maximum 10%-ra emelkedett. Az új szabályozás a magasabb oktánszámú (prémium) benzinekre nem kötelező jelleggel vonatkozik, ezért azok továbbra is elérhetők a maximum 5%-os bioösszetétellel és „E5” jelöléssel.

A korszerű gépek kínálatában valamennyi benzines alkalmas és az eddigiekben megszokott módon jól működik a jelenleg kapható, jó minőségű 95-ös, 98-as vagy 100-as oktánszámú benzinnel. A benzin-változás miatt a régebbi gépeken szükség lehet a szakszervizek által elvégzendő a porlasztó-beállításra.

A kétütemű motorok keverékkel működnek, ezek használatához benzinből és kétütemű motorolajból álló üzemanyag-keverék szükséges. Az üzemanyagot 1:50 arányban ajánlott bekeverni, tehát 1 rész olaj + 50 rész benzin (pl. 1 dl olajat tegyünk egy 5 literes kanna benzinhez). A jó minőségű kétütemű keverék motorolaj tiszta égést biztosító, és jó kenési tulajdonságú. Még benzintartósságot fokozó adalék is van benne. Bekeveréskor ajánlatos az elkeveredést segítve megmozgatni a kannát.


Ha nem a gépünkhöz ajánlott üzemanyagot használunk, azzal jelentős anyagi kárt okozhatunk magunknak, hiszen a nem megfelelő üzemanyag, vagy az előírásoktól eltérő keverési arány a motor súlyos károsodását is okozhatja. Tehát a rosszabb minőségű vagy már megromlott benzin, vagy rossz minőségű motorolaj, a motort és az üzemanyagrendszert is megrongálhatja.

A benzint kizárólag erre a célra gyártott, engedélyezett és használt, egyedi jellel vagy felirattal (pl. „95 tiszta benzin”) ellátott tiszta benzines kannában, száraz, hűvös, tűzbiztonsági szempontból is megfelelő, naptól védett helyen kell tárolni. Kerüljük el tehát a kannák összekeverését, például, ha kétütemű és négyütemű motoros gépeink is vannak. Figyeljünk arra, hogy a tartályban korábban belekerült lerakódás, maradék folyadék ne legyen. A benzintartálynak jól kell záródnia, a sérült tartályt vagy záró sapkát le kell selejtezni. Ne használjunk például üdítős palackot üzemanyag tárolására, mert az sok szempontból veszélyes lehet, akár a flakont is feloldhatja a benzin. A kanna anyaga nem lehet átlátszó, mert a napfény tönkre teszi a benzint. A fém benzinkanna belseje idővel megrozsdásodhat, a levált rozsdadarabok is bekerülhetnek a tankba.


A megvásárolt üzemanyagot 30 napon belül tanácsos elhasználni, ugyanis a túl sokáig tárolt üzemanyag szétválhat (megromolhat). A bioetanol megkötheti a levegő nedvességét, a keletkezett víz az üzemanyag aljára leülepedve akár láthatóvá is válhat. A szétvált üzemanyag működési zavarokat és súlyos károsodásokat okozhat a motorban, és az ilyen üzemanyag már alapos felrázás után sem használható fel. Mivel az üzemanyag elöregszik, érdemes csak annyit vásárolni belőle, amennyi néhány hétre szükséges. A prémium benzint (98-as, 100-as oktánszámút) se tároljuk 3 hónapnál tovább. A közvetlen napsugárzás, az alacsony vagy a magas hőmérséklet hatására az üzemanyag keverék a korábban említett időknél rövidebb időn belül is használhatatlanná válhat.

A feltankolás előtt a beöntőnyílás környékét próbáljuk minél tisztább állapotba hozni; pl. ecsettel még kinyitás előtt söpörjük le koszt vagy fűrészport, hogy az lehetőleg ne hulljon bele a tankba. Az üzemanyag töltését csak a szabadban végezzük, és csak az után kezdjünk hozzá, hogy a motort leállítottuk, és hagytuk lehűlni. A gép elindítását ne a feltankolás helyén végezzük, menjünk pár lépésnyi távolságra a feltankolás helyétől. Ha mellé is került a benzinből, töröljük le, és hagyjunk egy pici időt a benzinnek, hogy elpárologjon. Soha ne akarjuk az üzemanyagtartályt csurig tölteni, hogy ne menjen mellé és maradjon egy kis hely a táguláshoz is. A keveréket tartalmazó tartályt a feltankolás előtt érdemes megmozgatni. A tartályban nyomás lehet, ezért óvatosan nyissuk azt ki. A kannát időnként öblítsük ki, hogy a benne összegyűlő koszt ne öntsük a gépek tartályába. A maradék vagy üledék üzemanyagot, és az esetlegesen géptisztításhoz használt benzint az előírásoknak megfelelő környezetvédelmi szempontok szerint kell kezelni! Sajnos gyakran előfordul, hogy a felhasználók benzin helyett teljesen más folyadékot öntenek a gép tankjába, például gázolajat, hígítót, permetszert vagy bort. Ennek elkerülése érdekében is célszerű felcímkézni a kamrában a tárolóedényeket.

A kannákból származó és a feltankoláskor a tankba bekerülő szennyeződés miatt ajánlatos, a gépek tartályát a felhasználás gyakoriságának függvényében pl. havonta kiöblíteni és a tartályban lévő benzinszűrőt (szívófejet) kicserélni. Soha ne legyen a benzin a gép üzemanyagtartályában, ha a gépet épületen belül tároljuk, mert ez tűzveszélyt jelent és a benzinszagot is érezni. Hosszabb tárolás előtt a gépből ürítsük ki a benzint, és járassuk ki a a maradék üzemanyagot is, hogy a lehető legkevesebb üzemanyag maradjon a gép üzemanyagrendszerében. A hosszú ideig a gépben maradó benzin korábban ismertetett megromlása közben káros vegyi folyamatokat indíthat el, melyek hatására a gépet nem lehet majd elindítani.


A motorfűrészek vágószerkezetének kenéséhez csakis az erre a célra kifejlesztett, minőségi lánckenőolajat alkalmazzunk. A fűrészlánc és a vezetőlemez tartóssága leginkább az olaj minőségétől függ, ezért fontos, hogy csakis speciális lánckenőolajat használjunk. A felhasználók gyakran nem foglalkoznak ezzel, spórolni akarnak, és mindenféle olajakat elhasználnak lánckenőolaj helyett.

A legrosszabb megoldás sem ritka, a fáradtolaj betöltése a lánckenőolaj tartályba. A fáradtolaj használata lánckenésre tilos, az a bőrrel érintkezve rákot is okozhat, és környezetre is káros. A fáradtolaj nem rendelkezik a szükséges kenési tulajdonságokkal, ezért lánckenésre alkalmatlan. Mindig jó olajjal dolgozzunk, mert ha a lánckenés nem tökéletes, akkor a súrlódásból származó hő a vágószerkezetet rövid idő alatt tönkre teszi. Az olajtartályban összegyűlő szennyeződést minél gyakrabban – pl. havonta – benzinnel kiöblítve el kell távolítani.

A motorfűrészes munka megkezdése előtt mindig ellenőrizzük és töltsük fel a tartályokat, és indítás után ellenőrizzük a lánckenést.


További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Így válasszunk az akkus motorfűrészek közül

Az ősz beköszöntével egyre inkább felérté­kelődik a jó motorfűrész, hiszen nem mindegy, hogy milyen eszközzel állunk neki akertrendezési munkálatoknak vagy éppen a tűzifa aprításának. Dehogyan...


Őszi tetővédelem

A hazai lakóingatlanokban évről évre súlyos károkat okoznak az egyre sűrűbben előforduló természeti csapások, amelyek ellen védekezni nehéz, de nem lehetetlen. A minőségi alapanyagokból épített...