Gyakran előfordul, hogy a kerékpáros a gyalogos-átkelőhelyen a kerékpárt hajtva halad át. Ez nemcsak szabálytalan, de balesetveszélyes is, ezért a kerékpárosnak, ha a közúti jelzésből más nem következik, a kerékpárról le kell szállnia, és azt tolva – a gyalogosok közlekedésére vonatkozó szabályok szerint – kell a zebrán, az úttesten áthaladnia.
Amennyiben az úttest mellett van kerékpárút vagy gyalog- és kerékpárút, akkor a kerékpárosnak kötelező azt használnia. Az úttestre festett kerékpársáv esetén tilos a sávon kívül haladni. Behajtást tiltó táblával jelölt útra, egyirányú utcába menetiránnyal szemben csak akkor lehet behajtani kerékpárral, amennyiben azt kiegészítő tábla megengedi. Problémát jelent a kerékpárosok olyan körforgalomba történő behajtása, amikor részükre „Elsőbbségadás kötelező” jelzőtábla van kihelyezve, itt több esetben nem adják meg az elsőbbséget az úttesten haladó járművek részére, és megállás nélkül hajtanak át a körforgalmon.
Lakott területen levő olyan úton, ahol az úttest kerékpár közlekedésre alkalmatlan, kerékpárral a gyalogos forgalom zavarása nélkül és legfeljebb 10 km/óra sebességgel a járdán is szabad közlekedni. Amennyiben az úttest alkalmas kerékpáros közlekedésére, a járdán kerékpározni TILOS.
A rendőrség tapasztalatai szerint a gyalog- és kerékpárúton közlekedő kerékpárosok sebessége nagyobb a KRESZ által megengedettnél, amivel nagy veszélybe sodorhatják a mellettük közlekedő gyalogosokat. Itt természetesen fokozottan kell figyelni a gyermekekre, akik hirtelen mozdulatokat tehetnek, vagy az idősekre, akiknek mozgásuk és reflexeik lassabbak. A balesetek elkerülése érdekében a kerékpárosoknak figyelembe kell venni a nagy sebességkülönbséget a gyalogosokkal szemben.
A 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet a közúti közlekedés szabályairól (KRESZ) alapján pár sebességkorlátozás a kerékpárosokra vonatkozóan.
– Lakott területen kívül kerékpárral, ha a kerékpárt hajtó kerékpáros fejvédő sisakot visel, és utast nem szállít: 50 km/óra.
– Lakott területen kívül kerékpárral, ha a kerékpárt hajtó kerékpáros fejvédő sisakot nem visel: 40 km/óra.
– A kerékpárúton közlekedő járművel 30 km/óra.
– Gyalog- és kerékpárúton közlekedő járművel 20 km/óra.
A közlekedési
balesetek körülményeinek elemzésekor kitűnik, hogy a kerékpárosok jelentős
hányada nem az előírásoknak megfelelő felszereltségű és műszaki állapotú
járművel vesz részt a közlekedésben.
A kerékpárt fel KELL szerelni:
1. Könnyen kezelhető, megbízható kormányberendezéssel, amely semmilyen helyzetében nem akadályozza a kerékpár egyéb kezelőszerveinek működtetését.
2. Két, egymástól függetlenül működtethető, száraz és nedves időben egyaránt hatásos fékszerkezettel, amelyek közül az egyik az első, a másik a hátsó kerékre hat.
3. Hangjelző berendezéssel, amely csak csengőhangot adhat.
4. 1 db előre fehér vagy kadmiumsárga fényt adó, sötétben és tiszta időben is legalább 150 méter távolságról látható lámpával.
5. 1 db hátra piros fényt adó, sötétben és tiszta időben is legalább 150 méter távolságról látható helyzetjelző lámpával.
6. Elől egy fehér, hátul egy vagy két piros színű, szimmetrikusan elhelyezett, nem háromszög alakú fényvisszaverővel.
7. Legalább az
első keréken 2 db, egy átmérő mentén elhelyezett borostyánsárga színű, mindkét
oldal felé hatásos oldalsó fényvisszaverővel (küllőprizmával).
A kerékpárt fel SZABAD szerelni:
1. Oldalán borostyánsárga fényvisszaverővel.
2. Mindkét oldali lábpedálon elől és hátul borostyánsárga fényvisszaverővel.
3. A kerékpár bal oldalán, hátul elhelyezett, személlyel vagy tárggyal való ütközéskor visszahajló szélességjelzővel, amely előre fehér, hátra piros színű fényvisszaverőt tartalmaz.
4. A küllőprizmák helyett vagy mellett alkalmazható két oldalon fehér fényvisszaverő körgyűrű felület is, a kerékpántok közvetlen közelében vagy a gumiabroncsokon.
5. Az előre és
hátra is fényt adó világítóberendezés elhelyezhető a kerékpárt hajtó személyen
is. A világító berendezések által kibocsátott fény villogó üzemmódú is lehet.
Védőfelszereléseket használva
Kerékpárral közlekedve különösen fontos a láthatóság, éppen ezért ajánlott a színes, feltűnő ruházat viselése. A fényvisszaverő mellény használata nemcsak hasznos, de lakott területen kívül, éjszaka és korlátozott látási viszonyok esetén kötelező is.
A kifogástalan műszaki állapotú járművel szabályosan közlekedő kerékpárost is érheti baleset. Ilyenkor hasznos a kerékpáros védőfelszerelések használta. A kerékpáros-fejvédő sisak, a könyök- és térdvédő, a kesztyű, a zárt cipő használta a baleseti sérülések súlyosságát enyhítik.
A műszaki biztonság mellett ugyanolyan fontos a vezetők felkészültsége. A biztonságos közúti közlekedés elengedhetetlen feltétele a közlekedési szabályok pontos ismerete és azok megtartása. A kerékpárosokat érintő közlekedési balesetek bekövetkezésének okai mellé gyakran párosul a kerékpárt vezető (hajtó) személy ittas állapota.
Forrás: ORFK-OBB