Hasznos tanácsok kerékpárosoknak

2021-07-20 08:23:12 | Módosítva: 2021-07-20 08:39:09

Az általános tapasztalat alapján a legnagyobb problémát a közlekedési kultúra állapota okozza. A gyalogosok, kerékpárosok, járművezetők sokszor nincsenek egymásra tekintettel a közlekedésük során, holott nagy eséllyel az egyes emberek gyalogosként, kerékpárosként és járművezetőként is részt vesznek a közúti forgalomban.


Gyakran előfordul, hogy a kerékpáros a gyalogos-átkelőhelyen a kerékpárt hajtva halad át. Ez nemcsak szabálytalan, de balesetveszélyes is, ezért a kerékpárosnak, ha a közúti jelzésből más nem következik, a kerékpárról le kell szállnia, és azt tolva – a gyalogosok közlekedésére vonatkozó szabályok szerint – kell a zebrán, az úttesten áthaladnia.


Amennyiben az úttest mellett van kerékpárút vagy gyalog- és kerékpárút, akkor a kerékpárosnak kötelező azt használnia. Az úttestre festett kerékpársáv esetén tilos a sávon kívül haladni. Behajtást tiltó táblával jelölt útra, egyirányú utcába menetiránnyal szemben csak akkor lehet behajtani kerékpárral, amennyiben azt kiegészítő tábla megengedi. Problémát jelent a kerékpárosok olyan körforgalomba történő behajtása, amikor részükre „Elsőbbségadás kötelező” jelzőtábla van kihelyezve, itt több esetben nem adják meg az elsőbbséget az úttesten haladó járművek részére, és megállás nélkül hajtanak át a körforgalmon.


Lakott területen levő olyan úton, ahol az úttest kerékpár közlekedésre alkalmatlan, kerékpárral a gyalogos forgalom zavarása nélkül és legfeljebb 10 km/óra sebességgel a járdán is szabad közlekedni. Amennyiben az úttest alkalmas kerékpáros közlekedésére, a járdán kerékpározni TILOS.

A rendőrség tapasztalatai szerint a gyalog- és kerékpárúton közlekedő kerékpárosok sebessége nagyobb a KRESZ által megengedettnél, amivel nagy veszélybe sodorhatják a mellettük közlekedő gyalogosokat. Itt természetesen fokozottan kell figyelni a gyermekekre, akik hirtelen mozdulatokat tehetnek, vagy az idősekre, akiknek mozgásuk és reflexeik lassabbak. A balesetek elkerülése érdekében a kerékpárosoknak figyelembe kell venni a nagy sebességkülönbséget a gyalogosokkal szemben.

A 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet a közúti közlekedés szabályairól (KRESZ) alapján pár sebességkorlátozás a kerékpárosokra vonatkozóan.

– Lakott területen kívül kerékpárral, ha a kerékpárt hajtó kerékpáros fejvédő sisakot visel, és utast nem szállít: 50 km/óra.

– Lakott területen kívül kerékpárral, ha a kerékpárt hajtó kerékpáros fejvédő sisakot nem visel: 40 km/óra.

– A kerékpárúton közlekedő járművel 30 km/óra.

– Gyalog- és kerékpárúton közlekedő járművel 20 km/óra.

A közlekedési balesetek körülményeinek elemzésekor kitűnik, hogy a kerékpárosok jelentős hányada nem az előírásoknak megfelelő felszereltségű és műszaki állapotú járművel vesz részt a közlekedésben.

A kerékpárt fel KELL szerelni:

1. Könnyen kezelhető, megbízható kormányberendezéssel, amely semmilyen helyzetében nem akadályozza a kerékpár egyéb kezelőszerveinek működtetését.

2. Két, egymástól függetlenül működtethető, száraz és nedves időben egyaránt hatásos fékszerkezettel, amelyek közül az egyik az első, a másik a hátsó kerékre hat.

3. Hangjelző berendezéssel, amely csak csengőhangot adhat.

4. 1 db előre fehér vagy kadmiumsárga fényt adó, sötétben és tiszta időben is legalább 150 méter távolságról látható lámpával.

5. 1 db hátra piros fényt adó, sötétben és tiszta időben is legalább 150 méter távolságról látható helyzetjelző lámpával.

6. Elől egy fehér, hátul egy vagy két piros színű, szimmetrikusan elhelyezett, nem háromszög alakú fényvisszaverővel.

7. Legalább az első keréken 2 db, egy átmérő mentén elhelyezett borostyánsárga színű, mindkét oldal felé hatásos oldalsó fényvisszaverővel (küllőprizmával).

A kerékpárt fel SZABAD szerelni:

1. Oldalán borostyánsárga fényvisszaverővel.

2. Mindkét oldali lábpedálon elől és hátul borostyánsárga fényvisszaverővel.

3. A kerékpár bal oldalán, hátul elhelyezett, személlyel vagy tárggyal való ütközéskor visszahajló szélességjelzővel, amely előre fehér, hátra piros színű fényvisszaverőt tartalmaz.

4. A küllőprizmák helyett vagy mellett alkalmazható két oldalon fehér fényvisszaverő körgyűrű felület is, a kerékpántok közvetlen közelében vagy a gumiabroncsokon.

5. Az előre és hátra is fényt adó világítóberendezés elhelyezhető a kerékpárt hajtó személyen is. A világító berendezések által kibocsátott fény villogó üzemmódú is lehet.

Védőfelszereléseket használva

Kerékpárral közlekedve különösen fontos a láthatóság, éppen ezért ajánlott a színes, feltűnő ruházat viselése. A fényvisszaverő mellény használata nemcsak hasznos, de lakott területen kívül, éjszaka és korlátozott látási viszonyok esetén kötelező is.

A kifogástalan műszaki állapotú járművel szabályosan közlekedő kerékpárost is érheti baleset. Ilyenkor hasznos a kerékpáros védőfelszerelések használta. A kerékpáros-fejvédő sisak, a könyök- és térdvédő, a kesztyű, a zárt cipő használta a baleseti sérülések súlyosságát enyhítik.

A műszaki biztonság mellett ugyanolyan fontos a vezetők felkészültsége. A biztonságos közúti közlekedés elengedhetetlen feltétele a közlekedési szabályok pontos ismerete és azok megtartása. A kerékpárosokat érintő közlekedési balesetek bekövetkezésének okai mellé gyakran párosul a kerékpárt vezető (hajtó) személy ittas állapota.


Forrás: ORFK-OBB


Szabálytalan kerékpárosok








További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Nappali menetjelző szabályosan

Nappali menetjelző lámpa „olyan menetirányban előre néző lámpát jelent, amelynek rendeltetése a járművet jobban láthatóvá tenni nappali vezetés közben”. Az újonnan forgalomba helyezett gépkocsikon...


Látni és látszani a biciklin

Számos vita folyik arról, hogy biztonságosabb-e a kerékpárúton kerekezni, mint az autók sávját használni.