Térkövezés alapjai

2021-09-17 14:51:08 | Módosítva: 2021-09-17 14:55:06

Az elmúlt években a betonburkolatokat teljesen felváltották a térkövek, melyek mellett sok érv szól: könnyen javíthatók, tartósak és beolvadnak a környezetükbe. Így érthető, hogy egyre nő a térkövezés iránti kereslet, de számos kérdés felmerül, mielőtt kiválasztanánk a nekünk legjobban tetszőt.


A térkő számos előnnyel rendelkezik a többi kültéri burkolathoz képest, hiszen mind esztétikai téren, mind pedig a tartósság szempontjából magasabb értékkel bír. A térkő kiválasztásánál azonban a megjelenésen túl érdemes figyelembe venni azt is, hogy milyen funkciót tölt majd be a térkövezni kívánt terület. Az autóbeállóknál 8 centiméteres vastagságú térköveket szükséges használni, a teraszhoz és a kerti utakhoz azonban elegendő a 4-6 centiméteres változat is. Esztétikailag fontos, hogy a térkő színe harmonizáljon a kert és a ház stílusával, de ma már kereskedelmi forgalomban megtalálhatók olyan magas minőségű térkövek is, amelyek univerzálisnak mondhatók, a modern és klasszikus környezetben egyaránt harmonikusan illeszkednek a térbe.

A térkövezés tartóssága függ a kiválasztott térkő minőségétől és a magasszintű kivitelezői munkától is. A tartós térkő lerakás nagyban függ az alapozástól, a burkolókövek lefektetésének szabályosságától, a logikus vízelvezetéstől, a fugázástól, a bedolgozástól és a lezárástól. Azaz a komplett folyamat szakszerű elvégzésétől.

Hogyan kell szakszerűen lefektetni a kerti burkolatokat?

A térkő lerakását meg kell tervezni, gondoskodni kell ugyanis a megfelelő csapadék-elvezetésről és az ehhez szükséges lejtésről is. Az alap minden esetben nagyságrendileg 25-30 centiméterrel kell, hogy szélesebb legyen a burkolandó területnél, hiszen a szegélykövekkel is számolni kell. Az altalajra elsőként 3-5 centiméternyi zúzalékágyazatot kell teríteni, erre kerülnek a térkövek, melyek lerakását a legmélyebb ponton kell elkezdeni. A térköveket nagyjából 1 cm-rel magasabbra érdemes fektetni a burkolt terület a végleges szintjénél, mivel a zúzalékágyás a vibrálás során tömörödni fog. Az egyes térkövek között 3-5 milliméternyi fugaközt kell hagyni, melyet homokkal vagy finom kaviccsal szükséges kitölteni.





A fektetési mintázat kialakítása csak részben esztétikai kérdés, sokkal inkább a teherelosztást és a burkolt felület stabilitását szolgálja. Az általános megközelítés szerint a gépkocsi beállók esetében diagonál rakási módot érdemes választani, amely szavatolni tudja az egyenletes tehereloszlást. A terasz burkolása esetén már rugalmasabban lehet dönteni a lerakási módok közül.

Az elmúlt években folyamatosan nő az igény a kültéri burkolóanyagok iránt, így a térkőgyártók is nagy figyelmet fordítanak a választék szélesítésére. A széles választéknak köszönhetően mindenki megtalálhatja az ízlésének leginkább megfelelő, környezetébe legjobban illeszkedő burkolóanyagokat különböző árkategóriákban, klasszikus és modern kertekbe egyaránt.





forrás: újHÁZ Centrum

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Nyitott garázs, kocsibeálló

A kertesház tulajdonosok gyakran nem akarnak külön garázst építeni kertjükben, de azért a nyári Naptól, a téli hótól és páralefagyástól védenék gépkocsijukat. Nekik lehet jó megoldás egy nyitott...


Autóbeálló napelemmel

Egy napelemmel ellátott autóbeálló építése több szempontból is előnyös lehet az elektromosautó-tulajdonosok és a normál gépkocsi tulajdonosai számára is a hétköznapokban.