Akkust vagy vezetékest?

2022-11-22 14:45:13 | Módosítva: 2022-11-22 14:46:25

Egy kerti szerszámgép megvásárlása előtt mindenki igyekszik végiggondolni, hogy akkus, vezetékes-elektromos vagy benzines motorral hajtott eszközt válasszon-e. Az előnyök és hátrányok viszonylag közismertek, még sem lehet általános tanácsot adni, mert a jó döntésbe beletartozik a kert, a feladat mérete, a vásárlásra szánt pénz, sőt még a környezetvédelmi elkötelezettség is. Ezen felül, könnyen lehet, hogy mindezeknek a feltételeknek az ismeretében is más döntést hoztunk volna 4-5 évvel ezelőtt, mint ma.


Meddig bírja az akku?

Az otthoni kertápoláshoz célszerű környezetbarát gépeket vásárolni, melyhez az akkumulátoros gépek a legtökéletesebbek. Talán elsőre drágának tűnnek, de ha figyelembe vesszük, hogy az akkumulátorait egy gyártón belül különböző gépekbe is felhasználhatjuk, a költségek megtérülnek. Egyre több cég azonos akkumulátorcsomagokra kerti- és szerszámgépek egész sorozatát építi fel, így egy vagy két akku elég lehet egy egész szerszámgép-park üzemeltetéséhez. Ezért több akkus gép és 2 db akku olcsóbb, mintha minden egyes gépből benzinmotorosat vagy vezetékest vennénk.

Először is nézzük a teljesítmény felől a kérdést. Még ma is egyértelmű, hogy egy benzinmotoros gép teljesítménye nagyobb tud lenni, mint egy akkus gépé, és rendszerint egy vezetékes gépénél is nagyobb. A benzin energiasűrűségével csak egy nagy súlyú, nagy áramfelvételű elektromos gép tudna vetekedni, akkus gép pedig nehezen. De az is tény, hogy kiskerti munkákhoz vagy az otthoni barkácsoláshoz rendszerint nincs szükség akkora teljesítményre, és talán arra sem, hogy ezt a teljesítményt órákon keresztül leadja egy motor. Ha egy dupla akkus kerti fűnyíró elegendő mondjuk 100 m2 gyep levágásához, akkor felesleges benzines gépben gondolkozni, és elviselni ez utóbbi hatalmas zaját és füstölő kipufogóját. De még a vezetékes gépben sem nagyon, ahol állandóan bajlódni kell a kábellel, és fennáll a vezeték elvágásának veszélye. A nagyobb feszültségű (36 V vagy 40 V) akkus gépek már komolyabb feladatokra is képesek, de ettől függetlenül a fűnyírók között az igazi „erőgépek” még mindig a benzines meghajtású modellek. Ha pedig kisebb teljesítményigényű gépek jönnek szóba – szegélynyíró, sövényvágó, láncfűrész –, akkor pláne eltolódik a mérleg nyelve az akkus gép felé. Ezeknél a gépeknél nincs is annyira szükség a folyamatos munkára, ha egy akkutöltéssel végig tudunk menni a sövényen, akkor legközelebb egy hónap múlva lesz csak szükség a gépre, ha meg nem, akkor még mindig ott van a 2 akku használatának lehetősége, és amíg az egyikkel dolgozunk, a másik újratölthető.

A gép erejét az állandó forgatónyomaték biztosítja, amit az elektronikus vezérlés szabályoz. A motor csak annyi energiát használ, amennyi az adott terhelésnél szükséges. Ennek köszönhetően azonos erő áll rendelkezésre alacsony, illetve magas fordulatszámnál. Ezzel jelentősen növekszik az akkumulátor üzemideje is.

Amikor teljesítményről beszélünk, akkor válasszuk külön a meghajtó motor teljesítményét, és ne keverjük össze az akku kapacitásával. A motorteljesítményt az akkus gépeknél is megadják általában, vagy kiszámolhatjuk az akku feszültségéből és a leadható maximális áramerősség (amper, A) szorzatából. Ettől a teljesítménytől függ, hogy milyen erős lesz a gépünk, mennyire birkózik meg a fűnyíró a térdig érő fűvel, vagy a láncfűrész a vastag rönkkel. Azt pedig, hogy ezt a teljesítményt milyen hosszan képes leadni, azt az akku amperóra (Ah) kapacitása adja meg. 1 Ah kapacitású akkumulátor 1 óra hosszan tud leadni 1 A áramerősséget. Ezeknek a számoknak az összehasonlításából tudunk következtetni arra, hogy melyik a nagyobb, melyik a kisebb kapacitású gép, melyikkel tudunk hosszabban dolgozni egy feltöltéssel.


Habár egyre több nagyteljesítményű elektromos fűnyírót találhatunk már a piacon, az olcsóbb termékek között – amik mégiscsak a kínálat gerincét adják – a 20 V-os vagy 18 V-os feszültségűek a leginkább jellemző. Ezek családi házak kertjeihez lettek kitalálva, ahol általában nem kell megküzdeni nagyobb szintkülönbséggel vagy a talaj egyenetlenségeivel. Az akkumulátoros gépek teljesítménye a 36 V-os technológiának – 2 db 18 V-os akkumulátorral történő üzemelés – köszönhetően lassan felveszi a versenyt az elektromos gépek teljesítményével. Egy jó minőségű, márkás 2x18 V-os akkuból 2x30 A, azaz 1080 W folyamatos teljesítményt lehet kivenni. Csúcsteljesítményként 2x40 A, azaz 1440 W-ot, de csak rövid ideig. Van olyan 40 V-os akkumulátor, amely 2000 W teljesítmény leadására is képes.

Értelemszerűen az akkumulátorkapacitás függvényében változik az üzemidő is. Általánosságban elmondható, hogy az akkus fűnyírók lítium-ion akkumulátorral vannak felszerelve, némelyik típusban dupla vagy akár tripla egység is van. Az átlagos üzemidő 30 perctől egy óráig terjed, de vásárlás előtt ezzel kapcsolatban mindenképp tájékozódjunk, hiszen nagy különbségek lehetnek az egyes típusok között.

Az akkus gépek előnyei

Kötetlenebb, gyorsabban megkezdhető munka: nem kell hosszas előkészülteket végezni a munka megkezdése előtt, nem kell elektromos vezetéket húzogatni, benzinkútra menni, üzemanyagot kevergetni és félni attól, hogy melléöntjük. Az akkumulátorok feltöltése és bepattintása után azonnal indulhat a munka. Az akkus gépek sokkal csöndesebbek, mint a benzinmotorosok. A benzinmotoros gépeknél sokkal tisztábban dolgoznak: nincs olaj, benzincsöpögés, károsanyag-kipufogás. Az indítás azonnali és problémamentes.



További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Norvég kandallóbetétek és fűtőpanelek

A tűztér vagy más néven a kandallóbetét a kandalló lelke, mely a fűtésért és a hatékonyságért felel. Az esztétikai kialakításon túl, a jó kandalló fontos ismérve a megfelelő tűztér. Ezért...


Elektromos sztráda

Áramszedőkkel ellátott kamionok, felsővezetékek, elektromos autópálya – ilyen megoldással kísérletezik németországi tesztpályáján a Siemens.