Ezermester Fórum

Otthon szépítés, lakberendezés, bútor, szőnyeg, függöny, tisztítás, takarítás
24 hozzászólás Oldal: 1 / 2
Tisztelt ezermesterek!
Nemrég költöztem át frissen festett családi házamba, ahol a következő problémával szembesültem:
Felmosás után, a házban található összes nyílászáróra erősen kicsapódik a nedvesség (padlófűtés; műanyag ablakok, ajtók). Olyan szinten, hogy egy idő után az ablakok alatt kisebb tócsák keletkeznek. A ház se kívül, se belül nincs szigetelve, 38-as porotherm téglából épült. Nem mértem ugyan, de gondolom felmosás nélkül is idővel megnőhet a páratartalom (beltérben kiteregetett frissen mosott ruhák, főzés, stb..) . Szeretném megelőzni a penészedést, de a gyakori szellőztetés macerás, ill. egyáltalán nem költséghatékony. Páramentesítő berendezésen gondolkodom. Érdemes ilyenbe beruházni? Amerikai konyhás nappalink van, s arra gondoltam egy darabot beállítanék központi helyre. (30e forint környékén 10l/nap kapacitásút lehet vásárolni). Esetleges más megoldás??? :roll:

UI: a fürdőszobában zuhanyzás után rendkívül nagy a gőz, szellőztetés után is kialakul újra, mivel itt is padlófűtés van, s a vizes kőről kicsapódik. Itt mi lehet a megoldás?? :?:
Közben még olvasgattam itt is, és más oldalakon is, s arra a következtetésre jutottam, hogy annyira nem is költségromboló, ha a szellőztetés mellett döntök. Mivel csak akkor van penészveszély, ha a levegő páratartalma 2-3 napon keresztül 60-70% felett van. Így tehát elég minden másnap jól kiszellőztetni.
Nem beszélve a páramentesítő több száz wattos óránkénti fogyasztásáról. Így inkább beruháznék egy páramérőre, s a szerint szellőztetnék, figyelve a páratartalmat, s a két szellőztetés között eltelt időt.
Csak úgy eszembe jutott, pár nagyobb sólápma elhelyezése nem segít??? (ha kis mértékben is) :roll:
A nyílászárókba beépithető rés szellőzők segíthetnek a problémán.Bizonyos páratartalom elérése után automatikusan nyitnak-zárnak.
Nagyon házi megoldás: a síma asztali sót egy laposabb edénybe kiöntöd és leteszed a padlóra.Pár nap múlva cserélni kell,ha ennyire magas a
pára tartalom a lakásban!
Dhcodoki,
sikerült belefutnod a fűtésköltség csökkentő korszerű megoldások negatív hatásába. A magas páratartalom, párakicsapódás majd penészedés oka a legtöbb esetben a szinte tökéletesen záródó műanyag (vagy fa) nyílászárók. Régebbi - most már pazarlónak tartott - régebbi ablakok résein állandó volt a lakás szellőzése, ami a legtöbb esetben természetes módon gátolta a pára feldúsulását. A másik korszerű, de a párásodást is segítő tényező a zárt rendszerű kazánok, cirkók. A nyílt égésterű rendszerek a lakótérből szívták el a működésükhöz szükséges mennyiségű levegőt, ami szintén a lakás légcseréjét segítette, mivel az elszívott levegő pótlása a rosszul záródó ablakok résein, vagy beépített szellőzőkön keresztül történt.
A problémádra több megoldás létezik:
- gyakori rövid, de intenzív szellőztetés. Nem kell lehűteni a lakást, a gyors levegőcsere után a falak gyorsan visszafűtik a levegőt,
- nyílászárókból kiszedni a gumitömítést, így mesterségesen filtrációs veszteséget létrehozni, megint szellőzik a lakás,
- hygroszabályzós szellőzők beépítése. Ezek lehetnek az ablakkeretbe építve, de vannak falba építhető típusok is,
- aktiv szellőztető rendszer, ahol a légmozgást páratartalom a függvényében elektronika vezérelt ventilátoros egység segíti.
A páramérő jó ötlet, nekem is van több darab van otthon. Érdemes legalább egy minőségi darabot beszerezni (TFA, Schneider), aminek a műszaki adatai tartalmazzák pontosságát (+/- 2-3%).

A párátlanító berendezésekre megadott teljesítményértékek általában 80% páratartalom és 30 C fok környezeti hőmérsékleten érvényesek, 22 C fokos 70%-os páratartalmú levegőnél drasztikusan csökken a vízkiválasztó képessége. Ezeknél a mobilklímák sokkal hatékonyabban párátlanítanak - igaz magasabb teljesítményfelvétel mellett -, a kilépő meleg levegőt ilyenkor vissza kell vezetni a szoba légterébe, pontosabban nem kell kivezetni a szabadba.
Salve
A frissen festett családi ház biz rengeteg nedvességet tárol még azután is mikor már látszólag a festék kiszáradt. Főleg ha nem csak egyszerű festés, hanem több munkafázis is történt a felületeken. Könnyen lehet hogy "idővel" a kicsapódás jelentősen csökkenni fog.
Még egy apróság ami esetleg segíthet: a műanyag ablakokon elméletileg lennie kellene egy szelőzőnek, amit a gyártás során képeznek ki rajtuk. Előfordult már, hogy ezt az apró kis rést a gyártó szerszám nem törte át teljesen. Javasolnám hogy nézze át kívülről az ablakok alsó részeit, szemrevételezéssel ezek a "könnyítések" remélem megtalálhatóak lesznek.
:idea: :idea: :idea:
Sziasztok!

A penészedés megelőzhető a megfelelő szigetelőanyag kiválasztásával is. Ha páraáteresztő a szigetelőanyag akkor tud szellőzni a ház és nem fog bepenészedni.
Itt van is ilyen szigetelőanyag http://akcio.lambda.hu/
Hasonló problémával küzdöttünk mi is, de van egy ilyen szobafestő blog, ahol találtam segítséget ezzel kapcsolatban. A Poli-Farbe Alga Stopot pedig már használtuk is és tényleg bevált, itt olvashattok róla: http://blog.polifarbe.hu/2011/5/4-tipp- ... -a-peneszt
De a szellőztetés és a jó hőszigetelés is egyaránt fontos, ez csak ilyen tünetkezelés már!
Sziasztok!

Fentebb írtátok hogy a páramentesítő több száz wattot fogyaszt óránként. A Trotecnek van egy típusa az 50 S ami maximálisan csak 240 W-ot fogyaszt, de tényleg ez csak maximális érték. Több páramentesítőt vizsgálva tapasztaltam, hogy feltüntetnek több száz wattot, fogyaszt is rendesen, pörög a villanyóra de teljesítményét nem igazán venni észre hogy nagyon sokat tudna mint amire kevesebb teljesítmény van írva.
Kedves Fórumozók!
Nekem is a párásodással van gondom. Elsősorban éjszaka. Mivel kazánnal fűtöm a házat, az valamikor éjszaka kialszik. A hűmérséklet esés miatt az ablakokon reggelre folyik a víz. Én egy konyhai pára elszívón gondolkodom ami egy programozott kapcsolóval működni. Mi a véleményetek róla? Lehet ez megoldás a túlzott párásodás ellen?
Üdvözlettel: Laci bácsi
Üdv Laci bácsi.
Így "vakon" nehéz kitalálni mi okozza a túlzott páralecsapódást, mivel semmit nem tudunk a házadról. Elég összetett dolog ez, több információ kellene a megoldáshoz.
Kérdések:
- a páralecsapódás most jelentkezik először, vagy minden hideg, télies időben?
- lett-e változtatva bármi a házon mostanában? Szigetelés, ablakcsere, átalakítás, stb.
- milyen ablakok vannak?
- nőtt-e valami miatt a levegő páratartalma? ->> Szokások megváltozása, több lakó, rendszeres szellőztetés elmaradása.
- nem nedvesedik a fal, vagy az aljzat?

Így csak általánosságokat tudok mondani a párásodás okaira:

- megnövekedett páraképződés: szobában ruhaszárítás, több lakó, a hideg miatt bezárt konyhaablak főzés közben, fürdő zárt térbe szellőztetése, stb.
- takarékosság miatti kevesebb szellőztetés
- felázott, nedvesedő falak (bár mostanában nehezebb elképzelni a hosszú szárazság miatt).
- ablakcsere jól záró típusra, vagy a régiek túlságosan jóra sikerült utólagos szigetelése
- vékony vagy rosszul szigetelő ablakok
- az ablaktáblát rögzítő gitt kiesése, így a hideg az ablaktábla mellett is el tud menni, ezért a belső üveg is túlságosan lehűl
- alacsonyabb hőmérsékletre fűtés
- kevéssé, vagy egyáltalán nem szigetelt ház
- nyílt égésterű fűtőeszköz lecserélése zárt égésterűre ->> így kiesik egy szellőztető eszköz

Nagy hidegben egy normál, problémamentes háztartásban is előfordulhat a gyengébb szigetelésű ablakokon a lecsapódó pára vízcseppjeinek megjelenése, de csak ideiglenesen. Általában a természetes szellőzésű házakban a hideg időszakokban lecsökken a belső levegő páratartalma, a külső-belső tér közötti hőmérséklet különbség hatására intenzívebbé váló légcsere miatt, így a hűvösebb felületeknél sem válik túltelítetté a levegőben lévő pára. Ha a sok okból több is egy kicsit negatív irányban változik, már megjelenhet a páralecsapódás. Intenzív páralecsapódás esetén a kiváltó okokat kell megkeresni, és lehetőleg - ha mód van rá - azokat megszüntetni. Egy kis ventilátor nem biztos, hogy képes olyan mértékben cserélni a ház levegőjét, hogy megakadályozza a páralecsapódást. A túlzott utánpótlás, vagy a pára eltávozását megakadályozó okot kellene elsősorban megkeresni, és azután már lehet gondolkodni a megoldáson.
Kedves Plaszlo!
-műanyag ablakokra cseréltem a fa ablakokat / párásodás csak azóta jelentkezik/
-külső falszigetelésem csak részben van
-mosógép, szárítógép működik, néha hagyományosan is szárítunk ruhát
-ha eszembe jut este szellőztetek
-mivel éjszaka nem megy a fűtés a pára a lehült levegőből csapódik ki. Ezt én is tudom.
-két szintes a ház, b30 téglából épült
-téglalap alakú. a két végét már szigeteltem 30mm lapokkal / ennyire futotta a keret/

Köszönettel: Laci bácsi
borsil@citromail.hu
Üdv Laci bácsi!

Akkor bejött az egyik tipikus hiba, vagy jelenség, a korszerű nyílászárok problematikája. Eddig a hagyományos, résveszteséges ablakok állandó szellőzést biztosítottak a háznak, ami egyensúlyban tudta tartani a belső páratartalmat, a képződő párafelesleget el tudta vezetni a külvilágba. Most, hogy kicseréltette az ablakokat új, jól záródó tipusúra, a lakás természetes szellőzését szüntette meg, így a normális módon képződő pára nem tud a régi úton távozni, bennreked a házban. Ez óhatatlanul azt eredményezi, hogy feldúsul a levegő páratartalma. Minél magasabb a páratartalom, annál magasabb a levegő harmatpontja is, ami azt jelenti, hogy ugyanolyan fűtési szokások mellett a magasabb harmatponti hőmérséklet miatt már hamarabb kicsapódik a levegő páratartalma a hűvösebb - harmatpont alatti hőmérsékletű - helyeken, míg korábban ez nem volt tapasztalható. Szárazabb levegőnek alacsonyabban van a harmatpontja, mert kisebb a páratartalma, így alacsonyabb hőmérsékleten sem indul meg a kondenzálódás, vízkicsapódás.
Mit lehet csinálni? Gyakrabban szellőztetni és megpróbálni a páraképződést visszaszorítani. Például:
- fürdés után a szabadba szellőztetni, nem a lakás felé
- konyhában főzés közben szellőztetni, vagy elszívót használni
- ruhaszárítást lehetőleg szabadban végezni, vagy ez alatt többször szellőztetni
- falakat kívülről teljesen leszigetelni (a 3 cm elég kevés), így a belső hőmérsékletük harmatpont fölé emelhetők.
Ezek persze mind veszteséget okoznak a fűtésben. Amennyiben a gyakoribb szellőztetéssel és a páraképződés visszaszorításával sem lehet megfelelő eredményt elérni, be kell szereltetni az ablakokba résszellőzőt, ami a régi ablakok veszteségét hozza vissza, de újra egyensúlyba kerül a lakás páraháztartása.
Érdekes paradoxon, próbáljuk csökkenteni a fűtési veszteségeket az elszökő meleg megfékezésével - esetünkben a jól záródó ablakokkal -, miközben új problémát idézünk elő. Az új problémát éppen az eredő probléma ismételt, mesterséges létrehozásával orvosoljuk, ergo megmaradnak a korábbi veszteségek (szerencsés esetben kisebb mértékben), mindez nagy anyagi beruházás árán.
Persze ez így egy kicsit csúsztatás, mert a korszerű ablakok jobb hang és hőszigetelők is, tehát a mérleg nem feltétlenül negatív.
Sziasztok,

Évek óta problémát okoz a lakásban a pára. Főleg az őszi-téli időszakban. A mostani penészes vakolat eltávolítása és a festés után elhatároztam, hogy valamilyen aktív levegőztető rendszert fogok beszerelni ill. beszereltetni a lakásba.

Olvasgattam a témában és menet közen rátaláltam az aereco termékeire. Voltam is bent a bemutatótermükben, és kértem tőlük árajánlatot.

A lakás 2 szobás + nappali konyhával + wc + fürdő. Mindenhol van kisebb-nagyobb tökéletesen záródó :) műanyag ablak.

Az aereco ezeket a kütyüket ajánlja:

4db EAR 201 légbevezető
limodor LF/M 60 elszívó
HY5 páratartalom kapcsoló
meg mindenféle szűkítők, dobozok...
Az ajánlatuk végösszege 220 000huf áfával. Azt hittem olcsóbb lesz :)

Utánanéztem a dolgoknak és arra jutottam, hogy beszerelni én is be tudom a berendezéseket az ablakkivágást viszont meg kell csináltatnom. Én nem akarom furkálni a keretet.

Az elszívót a fürdőbe tennék, az ablakokra meg a EAR 201 légbevezetőket.

A HY5 páratartalom kapcsoló 20 000huf + áfa. Ehelyett én 1/3 áron tudok készíteni páratartalom érzékelőt, ezt biztos nem kérem.

Amiben a tanácsotokat kérem az a következő:
Nem értem, hogy miért kell éjjel-nappal mennie a ventillátornak kis fokozaton. A páratartalom kapcsoló csak annyit csinál, hogy magasabb fordulatra kapcsolja egy időre az elszívót.

Szerintetek indokolt a folyamatos üzem?
Mennyire lenne hatékony a következő működtetési mód:
1. magas a pára (~55% felett) bekapcsol a limodor elszívó max fordulaton
2. lecsökken a páratartalom, akkor kis fordulaton megy még az elszívó 2-3 órát
3. ezután teljesen kikapcsol

A másik kérdésem az lenne, hogy valóban megéri-e az árát a limodor LF/M 60 elszívó? Több mint 40 000huf + áfa.
A neten nézegettem, vannak elszívó ventillátorok már fele ennyiért is. Mi az, amivel többet tüd ez a limodor? Egy jó kis szabályzóval megfelelő lehet szerintetek egy 20 000huf-os csőventillátor is?

Van itt olyan szakember, aki légtechnikával foglalkozik?

Előre is köszi a válaszokat.
Zappee,
Te is beleestél a csapdába, korszerű nyílászárókra csere után megjelent a penészesedés. Ez azért van, mert a régi korszerűtlennek megbélyegzett ablakok résein folyamatosan szellőzött a lakás, ha akarta az ember, ha nem, de karbantartotta természetesen a páratartalmat. Most az új ablakokkal lezártad a lakást, mint a dunsztos üveget. Tehát megszüntetted a hő elszökését, de így a pára is bennmarad, a levegő meg túltelített lesz a szellőzés hiányában.
Sajnos nem olcsók ezek a szerkezetek és az egész rendszer, de ha már a következő vakolást és festést megspórolod vele, plusz az egészségtelen életkörülményeket, akkor már lehet nem annyira drága. Azt sem tartom kizártnak, hogy az árak nem véletlenül olyan magasak, az emberek kényszerhelyzetben vannak és ezt ki lehet használni, de ez csak egy teória.
Egy jobb minőségű ventilátor csendes, hosszú élettartamú és takarékos. Nem mindegy milyen anyagból készült, milyenek a csapágyai, bírja-e a folyamatos üzemet és mennyi energiából milyen légmozgatást tud produkálni. Ezek a szellőztető ventilátorok folyamatos üzemre is alkalmasak, nem úgy mint a sima szellőző ventilátorok. Egy olyan elszívó ventilátorral szemben, aminek 5-10 percet, vagy 1-2 órát kell egyfolytában üzemelnie, mások a minőségi elvárások, mint egy állandó üzemű, csendes(!), kis energiafelhasználású ventilátorral. Ezzel nem a gyártókat és forgalmazókat védem, de nem hasonlítható egy wc szellőző ventilátorral, aminél nem feltétlenül probléma, ha zajos, arra a rövid üzemre. Ettől függetlenül mindenkinek más a drága és az olcsó fogalma.
Több lehetőség van a szellőzés megoldására:
- a legegyszerűbb az ablakba épített mechanikusan állítható résszellőző, ami vagy működik hatásosan, vagy nem. Ha nagy szél van kiviszi a meleget, ha nincs szél, nem szellőzik a lakás.
- ennél komfortosabb a levegő páratartalmától függően nyitó-záró szellőző, ami legalább a páratartalmat figyelembe veszi. Szélcsendes időszakban, ha nem alakul ki valamilyen légmozgás, ennek is kicsi a hatásfoka, de ha feltámad a szél, akkor csak addig tart nyitva, amíg a páratartalom visszaáll a normális értékre, több meleget nem enged el feleslegesen.
- a legprofibb és leghatásosabb a gépi szellőztetés páraszabályozós ablak vagy fali szellőzőkkel. Ezeknél a mesterséges légmozgást a központi ventilátor biztosítja és az önálló páraszabályozós résszellőzők csak ott vannak nyitva, ahol a páratartalom magasabb a szükségesnél. A többi helyiséget nem szellőztetik folyamatosan. A vezérlésnek érzékelnie kell a páratartalmat és aszerint szabályoznia a ventilátort. A folyamatos üzem valószínűleg pótolja a régi ablakok résein mozgó levegőt páraszabályozó hatását. Ha jól van beállítva, vagy beprogramozva, akkor takarékosabbnak kell lennie, mint a szabályozatlan "természetes"szellőzés.
- lehet egyedi hővisszanyerős szellőztetőket szobánként beépíteni, de némelyiknek önmagában annyi az ára, mint az egész szellőztetőberendezésednek.
http://www.electrohomebau.hu/index_elemei/hovisszanyerosszellozteto.htm

Talán számolgatni kellene hőveszteséget, elektromos fogyasztást az Aereco folyamatos alacsony intenzitású szellőztetése ás az általad elképzelt hirtelen, gyors szellőztetés között, de van egy olyan érzésem, nem véletlenül megy folyamatosan a szellőzés.
24 hozzászólás Oldal: 1 / 2

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: Google [Bot] valamint 18 vendég