Először is azt kell a motortípus kiválasztáshoz tudnunk, hogy az adott
garázskapu milyen: szekcionált- vagy billenő- (ellensúlyos függőleges vagy
vízszintes sínes billenő) rendszerű kapuról van-e szó. Ugyanis ez határozza meg
az alkalmazható nyitómotor típusát. Hogy az adott kapuhoz milyen teljesítményű
motor szükséges, az a mozgatott ajtó méretei és a súlya alapján határozható meg.
A döntő itt a kapu felülete, amelyből következtetni lehet a súlyára is. Lényeges
a várható igénybevétel is, mert a 230 V-tal működő motorok gyakori használat
közben - pl. társasházak garázsánál - felhevülhetnek, ezért a gyakori
kapunyitáshoz célszerűbb 24 V-os, hálózati transzformátorról működő motort
választani, amely ráadásul csendesebb működésű is.
A billenőkapuk nyitását, csukását a 230 V-os motorfejekkel is meg lehet
valósítani, de az ajtó kíméletesebb működése érdekében célszerű finom indítási
és zárási végállás lassítású vezérlés mellett dönteni. Erre csak a 24 V-os
feszültségű motorok alkalmasak. (Ezekre a motorfejekre is hálózati feszültséget
kell kapcsolni, ugyanis a transzformátor a motorfejbe van beépítve.) A 230 V-os
feszültséggel működő motoroknál erre nincs mód, s induláskor megrántják az
ajtót, becsukásakor pedig a kapu kellemetlen döngő hangot ad. A finom indítású
és zárási lassítással működő motorfejek ezt kiküszöbölik.
A régebbi ellensúlyos billenőkapuknál az EMEGA nyitómotorok jöhetnek csak
számításba, a korszerű billenő garázsajtókhoz viszont a CAME VER beépített
vezérlésű 24 V-os motorfejek, ill. a Lift-Master nyitómotorok választhatók. E
két típus változatai azonban a szekcionált kapukhoz is megfelelőek. Ezek minden
esetben sín nélkül, és néhány kivétellel a távvezérlést is magában foglaló
motorfej készletek. A hozzávaló síneket az ajtó magasságához igazodva külön kell
kiválasztani. A CAME VER (UNIV) és Lift-Master 230 V-os nyitómotorok komplett
készletben is beszerezhetők, ezek már a szükséges sínt is tartalmazzák, és
olcsóbbak is az egyedileg összeállított kapunyitóknál.
A különféle kapumagasságokhoz igazodó sínek bordásszíj-, lánc- és csavarorsós
meghajtásúak lehetnek. A sínek zajossága a meghajtás módjától függően változó. A
legcsendesebbek a bordásszíj hajtású sínek. A sínprofílok is különbözőek, az
egyszerű T sínek mellett választhatunk C sínt is, amely a meghajtó elemet
védőburkolatként veszi körül. A CAME VER motorfejekhez Csínek valók, a 24 V-os
Lift-Master nyitókhoz viszont láncos és bordásszíjas T és C sínek választhatók.
A komplett 230 V-os garázsajtó-nyitó készletek egy részéhez csavarorsós sín, más
részéhez pedig T sín és lánchajtás tartozik. A készlet kiválasztásánál e
különbözőségeket is figyelembe kell venni.
Megemlíthetők még a redőnykapuk. Ezeket a gyengébb, nem kielégítő szigetelésű
ajtókat csak abban az esetben építsük be, ha a szekcionált kapu - pl. helyhiány
miatt - nem fér el. Természetesen ezek a kapuk is motorizálhatók.
Mindegyik garázskapu-nyitó típushoz még további számos egyéb kiegészítőt is
ajánlanak, melyekkel biztonságosabbá és kényelmesebbé tehető a motorizált
garázskapu használata. A fent ismertetettek alapján csak megközelítően
választhatjuk ki a garázsajtónkhoz leginkább megfelelő motoros hajtást, amelyet
azonban véglegesen csak a szakemberek pontosító ajánlásai alapján, velük együtt
közösen dönthetünk el.
Hogyan válasszunk?
Garázskapumotorok
Az újabban épült garázsokba rendszerint vízszintes sínnel megvezetett, korszerű szerkezetű billenő- vagy szekcionált kapuk kerültek beépítésre. A kézzel mozgatható garázskapukat azonban kényelmi okok miatt egyre többen szeretnék "motorizálni", és erre minden lehetőség adott. A Kling Kft. - amely meghatározó szereplője a kaputechnikai szakterületnek - a garázsajtó nyitók terén is minden változatra tud megoldást ajánlani, hiszen a meghajtó motorok és egyéb kiegészítők terén rendkívül széles a választéka. Ám hogy a kínálatukból a legmegfelelőbb meghajtást tudjuk kiválasztani, ahhoz az átlagosnál alaposabb információkra van szükség. Nem árt, ha már előre ismerjük - legalábbis elvben - az egyes megoldások sajátosságait is. Ismertetésünk e választási lehetőségek tekintetében igazítja el olvasóinkat.
További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!
A cikk eredeti változata az alábbi címen olvasható az Ezermesteren:
https://ezermester.hu/cikk-1189/Garazskapumotorok