Az IMAI darazsa éppen olyan szerény jószág, mint a Vespák voltak a maguk idejében.
Kevés, 73 alkatrészből áll a kit, viszont igen baráti az ára, és még az igazán
kezdő modellépítőknek sem gond az összeállítása. A "menők" pedig a
könnyű feladat közben még tuningolási tudásukat is megcsillogtathatják a csöpp,
1:12-esnek mondott ám valójában 1:10-es léptékű robogó elkészítése során.
Egyszóval minden "motorosnak" kellemes időtöltést ígér a kis Vespa
megépítése, amelyhez az alábbiakban néhány tanáccsal is szolgálok.
Az egyszerű modellen
természetesen minden kerék rugózás nélküli, ám ez hátul könnyen
megváltoztatható. A motorblokk és a lengőkar egybeöntött darabján ugyanis megvan a
tengelyfurat, és a csap helyét a hátsó burkolati vázelemeken a blokk felillesztése
után könnyű kifúrni. A blokk két hátsó helyezőcsapja közül a jobb oldalit
vágjuk le, a másik csap burkolaton levő helyezőfuratát pedig a nyereg felé haladva
reszeljük íveltre 5-6 mm hosszan. A blokk és egyben a hátsókerék rugózását egy
0,5 mm-es acélhuzal teszi valóságossá. A rugóhuzalt a blokkdarab hátsó oldala
felől fúrt lyukba ragasztva rögzítsük. A huzal végét ehhez hajlítsuk meg
derékszögben. A feszítőrugót a külső oldalra kell kivezetni, ezért a lengőkart
közvetlenül a blokk végénél fúrjuk át. A feszítőrugót előbb e lyukon dugjuk
át, majd lehajlított végét pillanatragasztóval rögzítsük a hátsó furatba. Ezt
még a kevésbé rutinos makettezők is megoldhatják, és ennek eredményeként működő
rugózású lesz majd a robogójuk.
A hátsó burkolati
elemeket csak ezt követően ragasszuk össze, és a külső összeeresztési helyeket
finom csiszolással tüntessük el. Illesszük helyére a blokkalkatrészt, a
feszítőrugó szárát a kerékdob belsejébe helyezve feszítsük elő, és nyomjuk
helyére a 2´25 mm-es tengelycsapot. Ellenőrizzük az alkatrész rugózását, és ha
akad, szüntessük meg az okát. A már jól rugózó hátsóhidat a tengelycsap
kihúzása után emeljük ki a helyéről, és folytassuk a robogó összeállítását.
Természetesen a menők valódi teleszkópot is készíthetnek, sőt a kormányzott kerék
felfüggesztését is az eredetihez hasonlóan - a modell kormányrúdját és
felfüggesztését alapul véve - fémhuzalból, lemezből kialakított lengőtaggal
cserélhetik ki. A rugózást itt is kis teleszkóp biztosítja. Ez már fogós feladat,
csak tapasztalt modellezők fogjanak hozzá. Az útmutatóul mellékelt rajzhoz ajánlatos
lapunk régebbi (EM 98/12, 99/2) cikkeit is áttanulmányozni. Aki pedig tovább
akarja tuningolni a kis Vespát, az a világítását, felvillantható féklámpáját
is megoldhatja. Ehhez 1,5 V-os szubminiatür izzólámpák és mikrokapcsolók szükségesek,
amelyeket a lámpafejbe és a padlólemezbe kell beragasztani. "Akkuként" a
nyereg alá rejtett, távirányítókba való 1,5 V-os elem használható. A nyerget
is érdemes bőrrel bevonni. Ez már csak hab a tortán, de nagyon is odaillő.
Az ilyen átalakítások persze igencsak meghosszabbítják az építési időt, ám ez az
igazi modellezés, és ilyesmivel igazából egy olyan olcsó, s nem túl bonyolult
maketteken célszerű próbálkozni, mint pl. az Imai gyártmányú Vespák, Super Vespák
amelyek egyszerűségük ellenére is illúziókeltően valóságosak, és még teret is
adnak az ilyen machinációkhoz.
Vespa P 200E
Gumikerekes darázs
Manapság már éppen úgy megszoktuk útjainkon a robogókat, mint a nagy motorkerékpárokat és a jó autókat. A fürge kis darazsak térhódítása érthető, hiszen keveset fogyasztanak, és ez az egyre emelkedő benzinárak mellett igen vonzó, mint ahogyan az is hogy karbantartásuk nagyon egyszerű. Sebességük egyáltalán nem lebecsülendő, a jobbaké meghaladja a 100 km/órát is, ami az 50-120 cm3-es motoroktól igen szép teljesítmény. Ráadásul "őseik" is nevesek voltak, gondoljunk csak pl. a '60-as években nagyon sikeres olasz Vespa (darázs) mopedekre. A P 200-as modell rendkívül közkedvelt volt a maga idejében, és még ma is az, sőt makettként is sármos kis fickónak mondható. Láttán ugyan sokan elhúzzák a szájukat, de nincs igazuk.
További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!
A cikk eredeti változata az alábbi címen olvasható az Ezermesteren:
https://ezermester.hu/cikk-1818/Gumikerekes_darazs