Az IMAI darazsa éppen olyan szerény jószág, mint a Vespák voltak a maguk idejében.
Kevés, 73 alkatrészből áll a kit, viszont igen baráti az ára, és még az igazán
kezdő modellépítőknek sem gond az összeállítása. A "menők" pedig a
könnyű feladat közben még tuningolási tudásukat is megcsillogtathatják a csöpp,
1:12-esnek mondott ám valójában 1:10-es léptékű robogó elkészítése során.
Egyszóval minden "motorosnak" kellemes időtöltést ígér a kis Vespa
megépítése, amelyhez az alábbiakban néhány tanáccsal is szolgálok.
Az egyszerű modellen
természetesen minden kerék rugózás nélküli, ám ez hátul könnyen
megváltoztatható. A motorblokk és a lengőkar egybeöntött darabján ugyanis megvan a
tengelyfurat, és a csap helyét a hátsó burkolati vázelemeken a blokk felillesztése
után könnyű kifúrni. A blokk két hátsó helyezőcsapja közül a jobb oldalit
vágjuk le, a másik csap burkolaton levő helyezőfuratát pedig a nyereg felé haladva
reszeljük íveltre 5-6 mm hosszan. A blokk és egyben a hátsókerék rugózását egy
0,5 mm-es acélhuzal teszi valóságossá. A rugóhuzalt a blokkdarab hátsó oldala
felől fúrt lyukba ragasztva rögzítsük. A huzal végét ehhez hajlítsuk meg
derékszögben. A feszítőrugót a külső oldalra kell kivezetni, ezért a lengőkart
közvetlenül a blokk végénél fúrjuk át. A feszítőrugót előbb e lyukon dugjuk
át, majd lehajlított végét pillanatragasztóval rögzítsük a hátsó furatba. Ezt
még a kevésbé rutinos makettezők is megoldhatják, és ennek eredményeként működő
rugózású lesz majd a robogójuk.
A hátsó burkolati
elemeket csak ezt követően ragasszuk össze, és a külső összeeresztési helyeket
finom csiszolással tüntessük el. Illesszük helyére a blokkalkatrészt, a
feszítőrugó szárát a kerékdob belsejébe helyezve feszítsük elő, és nyomjuk
helyére a 2´25 mm-es tengelycsapot. Ellenőrizzük az alkatrész rugózását, és ha
akad, szüntessük meg az okát. A már jól rugózó hátsóhidat a tengelycsap
kihúzása után emeljük ki a helyéről, és folytassuk a robogó összeállítását.
Természetesen a menők valódi teleszkópot is készíthetnek, sőt a kormányzott kerék
felfüggesztését is az eredetihez hasonlóan - a modell kormányrúdját és
felfüggesztését alapul véve - fémhuzalból, lemezből kialakított lengőtaggal
cserélhetik ki. A rugózást itt is kis teleszkóp biztosítja. Ez már fogós feladat,
csak tapasztalt modellezők fogjanak hozzá. Az útmutatóul mellékelt rajzhoz ajánlatos
lapunk régebbi (EM 98/12, 99/2) cikkeit is áttanulmányozni. Aki pedig tovább
akarja tuningolni a kis Vespát, az a világítását, felvillantható féklámpáját
is megoldhatja. Ehhez 1,5 V-os szubminiatür izzólámpák és mikrokapcsolók szükségesek,
amelyeket a lámpafejbe és a padlólemezbe kell beragasztani. "Akkuként" a
nyereg alá rejtett, távirányítókba való 1,5 V-os elem használható. A nyerget
is érdemes bőrrel bevonni. Ez már csak hab a tortán, de nagyon is odaillő.
Az ilyen átalakítások persze igencsak meghosszabbítják az építési időt, ám ez az
igazi modellezés, és ilyesmivel igazából egy olyan olcsó, s nem túl bonyolult
maketteken célszerű próbálkozni, mint pl. az Imai gyártmányú Vespák, Super Vespák
amelyek egyszerűségük ellenére is illúziókeltően valóságosak, és még teret is
adnak az ilyen machinációkhoz.
Vespa P 200E
Gumikerekes darázs
Manapság
már éppen úgy megszoktuk útjainkon a robogókat, mint a nagy motorkerékpárokat
és a jó autókat. A fürge kis darazsak térhódítása érthető, hiszen keveset
fogyasztanak, és ez az egyre emelkedő benzinárak mellett igen vonzó, mint
ahogyan az is hogy karbantartásuk nagyon egyszerű. Sebességük egyáltalán
nem lebecsülendő, a jobbaké meghaladja a 100 km/órát is, ami az 50-120 cm3-es
motoroktól igen szép teljesítmény. Ráadásul "őseik" is nevesek
voltak, gondoljunk csak pl. a '60-as években nagyon sikeres olasz Vespa (darázs)
mopedekre. A P 200-as modell rendkívül közkedvelt volt a maga idejében, és
még ma is az, sőt makettként is sármos kis fickónak mondható. Láttán ugyan
sokan elhúzzák a szájukat, de nincs igazuk.
További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!
Szólj hozzá a cikkhez!
Be kell jelentkezned,
hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.
Könyves részből vitrin
Aki valamit gyűjt, előbb utóbb helyszűkébe kerül a tárgyak gyarapodó száma miatt. Ekkor kell egy új tároló hely kialakításához helyet keresni. Ez azonban nem feltétlenül egy új bútordarabbal...
Egyéni dísztárgyak
Az otthonát mindenki igyekszik különféle dísztárgyakkal sajátosan egyedivé tenni. A készen vásároltak persze igényes darabok, ám ezek mellett a saját személyes élményeinkre utaló tárgyakkal is...