A sorjázás többnyire nemcsak az alkatrészek élein, hanem a karosszériák felületén
is szükséges, ha kimagasodó gerincek "tagolják". Ezeket előbb szike
megfent élével húzzuk le a felület szintjéig, majd vizes polírpapírokat használva
nedvesen koptassuk teljesen síkba. A polírpapír helyett azonban 00-ás fémszivacsot
is használhatunk, akkor nincs szükség nedvesítésre. A fémszivacs szálai a húzás irányára merőlegesek legyenek
(1). A koptatott felület finomításához 000-ás fémszivacsot használjunk, végül
mosogatószeres puha ronggyal mossuk le a szinte tükörfényes felületet. A fémszivacs
szálai közben persze eltördelődnek, ezért ajánlatos a koptatást újságpapír
felett végezni. A fémszivacsok beszerezhetők a barkácsáruházakban, de csak a
közepes és finom minőségűek használhatók a modellépítők számára. A sorjázott
élek, gerincek lekoptatásához azonban önmagukban nem alkalmasak, csak a felületek
finomításához, síkba csiszolásához megfelelők. Például az élek mellett
általában kissé megvastagodott részek síkba csiszolását előbb lekoptatott finom
csiszolópapírral kell elvégezni, és csak ezt követően lehet fémszivaccsal
eltüntetnünk a csiszolószemcsék okozta karcokat.
Más esetekben a felületek simák ugyan, de enyhén hullámosak, így színre fújva ez a
hiba már nagyon is láthatóvá válik, különösen ellenfényben. Ha a gyárilag
felpolírozott felületet ellenfénybe tartva, laposan ránézünk, a fénylő
felületeken azonnal észrevehetők lesznek az ilyen jellegű hibák. A hullámosságot
előbb mindig hosszában dörzsöljük lágyan végig, és akkor a mattá vált részek
alapján eldönthető, hogy további koptatás, vagy tapaszolás is szükséges-e a
hullámosság megszüntetéséhez. Ha a felkoptatott felületen csak kis fényes foltok
vannak, és ezek nem túl mélyek, akkor további koptatással eltüntethetők, ám ha
nagyobb, fényes foltok tarkítják az átcsiszolt részt, akkor tapaszolásra is
szükség van. Különösen akkor, ha beszívódott részek is vannak a karosszérián,
ami sajnos gyakran előfordul a vastagabb részek tőszomszédságában.
A tapaszolás kényes
feladat, anyagát a mélyedés mértéke alapján válasszuk meg. Sekély horpadásokhoz
sztiroltapaszt (2), a mély beszívódások eltüntetéséhez pedig kétkomponensű
műgyanta tapaszt használjunk (3). A jobb tapadás érdekében a mélyedések felületét
borzoljuk fel finom csiszolópapírral. A sztiroltapaszt vékony rétegben, lekerekített
élű fémlappal nyomjuk a felületre. Ez az anyag viszonylag gyorsan köt, és a
feleslegét már fémszivaccsal kell lemunkálni. A "putti" tapasz két
komponensét előbb kézben jó alaposan gyúrjuk össze, és ha már elég lágy, előbb
kézzel, majd fémlappal lenyomva préseljük a por- és zsírtalanított felületű
mélyedésbe. Ezt az anyagot elég nehéz kellő vastagságban elteríteni, ezért inkább
túl vastag, mintsem vékony legyen a feltöltés. A felesleges anyag nagyjának
lemunkálásához a kifoltozott részt vegyük körül kilyukasztott öntapadó
tapétával, mert így csiszoláskor csak a kiálló anyagot koptatjuk le, és a
környező felületet nem karcolhatjuk össze (4). A nagyoló csiszolás után
távolítsuk el a védőfóliát, és most már teljesen összecsiszolhatjuk a foltozó
anyagot a karosszériával.
A bemélyített tagolások mentén többnyire vastagabb a karosszériák anyaga. Fényesre
festve ez is erőteljesebben válik láthatóvá. Ezen megint csak síkba csiszolással
segíthetünk. A fémszivacs erre is kiválóan alkalmas, csak arra kell ügyelnünk, hogy
a szálak a bemélyített árkokra keresztbe álljanak, és az összehajtogatott
szivacsdarabot csiszoláskor lágyan az anyagra szorítva mozgassuk előre-hátra.
Finomcsiszoláskor ez már nem olyan lényeges, a felület e nélkül is egyenletesen
fényes lesz. A karosszériát ezzel kellően előkészítettük a fényezéshez, ám a
festéssel az eddigi munkánkat még el is ronthatjuk, hiszen a festékszórásnak is
megvannak a maga trükkjei, amelyeket majd legközelebb mutatunk be.
Formai javítások a karosszérián
Az autómodellek legszembetűnőbb szerkezeti eleme a karosszéria. E lényeges, az adott korra és márkára oly jellemző járműszerkezeti rész a modelleken a legritkább esetben hiba nélküli. Aki ezeket javítás nélkül tudomásul veszi, bizony nagy hibát vét, mert a fényezés után a felületi fogyatékosságok már sokkal szembetűnőbbek, mint az a nyers darabokon látható volt. Hja, a fényes festékréteg minden hibát felnagyít! Ezek azonban gondos előkészítő munkával elkerülhetők. E lényeges részfeladathoz, íme néhány gyakorlati fogás.
További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!
A cikk eredeti változata az alábbi címen olvasható az Ezermesteren:
https://ezermester.hu/cikk-1874/Formai_javitasok_a_karosszerian