Elnyírt csavarfejek kiszedése

2016-09-22 11:32:29 | Módosítva: 2016-09-23 11:24:31

Fúró-faragó, barkácsolók és mesteremberek is gyakran ütköznek abba a problémába, hogy egy csavart nem tudnak kihajtani. Vagy azért, mert a feje elnyíródott, és a csavarbehajtónak már nincs mibe kapaszkodnia, de az sem ritka, hogy a beragadt csavar feje mindenestől letörik. Ilyenkor jön a furfang, vagy valami speciális eszköz.

Furfang, vagy valami speciális eszköz

Legkényelmesebb helyzetben azok vannak, akik rendelkeznek speciális csavarkiszedő készlettel. Nem drága eszközre kell gondolni, hanem egy négy-öt darabos készletre, amelyben különböző méretű, kúpos kiképzésű fejek találhatók, azokon pedig durva, érdes kialakítású balmenet van. Ezzel az eszközzel leginkább a tönkrement imbusz és keresztfejű csavarok kihajtására van esélyünk.




Az eszköz használata a következő. A kikopott csavarfej közepébe fúrunk egy akkora átmérőjű furatot, ami a csavar méretéhez és a kihajtó készletünkben legközelebb álló fejhez a legoptimálisabb. A furatnak csak pár milliméter mélynek kell lennie. Ezután a balmenetes kihajtófejet elkezdjük belehajtani a furatba. Az néhány fokos elfordítás után megszorul, és kihajtja a hibás csavart. A kihajtót forgathatjuk villáskulccsal vagy akár akkus csavarozóval is. Ha alaposan beragadt metrikus csavarról van szó, akkor használjunk csavarlazító spray-t, nehogy beletörjön a kihajtófejünk, mert az rendkívül kemény anyagból készül, és a betörött csonkot már nemigen tudnánk újra megfúrni!



Ugyanezt a készletet jó eséllyel használhatjuk akkor is, ha a csavarfej letörik, és csak a szár csonkja látszik. A módszer most is hasonló. Kicsit pontozzuk meg a csonk közepét, majd készítsünk bele pár milliméter mély furatot. Ebbe már meg tudjuk szorítani a balmenetes kihajtófejet, és remélhetőleg elindul a csavar kifelé. Az esélyünk annyiban rosszabb az előző esethez képest, hogy az a csavarfej valamitől már letört, valószínűleg a menet nagyon be van ragadva. A kihajtási kísérlet előtt bőven használjuk a csavarlazító spray-t, és várjunk, amíg valamennyi beszivárog a menetek közé belőle. Nagyon ne erőltessük a kihajtót, mert azt is beletörjük. Inkább várjunk még a lazító hatására, ismételjük meg a spray befúvását, ha nem akarna megindulni a csavar.

Léteznek más formájú univerzális kihajtófejek is

A Wolfcraft furcsa formájú bitje elég jó eséllyel megszorul az elnyírt keresztfejű csavarban, és anélkül kihajtja, hogy meg kéne fúrni a csavarfejet. Ez azért így sokkal gyorsabb, mint amikor furatot kell készíteni a kihajtószerszám számára. Ez az eszköz is használható csavarbehajtó géppel.

Hasított fejű csavarnál más módszerekkel kell próbálkoznunk, valamilyen módon helyre kell állítanunk az elnyíródott hasítékot. Ha a fej elég nagy, akkor használhatunk multigépet egy kicsi vágófejjel vagy köszörű fejjel. Ha a csavarhoz úgy hozzá tudunk férni, hogy a környezetét nem sértjük meg, akkor vághatunk új hasítékot ezzel a módszerrel.



Ha kisebb a helyünk a csavar mellett

Akkor vegyük elő a fúrógépet. A csavarfejet pontozzuk meg a tengelyvonalán kívül két ponton, és fúrjunk egymás közelébe két furatot, amik aztán vagy összenyílnak, vagy vágóeszközzel összenyitjuk. Ez így már egy hasíték, amibe bele tudjuk illeszteni a lapos csavarhúzót. Ha elegendően vastag csavarszárunk van, akkor ezt a módszert letört csavarfejnél is alkalmazhatjuk. A hasítékot közvetlenül a csavarszáron alakítjuk ki a fentiek szerint.




Nézzünk néhány „amatőrebb” de a gyakorlatban sokszor beváló módszert is a makacs csavarok eltávolítására.

Ha van elegendő helyünk a csavar környékén, akkor megpróbálkozhatunk azzal, hogy az elnyírt csavar süllyesztékébe pillanatragasztóval beleragasztunk egy csavarbehajtó bitet. Pár perc múlva a bitnél fogva kihajthatjuk a csavart. Ez a módszer azonban veszélyekkel jár, mert a pillanatragasztó könnyen megfolyhat – például a menetek közé –, és akkor még nagyobb bajt okozunk, mint amekkora volt. Minimális mennyiségű ragasztót használhatunk csak, és természetesen nem a tubusból közvetlenül kinyomva, hanem tűvel, fogpiszkálóval a csavarbehajtó bit hegyére pöttyintve, hogy a mellécsurgás veszélyét gyakorlatilag kizárjuk.

Egy másik módszer a műanyagba hajtott csavaroknál használható sok esetben. Ha forrasztópáka hegyével a csavarfejet – ezzel a szárat is – óvatosan melegítjük, akkor van arra esély, hogy a csavarmenetre tapadt műanyag kissé meglágyul, és elengedi a csavart.

Érdekes megoldás

Sokszor működik, hogy egy eldarált keresztfejű süllyesztékbe nem közvetlenül tesszük a csavarbehajtó bitjét, hanem egy erős gumilapot helyezünk közéjük. A gumilapon keresztül erősen megnyomjuk a csavarbehajtót, és úgy próbálkozunk meg a csavar kihajtásával. Létezik ehhez egy speciális műgumi lapocska is, amit kifejezetten erre a célra fejlesztettek ki, de a gyakorlatban egy autó belső-gumi is eredményes lehet. Vesztenivalónk nincs.

Ha egy elnyírt süllyesztékű csavart faanyagból kell kihajtanunk, akkor megpróbálhatunk egy csipőfogóval a csavarfej alá fogni, közvetlenül a szárra. Így talán megindíthatjuk a csavart, és ha néhány menetet tudunk fordítani rajta, akkor a szintből kiálló csavarfejre ráfoghatunk más kéziszerszámmal, vagy akár a csavarozó tokmányával is, és kihajthatjuk. Fánál, facsavarnál csak a csavarfejet lehet lefúrni, és ha sikerül leszedni ezek után a rögzített alkatrészt, akkor már meg tudjuk fogni a csavarszár szabaddá váló részét.

És ha egy metrikus csavarnál már minden kísérletünk kudarcba fulladt, akkor marad a csavar lefúrása. Ez általában már nem csak a csavart roncsolja, hanem könnyen az alapanyagot is. Eltart egy ideig.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

A cikk eredeti változata az alábbi címen olvasható az Ezermesteren:
https://ezermester.hu/cikk-7719/Elnyirt_csavarfejek_kiszedese