Furfang, vagy valami speciális eszköz
Legkényelmesebb helyzetben azok vannak, akik rendelkeznek speciális csavarkiszedő készlettel. Nem drága eszközre kell gondolni, hanem egy négy-öt darabos készletre, amelyben különböző méretű, kúpos kiképzésű fejek találhatók, azokon pedig durva, érdes kialakítású balmenet van. Ezzel az eszközzel leginkább a tönkrement imbusz és keresztfejű csavarok kihajtására van esélyünk.
Az eszköz
használata a következő. A kikopott csavarfej közepébe fúrunk egy akkora
átmérőjű furatot, ami a csavar méretéhez és a kihajtó készletünkben legközelebb
álló fejhez a legoptimálisabb. A furatnak csak pár milliméter mélynek kell lennie.
Ezután a balmenetes kihajtófejet elkezdjük belehajtani a furatba. Az néhány
fokos elfordítás után megszorul, és kihajtja a hibás csavart. A kihajtót
forgathatjuk villáskulccsal vagy akár akkus csavarozóval is. Ha alaposan
beragadt metrikus csavarról van szó, akkor használjunk csavarlazító spray-t,
nehogy beletörjön a kihajtófejünk, mert az rendkívül kemény anyagból készül, és
a betörött csonkot már nemigen tudnánk újra megfúrni!
Ugyanezt a
készletet jó eséllyel használhatjuk akkor is, ha a csavarfej letörik, és csak a
szár csonkja látszik. A módszer most is hasonló. Kicsit pontozzuk meg a csonk
közepét, majd készítsünk bele pár milliméter mély furatot. Ebbe már meg tudjuk
szorítani a balmenetes kihajtófejet, és remélhetőleg elindul a csavar kifelé.
Az esélyünk annyiban rosszabb az előző esethez képest, hogy az a csavarfej
valamitől már letört, valószínűleg a menet nagyon be van ragadva. A kihajtási
kísérlet előtt bőven használjuk a csavarlazító spray-t, és várjunk, amíg
valamennyi beszivárog a menetek közé belőle. Nagyon ne erőltessük a kihajtót,
mert azt is beletörjük. Inkább várjunk még a lazító hatására, ismételjük meg a
spray befúvását, ha nem akarna megindulni a csavar.
Léteznek más formájú univerzális kihajtófejek is
A Wolfcraft furcsa formájú bitje elég jó eséllyel megszorul az elnyírt keresztfejű csavarban, és anélkül kihajtja, hogy meg kéne fúrni a csavarfejet. Ez azért így sokkal gyorsabb, mint amikor furatot kell készíteni a kihajtószerszám számára. Ez az eszköz is használható csavarbehajtó géppel.
Hasított fejű
csavarnál más módszerekkel kell próbálkoznunk, valamilyen módon helyre kell
állítanunk az elnyíródott hasítékot. Ha a fej elég nagy, akkor használhatunk
multigépet egy kicsi vágófejjel vagy köszörű fejjel. Ha a csavarhoz úgy hozzá tudunk
férni, hogy a környezetét nem sértjük meg, akkor vághatunk új hasítékot ezzel a
módszerrel.
Ha kisebb a helyünk a csavar mellett
Akkor vegyük elő a fúrógépet. A csavarfejet pontozzuk meg a tengelyvonalán kívül két ponton, és fúrjunk egymás közelébe két furatot, amik aztán vagy összenyílnak, vagy vágóeszközzel összenyitjuk. Ez így már egy hasíték, amibe bele tudjuk illeszteni a lapos csavarhúzót. Ha elegendően vastag csavarszárunk van, akkor ezt a módszert letört csavarfejnél is alkalmazhatjuk. A hasítékot közvetlenül a csavarszáron alakítjuk ki a fentiek szerint.
Nézzünk néhány „amatőrebb” de a gyakorlatban sokszor beváló módszert is a makacs csavarok eltávolítására.
Ha van elegendő helyünk a csavar környékén, akkor megpróbálkozhatunk azzal, hogy az elnyírt csavar süllyesztékébe pillanatragasztóval beleragasztunk egy csavarbehajtó bitet. Pár perc múlva a bitnél fogva kihajthatjuk a csavart. Ez a módszer azonban veszélyekkel jár, mert a pillanatragasztó könnyen megfolyhat – például a menetek közé –, és akkor még nagyobb bajt okozunk, mint amekkora volt. Minimális mennyiségű ragasztót használhatunk csak, és természetesen nem a tubusból közvetlenül kinyomva, hanem tűvel, fogpiszkálóval a csavarbehajtó bit hegyére pöttyintve, hogy a mellécsurgás veszélyét gyakorlatilag kizárjuk.
Egy másik módszer
a műanyagba hajtott csavaroknál használható sok esetben. Ha forrasztópáka
hegyével a csavarfejet – ezzel a szárat is – óvatosan melegítjük, akkor van
arra esély, hogy a csavarmenetre tapadt műanyag kissé meglágyul, és elengedi a
csavart.
Érdekes megoldás
Sokszor működik, hogy egy eldarált keresztfejű süllyesztékbe nem közvetlenül tesszük a csavarbehajtó bitjét, hanem egy erős gumilapot helyezünk közéjük. A gumilapon keresztül erősen megnyomjuk a csavarbehajtót, és úgy próbálkozunk meg a csavar kihajtásával. Létezik ehhez egy speciális műgumi lapocska is, amit kifejezetten erre a célra fejlesztettek ki, de a gyakorlatban egy autó belső-gumi is eredményes lehet. Vesztenivalónk nincs.
Ha egy elnyírt süllyesztékű csavart faanyagból kell kihajtanunk, akkor megpróbálhatunk egy csipőfogóval a csavarfej alá fogni, közvetlenül a szárra. Így talán megindíthatjuk a csavart, és ha néhány menetet tudunk fordítani rajta, akkor a szintből kiálló csavarfejre ráfoghatunk más kéziszerszámmal, vagy akár a csavarozó tokmányával is, és kihajthatjuk. Fánál, facsavarnál csak a csavarfejet lehet lefúrni, és ha sikerül leszedni ezek után a rögzített alkatrészt, akkor már meg tudjuk fogni a csavarszár szabaddá váló részét.
És ha egy metrikus csavarnál már minden kísérletünk kudarcba fulladt, akkor marad a csavar lefúrása. Ez általában már nem csak a csavart roncsolja, hanem könnyen az alapanyagot is. Eltart egy ideig.