Élt egy kisfiú Gagybátorban, hat gyerek között legkisebbként, aki gépészkovács apjától mindent ellesett, amit csak lehetett. Gépészmérnök akart lenni, ezért az elemi iskolából a miskolci, majd a sárospataki gimnáziumba vitt az út. Tizenöt éves korában amikor megalakult a Népi Kollégiumok Szövetsége (NÉKOSZ) a Miskolci Népi Kollégium egyik alapító tagjaként belekerült a meginduló népművészeti áramlatba. Tánccsoportba járt, önmaga készítette kis furulyájával pedig első helyezést ért el az Országos Centenáriumi Versenyen, az összes hangszeres versenyző között. 1951-et írtak, amikor egy meghallgatáson különösen tehetségesnek találtatott, így a miskolci kultúrcsoport táncosából egy csapásra az Állami Népi Együttes hivatásos táncosa és hangszeres szólistája lett. Rövid időn belül a népzenei élet egyik meghatározó alakja vált belőle. Megalkotott egy új fogásrendszerű furulyát, amelyen azóta a világ sok millió gyermeke tanulta meg Kodály csodálatos dallamait játszani. Vendéglátónk a Béres-furulya atyja: Béres János.
Tanár úr, az első furulyái a falu melletti erdőszélen születtek. Hogyan tudott az
akkori kisfiú szerszámok nélkül hangszert készíteni?
Nyári vakációimat otthon töltöttem, jártam az erdőt-mezőt. Rengeteg bodza volt a
község határában, amiből viszonylag könnyű furulyát csinálni. Bicska, vaspálca,
tűzszerszám: ezekre volt szükségem. Az ember kiválaszt a bodzabokorból egy
megfelelő hosszúságú, egyenes darabot, levágja, szépen megfaragja. A bodzaág puha
belét egy vaspálcával kinyomja. Rak egy kis tüzet, és a megforrósított vaspálcával a
bodzaág belső oldalát kiégeti. Ezzel belül egy csontkemény réteg keletkezik a csőben,
ami megakadályozza, hogy a későbbiekben a furulya magába szívja a nedvességet.
Bicskával nagyon szépen ki lehet faragni a sípélt, aztán dugó is kerül bele fából. A
befúvónyílás lehasítása következik, hogy a sípél felé egyenes útja legyen a levegőnek.
Ez a cső szerencsés esetben már jól szól, kitűnően váltja a felhangokat, az oktávot, a
kvintet.
Ekkor következhet a hat lyuk kialakítása. Fúrógép nem lévén a helyüket bicskával
szépen kijelöltem, a feltüzesített pálcával pedig addig égettem-tágítottam, amíg
megfelelő hangot nem adott. Ehhez bizony nagyon nagy gyakorlat kell, sok-sok furulyát
csináltam, mire már szemre is meg tudtam mondani, hogy hova kell fúrni. Na de hát
időm volt rá.
Később, már az Állami Népi Együttes tagja volt, amikor elkészült az első fém
hangszer.
Bartók Béla írta valakiről, hogy réz furulyán játszott. A lejegyzés egy gyűjtése során
készült az Olt völgyében, ahol valóban réz hangszeren játszanak, de az nem a hatlyukú
népi furulya, hanem tilinkó, amin lyuk nincs. Ezt én viszont nem tudtam, nosza,
kiselejtezett függönytartóból próbálgattam magamnak az első réz furulyát elkészíteni.
Gyerekkori furulyakészítési tapasztalataim alapján kis körömreszelővel addig
reszelgettem a rézcsövet, amíg hangszer nem lett belőle. Borzasztó nehéz volt ilyen
primitív módon csinálni, nem beszélve arról, hogy bár a dugója fából készült, de a
befúvásnál az ember szája hozzáért a rézhez, és ez nem csak kellemetlen, de ha a réz
nedvességet kap, akkor mérgező is. Akkor a következőnél elmentem egy
esztergályoshoz, aki a megrendelésem alapján szaruból készített nekem fejet a
furulyára.
Csak saját magának csinált ilyen furulyát?
Nem, dehogy. Főleg amikor már saját esztergám is volt, ajándékba készítettem
barátaimnak, Vujicsics Tihamérnak, Gulyás Lászlónak, akik zeneszerzők voltak az
Állami Népi Együttesben. Sokkal később Kodály Zoltánt hetvenedik születésnapja
alkalmából leptem meg egy nagyon szép rézfurulyával. Ráadásul kétféle hangolású
volt, fejcserével C-dúrban és A-dúrban szólt a furulya. Gyönyörű hímzett tokban
vittem el hozzá egy december 16-án, és örült neki.
Előreszaladtunk az időben. Elkészült az első igazi rézfurulya, amivel szólót játszott
az együttesben. Milyen események vitték tovább, egészen addig, hogy Kodály
Zoltánhoz ilyen barátság fűzte?
Kodály akkor írta meg az Állami Népi Együttesnek a Kállai-kettős című művét és
figyelemmel kísérte a bemutatót. Rákérdezett, hogy foglalkozunk-e népi hangszerekkel.
Eléje állítottak, mint aki jól furulyázik és hangszert is készít. Kodály
megnézte-meghallgatta a hangszert és a játékomat, majd az együttes vezetőinek
Csenki Imrének, Gulyás Lászlónak, Rábai Miklósnak javasolta, hogy taníttassanak.
Ezzel szinte egyidőben kezdett a Magyar Rádióban is rendszeresen fellépni élő
adásokban. Egy év múlva pedig már Ön is tanított...
Igen. 1952. szeptemberében létrejöttek az állami zeneiskolák, az egyikben
megalakíthattam az első furulya-tanszakot. Tíz gyerekkel kezdtem, persze nekik is én
készítettem hangszert. Aztán máshol is kezdtek furulyát tanítani, egyre több hangszer
kellett.
Ezek ugyanolyanok voltak, mint az a bizonyos első?
Dehogy. A hagyományos népi furulyával nem lehetett tömegeket oktatni, mert fél
hangot csak fél lyukkal lehetett rajta fogni. A fél hangokat keresztfogásokkal kellett
megoldani, ki kellett találni ehhez a kónikusság arányát, a síp beállítását, a lyukak
megfelelő elhelyezését és nagyságát. Ezenkívül hangolhatóvá kellett tenni, hogy más
furulyákkal, sőt más hangszerekkel is együtt lehessen játszani. Körülbelül egy évig
kísérleteztem, míg kialakult a fogásrendszerében új hangszer, a Béres furulya.
Szabadalmaztatta?
Igen, 1958-ban kaptam szabadalmat rá. 1960-ban a furulyatanítást kötelezővé tették
az újonnan induló ének-zenei általános iskolákban, és akkor már a gyerekek Béres
furulyán játszottak. Országos szaktanácsadó lettem: mint a méhecske, ami az
összegyűjtött virágport leteszi, úgy vittem én is az összegyűjtött tapasztalatomat,
tudásomat szerte az országba és adtam át a zenetanároknak.
Több kiadást ért meg a Béres Furulyaiskola-sorozat.
Ezek a kis füzetek a Béres furulya fogásrendszerének leírásával kezdődnek, és
lépésről lépésre lehet eljutni a népzene magas fokú előadásához. A Béres
Furulyaiskolát sok nyelvre lefordították, például Dél-Amerikában is ebből tanulnak a
gyerekek.
Nagyon sok helyen járt a nagyvilágban, muzsikált, tanított.
Japánban, Törökországban, Új-Zélandon, nem is tudom felsorolni. Inkább azt
mondom, nem voltam Dél-Amerikában, Európában pedig kimaradt Finnország.
Lakása beillene hangszermúzeumnak. Rengeteg furulya, különféle citerák és
egzotikus hangszerek díszítik a vitrint, húzódnak meg a sarokban és a szekrényekben.
Gondolom, mindegyik hangszernek meséje van...
Ez volt a hangversenyfurulyám. Vörösrézből készült kb. 40 évvel ezelőtt. Olyan
sokat használtam, hogy a lyukak körül borotvaélesre vékonyodott az anyag. Feje
kemény gumi és ébenfa dugó van benne. Eltettem, amikor új furulyára kellett átállnom.
Egy-két év múlva elővettem valakinek megmutatni és a lyukak vonalában végig volt
repedve. A húzott anyag veszít a szilárdságából és az igénybevétel vonalában
széthasad. Azt hiszem közelebb áll az igazsághoz amit valaki mondott: meghasadt a
szíve, mert elhagytam.
Ebben a díszdobozban egy ébenfa fejű, angol krómfurulya van, három oktávot képes kijátszani. Ez egy kereplő, regöléshez szokták használni. A nagy köcsögökben vegyesen, mindenféle anyagú és fajtájú furulyák állnak. Vannak itt nádfurulyák, ezeket nem lehet faragni, de a nád mintázata önmagában is nagyon szép. Ez bodzafurulya: megfaragják, utána pedig spanyol viasszal vagy grafittal dörzsölik be, ez szépen kihozza a mintát. Itt egy bürökfurulya, ennek a gyomnövénynek is puha a belseje, könnyű kitolni. Sípot viszont nem lehet metszeni bele, ezért egy nádszál viszi a levegőt a sípélhez. De van itt gyönyörűen faragott, kétágú furulya is. Aztán citerák: négyfejes alföldi citera, hárfacitera, kapkodó citera, pikolócitera, szopráncitera, galambdúcos citera, egy csodálatos csikófejes citera. Ezeket a hangszereket nem én csináltam, hanem az én útmutatásaim alapján hangszerkészítő vagy fafaragó.
Most térjünk vissza Kodály Zoltánnal való kapcsolatára...
Rengeteg műsort készítettem a Magyar Rádió részére. Ezekben a népzenei
sorozatokban már elmondtam, hogy én úgy tekintettem Kodályra, mint az apámra.
Nagyon hasonlított rá. Szikár volt és komoly. Igen ritkán jelent meg egy-egy mosoly az
arcán, az is akkor, ha mi, gyerekek derítettük fel gondjai közepette. Megfigyeltem,
hogy ha Kodály gyerekek között volt, ez a fajta mosoly jelent meg az arcán. Nem
féltem a szigorú Kodálytól, bátran fordultam hozzá tanácsért és ezt ő nagyon értékelte.
Valamikor minden héten hallhattuk a rádióban népzenei műsorait. Muzsikáló
képeslapok, Faluról falunak muzsikával, Az élő népdal, Népdalkörök országszerte,
Népzenei emlékeim. Népszerű, hallgatott műsorok voltak. Nem csak az igazi népzene
rejtelmeibe avatták be a hallgatót, hanem érdekes anekdotákat is hallhattunk: 21
évesen Palló Imrével lépett fel a rádióban, történelmi értékű találkozásai Kodály
Zoltánnal, Bárdos Lajossal, Lajta Lászlóval, Ádám Jenővel. Tanár úr nagyon
elhallgatott mióta nyugdíjba ment...
Az utánam következő generációnak nem kell a sok-sok évtizedes tapasztalatom.
Vittem a stafétabotot, nyújtanám és tartanám addig, amíg a másik erősen, biztosan nem
fogja, de nem tartanak igényt rá. Úgy tesznek, mintha a staféta velük indult volna.