A világ
legnagyobb tengerjáró hajója az év elején indul első útjára. Az Icon of the Seas
8000 utas befogadására alkalmas. Miamiból futott ki, kihasználva a hajós
világkörüli utazások növekvő népszerűségét. A
hajót úgy építették, hogy cseppfolyósított földgázzal (LNG) működjön, amely
tisztábban ég, mint a hagyományos tengeri üzemanyag, de nagyobb kockázatot
jelent a metánkibocsátás szempontjából.
Környezetvédő
csoportok szerint a hajó motorjából kiszivárgó, el nem égett metán rövid távú
káros hatásai miatt elfogadhatatlan kockázatot jelent az éghajlatra nézve.
A tengerjáró
hajók általában alacsony nyomású, kettős üzemanyaggal működő motorokat
használnak, amelyek az égési folyamat során metánt szivárogtatnak a légkörbe. A
tulajdonos szerint új hajója 24%-kal hatékonyabb a szén-dioxid-kibocsátás
tekintetében, mint ahogy azt a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) globális
hajózási szabályozó hatósága előírja, ezt azonban a környezetvédők kutatása nem
támasztotta alá. A felmelegedési hatás szempontjából a metán 20 év alatt
80-szor rosszabb, mint a szén-dioxid, így a kibocsátás csökkentése
kulcsfontosságú a globális felmelegedés visszaszorítása szempontjából.
Becsléseink
szerint az LNG tengeri üzemanyagként való felhasználása több mint 120%-kal több
üvegházhatású gázkibocsátást okoz az életciklus során, mint a tengeri gázolaj.
Jelenleg a 300 tengerjáró hajó mintegy 6%-a közlekedik LNG üzemanyaggal. A 2024
januárja és 2028 decembere közöttre megrendelt 54 új hajó 63%-a várhatóan LNG
meghajtású lesz.