1917-ben az első világháború alatt készült el az eredeti, oldalkerekes gőzös, amely a IV. Károly nevet kapta, majd nem sokkal később a Zita névre keresztelt ikertestvére is. A közel 80 méter hosszú és 15 méter széles hajók Újpesten készültek, rendkívüli minőségükkel a korszak emblematikus luxushajói lettek, alaposan kidolgozott belső terekkel, igaz, a mai igényekhez képest kicsit alacsony belmagassággal és a mai környezetvédelmi igényekhez képest szintén igen erős szennyezéssel (a gőzhajót pakurával hajtották).
A következő években a hajók neve sűrűn változott. Már 1919-ben a IV. Károlyból Sas lett, a Zita királynéból pedig Vércse, 1930-ban pedig a Sasból Szent Imre lett, a Vércse pedig a Szent István nevet vette fel.
A II. világháború után tovább folytatódott a két hajó hányatott sorsa, és bár rövid időre Ausztriába kerültek, a legénység 1947-ben egyszerűen hazajött velük. Az egykori IV. Károly itthon ismét nevet váltott, a szocializmus évei alatt a Felszabadulás nevet viselte, a Szent István viszont megtarthatta a nevét. 1957-ben a szovjet hadsereg felújította a Felszabadulást, onnantól turistahajóként szolgált egészen 1976-ig, a testvérhajót, a Szent Istvánt 1965-ben leselejtezték, és szétvágva újrahasznosították.
A Felszabadulást 1976-ban szintén kivonták a forgalomból, állóhajóként szolgált előbb Budapesten, majd Szegeden, ahol étteremként, illetve diszkóhajóként funkcionált. Aztán a hajó állapota annyira leromlott, hogy a tápéi öbölbe vontatták, ahol 2012-ben a jég annyira felsértette, hogy elsüllyedt.
2022-ben viszont kiemelték a hajót, nem annyira azért, hogy felújítsák, hanem hogy tisztes temetést kapjon. Felújítás helyett viszont Kreinbacher József elhatározta, hogy újra megépítteti a IV Károly-Felszabadulás gőzöst. Új fényében lesznek benne rendezvénytermek, ám maga a turisztikai élmény a hajótest lesz, ugyanis ez a zárt fémtest adna helyet annak a részben digitális és interaktív időutazásnak, amely a hajó születésének időpontjától napjainkig vezet el egy idő- és térbeli utazással.
Az új hajó, vagyis a replika a tervek szerint a révkomáromi (Komárno) hajógyárban készül el.
forrás; telex