A hajó testéhez 25 mm vastag deszkára van szükség, mégpedig kb. 300 mm szélesre,
mivel két deszkadarab szükséges a megformálásához. A 135 mm széles is jó, csak
akkor a deszka kétszer olyan hosszú legyen, mint maga a hajótesté. A két fadarabot
ragasszuk egymásra, középvonalában két-három átmenő facsappal is erősítsük meg
az összeragasztott darabokat. Rajzoljuk meg a hajótest középvonalát, majd rajzunk
alapján jelöljük be a hajótest körvonalát. A felesleges anyagot lyukfűrészgéppel
vágjuk le, majd az idom élét csiszoljuk simára (1). Ezt követően a hajótest alsó
élét kerekítsük le körben, kb. 15 mm-es sugárban. A fedélzetet is csiszoljuk
simára, majd jelöljük fel rá a felépítmény alsó részének a kontúrját. A
felépítmény oldalait 10 mm vastag, széles lécből, vagy deszkából szabjuk le. Az
alsó kabinsor oldala 45 mm magas a felsőé pedig 65 mm. A kabinablakok 15-20 mm
átmérőjű lyukak, amelyek az alsó darabokon 35 mm-re vannak egymástól az anyag
hosszfelezőjén, felül pedig az egyik éltől 15 mm-re, egymástól 30 mm-re.
A tetőlap 20 mm
vastag, szélei felé ívesen elvékonyodik. Ezt célszerű még a nyersanyagon
kialakítanunk, mivel a két tetőlap csak a hosszukat illetően tér el egymástól, így
majd a két darab domborulata egyforma lesz. A lemunkáláshoz gyalut használjunk, ám ha
ez nincs kéznél, akkor a faráspoly is megteszi, legfeljebb tovább fog tartani a munka.
A tető felső domborulatát is csiszoljuk simára, majd hátoldalára fordítva rajzoljuk
fel rá lekerekített elejük vonalát, és lukfűrésszel vágjuk is ki. A szilárdabb
kötés érdekében a tetőlapokat az oldallapok közé ajánlott beillesztenünk, ezért
a fészküket a kész oldallapokhoz igazítva véssük ki. Az alsó kajütsor teteje
azonban csak félig, a felső rész elejéig érjen, viszont a felső tetőelem vésett
fészkébe szimmetrikusan illeszkedjen a két oldallap, közéjük pedig szabjunk 10 mm-es
lécből fapadlót. A darabokból ragasztva állítsuk össze az emeletes felépítményt.
Ragasztóként vízálló faragasztót használjunk. A szilárd felépítményt csiszoljuk
simára, majd tegyük kis időre félre, és lássunk hozzá a még szükséges kisebb
berendezési tárgyak megformálásához.
Először a két kéményt alakítsuk ki. Anyaga két 18-20 mm átmérőjű keményfa
rúd, amelynek végére csonka kúp alakú toldatot kell csapozva ragasztanunk. A
kormánylapátot vastagabb, 13-15 mm-es deszkából lombfűrésszel vágjuk ki, és
felfogó rúdját lássuk el vékony, beragasztott keményfa csappal.
Következhet a két lapátkerék kialakítása. Anyaga kb. 30-35 mm-es deszka, amelyből
lukfűrésszel nagyoljuk ki a két azonos méretű korongot. Központosságukat
fúrógépbe fogva, előbb ráspolyozva (2), majd csiszolva adjuk meg. Tengelyfuratukat
viszont a szerint bővítsük meg, hogy a kis hajócska vízre is kerül, vagy csak
a
"szőnyeg tengeren" hajózik menetrend szerint. Az úszó változat korongjába
üssünk kis rézcsövecskét, és 5´45-ös facsavarral fogassuk fel a hajóra. A másik
verzióhoz 10-20 mm-esre bővített lyukra és 25 mm-es rétegeltlemezből kivágott
lefogó korongra lesz szükségünk. A lapátkerékhez még kis lapátok is kellenek,
amelyeket 5 mm vastag rétegeltlemez csíkból szabjunk le. Fészkük 5 mm széles,
25 mm mély horony, amelyeket - szám szerint nyolcat - sugár irányba fűrészeljünk
a korongok palástjába. A lapátok szorosan illeszkedjenek a hornyokba, és mindegyiket
ragasztva rögzítsük a helyére. A felületi csiszolást követően a fatengelyek
központfuratát fúrjuk fel (3), a fémtengelyű lapátkerekek közepébe pedig üssünk
a felfogó csavarok szárára lazán illeszkedő rézcsövet. A hajócska
kormánykerekéhez fúrógépbe fogva esztergáljunk nagyobb, 10 mm vastagságú
fakorongot, palástjába meg fúrjunk nyolc sugárirányú, 4 mm-es lyukat. Ezekbe
ragasszunk keményfa rudacskákat, amelyeknek a kiálló részét vágjuk le 5 mm
hosszúra. A kormánykerék állványa vastagabb köldökcsaprúdból levágott darab,
tengelye pedig 6-os facsap, amit az állvány végébe fúrt lyukba ragasszunk be.
Most már csak a korlátoszlopokat kell leszabnunk 3-4 mm-es keményfa rúdanyagból,
és a finomító csiszolások után nekiláthatunk a hajócska végső összeállításához.
Először is az
előfedélzet szélén készítsük el a korlátoszlopok fészkeit. A lyukak 5-8 mm
mélyek, és egymástól 30 mm távolságra legyenek. A korlátok anyagagául vékony
zsineget válasszunk, amelyet kétsorosan, feszítés közben tekerjünk minden oszlop
köré. A hurkolásokat egy-egy csepp pillanatragasztóval rögzítsük véglegesen. A
hajó farán ugyanígy készítsük el a korlátokat. Ezt követően az alsó
felépítményrészt ragasszuk a fedélzetre. Tetejébe készítsünk a két kéménynek
megfelelő átmérőjű lyukat, a kéményrudak aljába pedig ragasszunk vékony szeget. A
kéményeket a lyukakon átdugva állítsuk függőlegesbe, majd megütve a szegcsapokat
mélyítsük a fedélzetbe. A kéményeket húzzuk ki, a talpukra és a kabintető lyukai
élére kenjünk ragasztót, majd üssük újból helyére a két kéményt. Fúrjuk ki a
kormánykerék állványának 10 mm mély helyező furatát, és az alkatrészt ragasszuk
is mindjárt a helyére. Ezután a felső felépítményre kerítsünk sort, pontosan az
alsó kabin oldalának az élére illesztve ragasszuk fel. Most már a két lapátkerék
is a helyére kerülhet, majd végül a kormánykereket ragasszuk az állványának a
tengelyére (4). Ajánlatos mindenképpen kétszer, vékonyan, színtelen akrilán lakkal
minden részét lefújni, hogy a víznek, pornak és piszoknak ellenálljon.
A hajó fenekéről se feledkezzünk el! A hajócska építése ezzel befejeződött, és
miután a lakk teljesen megszáradt, akár képletesen, akár igaziból nyugodtan vízre
bocsáthatjuk. Végszóként megjegyzzük, hogy ha valaki igényes anyagból finoman
kidolgozva készíti el ezt a lapátkerekes hajót, gyerekes külleme ellenére, afféle
naiv dísztárgyként is megállja a helyét (5).
Lapátkerekes gőzös
Valójában
gyerekjátéknak készült, afféle pancsolóba való hajócskának. Nagyapa keze
munkáját dicséri, aki látott, és utazott is már hajón, de csak annyit tud róla,
hogy úszik a vízen, s lapátkerekek hajtják. Az unokának azonban tetszett, lelkesen
tolta, vontatta a vízzel telt kádban, no, meg a partmenti vizekben. Hazai kikötője
természetesen a gyerekszoba volt, és vaskossága ellenére mindenki kedvelte. Mivel
könnyen leutánozható, készült is róla néhány testvérhajó. Képeink ezek
egyikének néhány építési fázisát mutatja be, leírásunk pedig a hajócska
elkészítését könnyíti meg.
További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!
Szólj hozzá a cikkhez!
Be kell jelentkezned,
hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.
Gyerekszoba
A gyerekszobának kell lennie a leguniverzálisabban berendezett helyiségnek a lakásban, hiszen a gyerekeknek az a nappalijuk, a hálójuk, a játszóhelyük, a tanulószobájuk, a gardróbjuk is...
Vitorlás építés házilag
Fűz András vagyok, 38 éves. Jelenleg informatikusként dolgozom, de gépész-villamos mérnök a végzettségem. Imádok barkácsolni és már nagyon sok mindent készítettem házilag, többek közt a házamat...