A hajó testéhez 25 mm vastag deszkára van szükség, mégpedig kb. 300 mm szélesre,
mivel két deszkadarab szükséges a megformálásához. A 135 mm széles is jó, csak
akkor a deszka kétszer olyan hosszú legyen, mint maga a hajótesté. A két fadarabot
ragasszuk egymásra, középvonalában két-három átmenő facsappal is erősítsük meg
az összeragasztott darabokat. Rajzoljuk meg a hajótest középvonalát, majd rajzunk
alapján jelöljük be a hajótest körvonalát. A felesleges anyagot lyukfűrészgéppel
vágjuk le, majd az idom élét csiszoljuk simára (1). Ezt követően a hajótest alsó
élét kerekítsük le körben, kb. 15 mm-es sugárban. A fedélzetet is csiszoljuk
simára, majd jelöljük fel rá a felépítmény alsó részének a kontúrját. A
felépítmény oldalait 10 mm vastag, széles lécből, vagy deszkából szabjuk le. Az
alsó kabinsor oldala 45 mm magas a felsőé pedig 65 mm. A kabinablakok 15-20 mm
átmérőjű lyukak, amelyek az alsó darabokon 35 mm-re vannak egymástól az anyag
hosszfelezőjén, felül pedig az egyik éltől 15 mm-re, egymástól 30 mm-re.
A tetőlap 20 mm
vastag, szélei felé ívesen elvékonyodik. Ezt célszerű még a nyersanyagon
kialakítanunk, mivel a két tetőlap csak a hosszukat illetően tér el egymástól, így
majd a két darab domborulata egyforma lesz. A lemunkáláshoz gyalut használjunk, ám ha
ez nincs kéznél, akkor a faráspoly is megteszi, legfeljebb tovább fog tartani a munka.
A tető felső domborulatát is csiszoljuk simára, majd hátoldalára fordítva rajzoljuk
fel rá lekerekített elejük vonalát, és lukfűrésszel vágjuk is ki. A szilárdabb
kötés érdekében a tetőlapokat az oldallapok közé ajánlott beillesztenünk, ezért
a fészküket a kész oldallapokhoz igazítva véssük ki. Az alsó kajütsor teteje
azonban csak félig, a felső rész elejéig érjen, viszont a felső tetőelem vésett
fészkébe szimmetrikusan illeszkedjen a két oldallap, közéjük pedig szabjunk 10 mm-es
lécből fapadlót. A darabokból ragasztva állítsuk össze az emeletes felépítményt.
Ragasztóként vízálló faragasztót használjunk. A szilárd felépítményt csiszoljuk
simára, majd tegyük kis időre félre, és lássunk hozzá a még szükséges kisebb
berendezési tárgyak megformálásához.
Először a két kéményt alakítsuk ki. Anyaga két 18-20 mm átmérőjű keményfa
rúd, amelynek végére csonka kúp alakú toldatot kell csapozva ragasztanunk. A
kormánylapátot vastagabb, 13-15 mm-es deszkából lombfűrésszel vágjuk ki, és
felfogó rúdját lássuk el vékony, beragasztott keményfa csappal.
Következhet a két lapátkerék kialakítása. Anyaga kb. 30-35 mm-es deszka, amelyből
lukfűrésszel nagyoljuk ki a két azonos méretű korongot. Központosságukat
fúrógépbe fogva, előbb ráspolyozva (2), majd csiszolva adjuk meg. Tengelyfuratukat
viszont a szerint bővítsük meg, hogy a kis hajócska vízre is kerül, vagy csak
a
"szőnyeg tengeren" hajózik menetrend szerint. Az úszó változat korongjába
üssünk kis rézcsövecskét, és 5´45-ös facsavarral fogassuk fel a hajóra. A másik
verzióhoz 10-20 mm-esre bővített lyukra és 25 mm-es rétegeltlemezből kivágott
lefogó korongra lesz szükségünk. A lapátkerékhez még kis lapátok is kellenek,
amelyeket 5 mm vastag rétegeltlemez csíkból szabjunk le. Fészkük 5 mm széles,
25 mm mély horony, amelyeket - szám szerint nyolcat - sugár irányba fűrészeljünk
a korongok palástjába. A lapátok szorosan illeszkedjenek a hornyokba, és mindegyiket
ragasztva rögzítsük a helyére. A felületi csiszolást követően a fatengelyek
központfuratát fúrjuk fel (3), a fémtengelyű lapátkerekek közepébe pedig üssünk
a felfogó csavarok szárára lazán illeszkedő rézcsövet. A hajócska
kormánykerekéhez fúrógépbe fogva esztergáljunk nagyobb, 10 mm vastagságú
fakorongot, palástjába meg fúrjunk nyolc sugárirányú, 4 mm-es lyukat. Ezekbe
ragasszunk keményfa rudacskákat, amelyeknek a kiálló részét vágjuk le 5 mm
hosszúra. A kormánykerék állványa vastagabb köldökcsaprúdból levágott darab,
tengelye pedig 6-os facsap, amit az állvány végébe fúrt lyukba ragasszunk be.
Most már csak a korlátoszlopokat kell leszabnunk 3-4 mm-es keményfa rúdanyagból,
és a finomító csiszolások után nekiláthatunk a hajócska végső összeállításához.
Először is az
előfedélzet szélén készítsük el a korlátoszlopok fészkeit. A lyukak 5-8 mm
mélyek, és egymástól 30 mm távolságra legyenek. A korlátok anyagagául vékony
zsineget válasszunk, amelyet kétsorosan, feszítés közben tekerjünk minden oszlop
köré. A hurkolásokat egy-egy csepp pillanatragasztóval rögzítsük véglegesen. A
hajó farán ugyanígy készítsük el a korlátokat. Ezt követően az alsó
felépítményrészt ragasszuk a fedélzetre. Tetejébe készítsünk a két kéménynek
megfelelő átmérőjű lyukat, a kéményrudak aljába pedig ragasszunk vékony szeget. A
kéményeket a lyukakon átdugva állítsuk függőlegesbe, majd megütve a szegcsapokat
mélyítsük a fedélzetbe. A kéményeket húzzuk ki, a talpukra és a kabintető lyukai
élére kenjünk ragasztót, majd üssük újból helyére a két kéményt. Fúrjuk ki a
kormánykerék állványának 10 mm mély helyező furatát, és az alkatrészt ragasszuk
is mindjárt a helyére. Ezután a felső felépítményre kerítsünk sort, pontosan az
alsó kabin oldalának az élére illesztve ragasszuk fel. Most már a két lapátkerék
is a helyére kerülhet, majd végül a kormánykereket ragasszuk az állványának a
tengelyére (4). Ajánlatos mindenképpen kétszer, vékonyan, színtelen akrilán lakkal
minden részét lefújni, hogy a víznek, pornak és piszoknak ellenálljon.
A hajó fenekéről se feledkezzünk el! A hajócska építése ezzel befejeződött, és
miután a lakk teljesen megszáradt, akár képletesen, akár igaziból nyugodtan vízre
bocsáthatjuk. Végszóként megjegyzzük, hogy ha valaki igényes anyagból finoman
kidolgozva készíti el ezt a lapátkerekes hajót, gyerekes külleme ellenére, afféle
naiv dísztárgyként is megállja a helyét (5).
Lapátkerekes gőzös
Valójában gyerekjátéknak készült, afféle pancsolóba való hajócskának. Nagyapa keze munkáját dicséri, aki látott, és utazott is már hajón, de csak annyit tud róla, hogy úszik a vízen, s lapátkerekek hajtják. Az unokának azonban tetszett, lelkesen tolta, vontatta a vízzel telt kádban, no, meg a partmenti vizekben. Hazai kikötője természetesen a gyerekszoba volt, és vaskossága ellenére mindenki kedvelte. Mivel könnyen leutánozható, készült is róla néhány testvérhajó. Képeink ezek egyikének néhány építési fázisát mutatja be, leírásunk pedig a hajócska elkészítését könnyíti meg.
További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!
Szólj hozzá a cikkhez!
Be kell jelentkezned,
hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.
Biztonságos játékok és ruhaneműk
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) rendszeresen vizsgálja a 3 év alatti gyerekeknek szánt játékok és ruhaneműk biztonságát. Abiztonsági követelmények ebben a termékkörben a legszigorúbbak,...
Horgászladik saját kezűleg
Mostanság elvétve hallunk arról, hogy valaki maga fog csónak építésébe. Érthető, hiszen ez nem olcsó vállalkozás, ráadásul időigényes, nagy munka. Aki meg csónakra vágyik, vehet készen újat, vagy...