Lapátkerekes gőzös

Valójában gyerekjátéknak készült, afféle pancsolóba való hajócskának. Nagyapa keze munkáját dicséri, aki látott, és utazott is már hajón, de csak annyit tud róla, hogy úszik a vízen, s lapátkerekek hajtják. Az unokának azonban tetszett, lelkesen tolta, vontatta a vízzel telt kádban, no, meg a partmenti vizekben. Hazai kikötője természetesen a gyerekszoba volt, és vaskossága ellenére mindenki kedvelte. Mivel könnyen leutánozható, készült is róla néhány testvérhajó. Képeink ezek egyikének néhány építési fázisát mutatja be, leírásunk pedig a hajócska elkészítését könnyíti meg.

A hajó testéhez 25 mm vastag deszkára van szükség, mégpedig kb. 300 mm szélesre, mivel két deszkadarab szükséges a megformálásához. A 135 mm széles is jó, csak akkor a deszka kétszer olyan hosszú legyen, mint maga a hajótesté. A két fadarabot ragasszuk egymásra, középvonalában két-három átmenő facsappal is erősítsük meg az összeragasztott darabokat. Rajzoljuk meg a hajótest középvonalát, majd rajzunk alapján jelöljük be a hajótest körvonalát. A felesleges anyagot lyukfűrészgéppel vágjuk le, majd az idom élét csiszoljuk simára (1). Ezt követően a hajótest alsó élét kerekítsük le körben, kb. 15 mm-es sugárban. A fedélzetet is csiszoljuk simára, majd jelöljük fel rá a felépítmény alsó részének a kontúrját. A felépítmény oldalait 10 mm vastag, széles lécből, vagy deszkából szabjuk le. Az alsó kabinsor oldala 45 mm magas a felsőé pedig 65 mm. A kabinablakok 15-20 mm átmérőjű lyukak, amelyek az alsó darabokon 35 mm-re vannak egymástól az anyag hosszfelezőjén, felül pedig az egyik éltől 15 mm-re, egymástól 30 mm-re.
4A tetőlap 20 mm vastag, szélei felé ívesen elvékonyodik. Ezt célszerű még a nyersanyagon kialakítanunk, mivel a két tetőlap csak a hosszukat illetően tér el egymástól, így majd a két darab domborulata egyforma lesz. A lemunkáláshoz gyalut használjunk, ám ha ez nincs kéznél, akkor a faráspoly is megteszi, legfeljebb tovább fog tartani a munka. A tető felső domborulatát is csiszoljuk simára, majd hátoldalára fordítva rajzoljuk fel rá lekerekített elejük vonalát, és lukfűrésszel vágjuk is ki. A szilárdabb kötés érdekében a tetőlapokat az oldallapok közé ajánlott beillesztenünk, ezért a fészküket a kész oldallapokhoz igazítva véssük ki. Az alsó kajütsor teteje azonban csak félig, a felső rész elejéig érjen, viszont a felső tetőelem vésett fészkébe szimmetrikusan illeszkedjen a két oldallap, közéjük pedig szabjunk 10 mm-es lécből fapadlót. A darabokból ragasztva állítsuk össze az emeletes felépítményt. Ragasztóként vízálló faragasztót használjunk. A szilárd felépítményt csiszoljuk simára, majd tegyük kis időre félre, és lássunk hozzá a még szükséges kisebb berendezési tárgyak megformálásához.
Először a két kéményt alakítsuk ki. Anyaga két 18-20 mm átmérőjű keményfa rúd, amelynek végére csonka kúp alakú toldatot kell csapozva ragasztanunk. A kormánylapátot vastagabb, 13-15 mm-es deszkából lombfűrésszel vágjuk ki, és felfogó rúdját lássuk el vékony, beragasztott keményfa csappal.
Következhet a két lapátkerék kialakítása. Anyaga kb. 30-35 mm-es deszka, amelyből lukfűrésszel nagyoljuk ki a két azonos méretű korongot. Központosságukat fúrógépbe fogva, előbb ráspolyozva (2), majd csiszolva adjuk meg. Tengelyfuratukat viszont a szerint bővítsük meg, hogy a kis hajócska vízre is kerül, vagy csak a "szőnyeg tengeren" hajózik menetrend szerint. Az úszó változat korongjába üssünk kis rézcsövecskét, és 5´45-ös facsavarral fogassuk fel a hajóra. A másik verzióhoz 10-20 mm-esre bővített lyukra és 25 mm-es rétegeltlemezből kivágott lefogó korongra lesz szükségünk. A lapátkerékhez még kis lapátok is kellenek, amelyeket 5 mm vastag rétegeltlemez csíkból szabjunk le. Fészkük 5 mm széles, 25 mm mély horony, amelyeket - szám szerint nyolcat - sugár irányba fűrészeljünk a korongok palástjába. A lapátok szorosan illeszkedjenek a hornyokba, és mindegyiket ragasztva rögzítsük a helyére. A felületi csiszolást követően a fatengelyek központfuratát fúrjuk fel (3), a fémtengelyű lapátkerekek közepébe pedig üssünk a felfogó csavarok szárára lazán illeszkedő rézcsövet. A hajócska kormánykerekéhez fúrógépbe fogva esztergáljunk nagyobb, 10 mm vastagságú fakorongot, palástjába meg fúrjunk nyolc sugárirányú, 4 mm-es lyukat. Ezekbe ragasszunk keményfa rudacskákat, amelyeknek a kiálló részét vágjuk le 5 mm hosszúra. A kormánykerék állványa vastagabb köldökcsaprúdból levágott darab, tengelye pedig 6-os facsap, amit az állvány végébe fúrt lyukba ragasszunk be. Most már csak a korlátoszlopokat kell leszabnunk 3-4 mm-es keményfa rúdanyagból, és a finomító csiszolások után nekiláthatunk a hajócska végső összeállításához.
5Először is az előfedélzet szélén készítsük el a korlátoszlopok fészkeit. A lyukak 5-8 mm mélyek, és egymástól 30 mm távolságra legyenek. A korlátok anyagagául vékony zsineget válasszunk, amelyet kétsorosan, feszítés közben tekerjünk minden oszlop köré. A hurkolásokat egy-egy csepp pillanatragasztóval rögzítsük véglegesen. A hajó farán ugyanígy készítsük el a korlátokat. Ezt követően az alsó felépítményrészt ragasszuk a fedélzetre. Tetejébe készítsünk a két kéménynek megfelelő átmérőjű lyukat, a kéményrudak aljába pedig ragasszunk vékony szeget. A kéményeket a lyukakon átdugva állítsuk függőlegesbe, majd megütve a szegcsapokat mélyítsük a fedélzetbe. A kéményeket húzzuk ki, a talpukra és a kabintető lyukai élére kenjünk ragasztót, majd üssük újból helyére a két kéményt. Fúrjuk ki a kormánykerék állványának 10 mm mély helyező furatát, és az alkatrészt ragasszuk is mindjárt a helyére. Ezután a felső felépítményre kerítsünk sort, pontosan az alsó kabin oldalának az élére illesztve ragasszuk fel. Most már a két lapátkerék is a helyére kerülhet, majd végül a kormánykereket ragasszuk az állványának a tengelyére (4). Ajánlatos mindenképpen kétszer, vékonyan, színtelen akrilán lakkal minden részét lefújni, hogy a víznek, pornak és piszoknak ellenálljon.
A hajó fenekéről se feledkezzünk el! A hajócska építése ezzel befejeződött, és miután a lakk teljesen megszáradt, akár képletesen, akár igaziból nyugodtan vízre bocsáthatjuk. Végszóként megjegyzzük, hogy ha valaki igényes anyagból finoman kidolgozva készíti el ezt a lapátkerekes hajót, gyerekes külleme ellenére, afféle naiv dísztárgyként is megállja a helyét (5).

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Hogyan üljünk az autóban: a biztonságos vezetés alapja

Sajnos az autóvezetők igen kis része vett már részt vezetéstechnikai képzésen, pedig vészhelyzetben az életünket mentheti meg, ha tudjuk mit kell csinálni. A rendszeres vezetéssel eltelt évek...


Luxusautó óvodásoknak

A magyar piacon valószínűleg nem számíthat nagy sikerre a Henes Broon elektromos gyermek luxusautó sorozata. Tulajdonképpen nem is javasoljuk az érdeklődő apukáknak, hogy ezeket a képeket...