Néhány típuson található gyári idom - inkább esztétikai megfontolásból - és jó
néhányhoz kapható külön tartozékként. Létezik néhány univerzális szélvédő, a
szükséges szerelvényekkel együtt. Ezek nem olcsók, és az átlag motorkerékpár
kormánycsövére csatlakoztathatók. Láttunk néhány szép, és néhány ormótlan
megoldást is ezek között, de a csatlakozási mód mindenképpen kivédhetetlen
akadályt jelent azokon a gépeken, ahol nincs elérhető kormánycső. A lehetőségek
számbavételekor kizártunk minden durva beavatkozást; nem vágunk, nem fúrunk meg
semmilyen gyári alkatrészt. Az eredeti állapot visszaállítása alapkövetelmény.
Csak precízen kivitelezett, és minden szempontból esztétikus megoldás jöhet
szóba. Kell tehát találnunk olyan rögzítési pontokat, amelyek viszonylag
általánosan megvannak mindenféle típuson, és természetesen megfelelő szélvédőt
is.
A műanyagok megmunkálásáról írt cikkünk kapcsán kipróbáltunk néhány
plexi-alakítási módszert, többek közt azért is, hogy milyen sikerrel lehet egy
szélvédő-idomot házilag elkészíteni. A feladat nem reménytelen, de nem is
könnyű. A szükséges 2-3 mm vastag plexianyag vágása kézi (pláne gépi)
lombfűrésszel vagy szúrófűrésszel, finom fogazatú lappal egyaránt lehetséges.
Fontos az anyag rugalmas, de határozott lefogása, és küzdenünk kell a berepedés,
kipattogzás ellen.
A plexi hajlítása csak hengerpalást mentén lehetséges, otthoni körülmények
között, és szépen. Ehhez az szükséges, hogy az anyagot a teljes felületén és
keresztmetszetén egyenletesen tudjuk felmelegíteni a kívánt hőfokra, sem többre,
sem kevesebbre. Erre egy hőfokszabályozós elektromos sütő látszik a
legalkalmasabbnak, de a megfelelő hőmérsékletet próbadarabon kísérletezzük ki.
110-120 °C körül keressük. Vigyázzunk arra, hogy a plexianyag ne érintkezzen
közvetlenül a sütő valamelyik fém részével (kőzetgyapot lapra fektessük), és ne
érje a fűtőszál (grillező) közvetlen sugárzó hője sem.
A hajlításhoz előzőleg sablont kell készítenünk, ez lehet egy ívre hajlított
farost- vagy alumíniumlemez, két párhuzamosan lerögzített léc közé befeszítve.
Erre a sablonra kell finoman ráhajlítani a kellő hőfokra melegített plexitáblát,
és vastag, puha ronggyal néhány másodpercig lefogni. A visszakeményedés hamar
bekövetkezik, és ezután már csak a finomítási munkák - élek lecsiszolása, az
egész felület átpolírozása - marad hátra.
Nem akarunk azonban zsákbamacskát árulni. Otthoni körülmények között sohase
fogjuk elérni a gyári vagy ipari körülmények között után-gyártott szélvédőidom
minőségét. Nem csak a megmunkálás finomsága miatt, hanem azért sem, mert csak
hengerpalástra tudunk hajlítani, a gyári idomok pedig bármilyen domború formát
felvehetnek.
Eredeti idomot rendkívül költséges lenne vásárolni, hazai gyártású
után-gyártottat viszont egészen elfogadható áron beszerezhetünk. Megemlítjük,
hogy a fűzfői SZATUNA Kft.-nél (8184 Fűzfőgyártelep, Szállás u. 11., tel.: (88)
451-249) komoly választékot találtunk, amelyek között könnyű megtalálni a
számunkra legalkalmasabbat. Ezek külön előnye, hogy nem csak plexiből, hanem
rugalmasabb, vékonyabb műanyagból (polikarbonátból) is készülnek, ami sokkal
biztonságosabb, mint a szilánkosan hasadó plexi, jobb az ütésállósága és a
karcállósága. Természetesen az ára is valamivel magasabb, és feldolgozása több
szakértelmet igényel. Mindkét anyag megvásárolható a Fűzfői Ipari Parkban
található SZATUNAPLEX Kft.-nél (tel.: (88) 596-180,
www.szatunaplex.hu).
A megfelelő méret és forma kiválasztásához egyszerre nézzük az esztétikai és
műszaki szempontokat. Ízléseken persze nem lehet vitatkozni, de egy hatalmas
idom ormótlanul néz ki egy apró robogón. Az sem jó viszont, ha a szélvédő éppen
a szemünkbe csapja a levegőt. A magassági méretet úgy próbáljuk eltalálni, hogy
vagy a sisak fölé vagy jóval alacsonyabbra dobja a huzatot. Ne azt nézzük, hogy
eredetileg melyik típushoz való az idom, hanem azt, hogy formára és méretre
számunkra melyik a legmegfelelőbb. Itt viszont újra vissza kell térni a
rögzítési lehetőségekre.
Két stabil pontot nagy valószínűséggel minden robogón találunk, a
visszapillantó-tükrök rögzítőcsavarjait. A tükrök karját lecsavarva egy-egy
anyamenetet kapunk (esetünkben M8-ast), amire egy vékony lemezanyagot
lefogathatunk a tükörszár menetével. A szélvédőt úgy választottuk meg, hogy
kissé túlér a tükrök csavarján, így a rajzon látható egyszerű aluidommal két
stabil rögzítési pontot tudtunk megoldani. Már csak egy harmadikra volt szükség,
hiszen a menetszél tolóereje ezt mindenképpen megköveteli. Erre a kormányfej
borításának egyik rögzítőcsavarja mutatkozott alkalmasnak, amelyhez egy L formára
meghajlított laposacél elemet erősítettünk. Ez a három "kikötési" pont
már elegendően szilárdnak bizonyult, csupán magának az idomnak a merevítésére
volt szükség. Az alsó íven végigfutó merevítő szalagot kartonsablon alapján 2
mm vastag alulemezből vágtuk ki, és óvatos kalapálással hajlítottuk az idom ívére.
Szokásunktól eltérően nem adunk méreteket, hiszen a képeinken látható megoldás
egy bizonyos típushoz (Suzuki Zillion) igaz. A rögzítés elve azonban
felhasználható más robogóknál is, hiszen a két visszapillantó tükör úgyszólván
általános, és a fejidomon is jó eséllyel találunk egy megfelelő rögzítőcsavart.
Ne felejtkezzünk meg az idom befogásakor gumialátéteket használni, a csavarokat
megfelelően biztosítani lepörgés ellen, az anyag fúrásakor pedig felidézni a
korábbi cikkünkben írtakat.
Szélvédőt utólag
Akik a motorkerékpárok közül (vagy helyett) fürge robogót választanak, azok szeretnének minél teljesebb védelmet élvezni az időjárás ellen. A sárvédő a robogóknál rendszerint adott, hiszen éppen ez a kis járművek egyik legnagyobb előnye. A szél elleni védelem már közel sem ilyen általános.
További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!
Szólj hozzá a cikkhez!
Be kell jelentkezned,
hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.
Szélvédők jég- és páramentesítése
A zordabb időjárás gyakran megkeseríti az autósok életét. Különösen a reggel adódnak olyan helyzetek, amelyek hátráltatják a mielőbbi indulást, mivel gyakran jég borítja a szélvédőt, vagy az...
Szélvédő javítás
Szinte minden hipermarket parkolójában találhatók a kőfelverődéses sérülésekkel foglalkozó szélvédőjavítók. Ha a baleset bekövetkeztétől számított rövid időn belül foglalkozunk a sérüléssel, több...