A fogyasztónak kötelezettsége megóvni fogyasztásmérőjét, a mérési és a vezetékrendszert, a plombákat, illetve a szolgáltató által elhelyezett egyéb jelzéseket. Szabálytalan vételezővé válik valaki már akkor is, ha nem jelenti be haladéktalanul a szolgáltatónak a fogyasztásmérő vagy a mérési rendszer plombáinak, jelzéseinek sérülését vagy hiányát. Pláne, ha eltávolítja, meghamisítja, megrongálja a készülék vagy a mérési rendszer plombáit, jelzéseit, és ez által lehetővé válik a méretlen vételezés (lopás). Méretlenül veszi igénybe a szolgáltatást, a fogyasztásmérő vagy a mérési rendszer megbontásával vagy megkerülésével, illetve a szolgáltató engedélye nélkül rácsatlakozik a vezetékrendszerre vagy visszakapcsolja a szolgáltatást a felhasználási helyen.
Szabálytalan vételezés esetén
A villamos energia-, földgáz- és a víziközmű-szolgáltató kötbér, illetve a felmerült költségek megfizetésére szólítja fel a fogyasztót. A kötbér mértéke a több százezer forintot is elérheti. A fogyasztónak kötelezettsége, hogy óvja fogyasztásmérőjét, a mérési és vezetékrendszert, a plombákat, illetve a szolgáltató által elhelyezett egyéb jelzéseket. A mérőórát óvni kell a környezeti, mechanikai hatásoktól, külső hozzáféréstől. Ne engedjük, hogy a mérési rendszerünkön, vezetékrendszerünkön, illetve a fogyasztásmérőn illetéktelen személyek beavatkozást végezzenek. Amint észleljük, hogy a készüléken rendellenesség történt – hiányoznak a plombák, megsérült vagy eltűnt a mérő stb. –, késlekedés nélkül jelezzük szolgáltatónak és a rendőrségnek!
Amennyiben a fogyasztásmérőn hibát észlelünk, ne próbálja megjavítani, azonnal hívjuk a szolgáltató hibabejelentő szolgálatát. Előzzük meg a fogyasztásmérő sérülését vagy szennyeződését. Felújításkor vagy takarításkor ne fessük le, ne csiszoljuk, és ne súroljuk!
Mivel a fogyasztásmérő az ún. elosztói vezetékhálózatot üzemeltető szolgáltató tulajdona, a szabálytalan vételezések felderítése érdekében a felhasználási helyeken ellenőrzéseket végezhet. A fogyasztó köteles ebben együttműködni. A szolgáltató bármikor, előzetes bejelentés nélkül is jogosult a fogyasztásmérő ellenőrzésére. Az ellenőrzéseket a felhasználó, képviselője vagy független tanú jelenlétében lehet lefolytatni.
Az ellenőrzés során a felhasználási helyen megjelenő személyeket felkérhetjük arra, hogy igazolják magukat, és a szemle megkezdése előtt tájékoztatást kapjunk az ellenőrzés céljáról. Az ellenőrzés során folyamatosan jelen lehetünk, figyelemmel kísérhetjük a szolgáltató ellenőreinek tevékenységét, és jegyzőkönyvben megtehetjük észrevételeinket az ellenőrzéssel kapcsolatban. A jegyzőkönyvet figyelmesen olvassuk végig, ugyanis – egyet nem értése esetében is – kötelességünk aláírni, ugyanakkor mi is rögzíthetjük benne észrevételeinket. Az ellenőrzés során nyilatkozzunk arról, hogy egyetértünk-e a jegyzőkönyvben foglaltakkal, elismerjük-e a szabálytalan vételezést. Amennyiben nem, akkor panaszunkkal először a szolgáltatóhoz kell fordulni.
A számlázás csak hitelesített fogyasztásmérő mérése alapján történhet. Lejárt hitelességű, illetve pontatlan mérés esetén a szolgáltató nem állíthat ki számlát. Abban az esetben, ha a meghibásodás tényleges időpontja nem állapítható meg, becsléssel határozzák meg a hibás mérés időtartamát. Megállapodás hiányában a hibás mérés időtartama egy év. Ha a hibás mérést követő időszakban a felhasználó fogyasztási szokásaiban lényeges változás következett be, a hibás mérést követő egy év felhasználási adatai alapján történik az elszámolás.