Kerékpárok átfestése

2016-04-18 18:15:53 | Módosítva: 2016-04-18 18:28:34

Régebben is értékes volt egy jó kerékpár, ma pedig egyre komolyabb összegbe kerülnek még az egyszerűbb kétkerekűek is. Használat közben persze óhatatlan, hogy a festésük itt-ott megsérül. Az egyre szaporodóbb felületi sérülések kijavítása azonban ritkán történik meg, így azután egy idő múlva elég „leharcolt” állapotba kerülhetnek a kétkerekűek. A festési hibákon pedig csak egy újra festés segíthet, amivel még a színüket is divatosabbra lehet változtatni.


Sokakban felmerül a kérdés, hogy ilyen esetekben kedvencüket festést is vállaló szakműhelybe vigyék el, vagy maguk fogjanak hozzá az átfestéshez. Nos, aki az előbbit választja, az a porfestés, vagy a speciális airbrush festékszórás között választhat. A porszórt festés viszonylag olcsó, a költsége 4.000 Ft-tól 12.000 Ft-ig terjed. Többnyire homokszórással távolítják el a régi réteget, és a tiszta fémvázra szórják fel a porfestéket. Alapozót csak különleges esetben használnak, a festék pedig elég rideg, ám karcálló. A szinterezett festésnek a hátránya, hogy a bevonat egyszínű, és az új bevonat kisebb-nagyobb részeken erősebb ütésre, durva karcolásra könnyen lepattan. Ez különösen az aluötvözetű vázaknál gyakori, az acélvázakon ritkábban fordul elő.

Az airbrush ugyancsak homokfúvásos felülettisztításból, speciális – a váz anyagának megfelelő – alapozásból, igény szerinti színre festésből, majd végül általában kétrétegű színtelen védőlakkozásból áll. Ez természetesen megmutatkozik az újra festés költségében is, ami alapként kb. 20.000 Ft, ám akár a 60.000 Ft-ot is elérheti különlegesebb igények esetén.

E tájékoztató árak azonban csak szétszerelt állapotú kerékpárvázakra vonatkoznak. Vannak, akik a szétszerelést is vállalják, ám e műveleteknek külön költsége van, az összeszerelésnek ugyancsak. Ennek előnye, hogy a felújított festésű kerékpár azonnal használható állapotban vehető át.

Ha ezt javító szakműhelyben végzik el, megegyezés szerint még a hibás és kopott alkatrészeket is kicserélik, természetesen megfelelő költségtérítés ellenében.

A másik lehetőség a sérült festésű váz saját kezű lefestése. A gyakorlat azt bizonyítja, hogy még a legkitűnőbb festékeket használva sem lesz a megújított bevonat olyan tartós, mint az eredeti gyári. Ez érthető, mert a speciális gyári festékek kiskereskedelmi forgalomban nem kaphatók, és a felszórt festékrétegek hőalagutas beégető szárítását sem lehet házilag megoldani.

Ám aki mégis maga vállalkozik a kerékpárjának a felújító átfestésére, az hosszú munkára készüljön fel. Először is a gép vázáról minden szerelvényt le kell szerelni, és rendszerezve tárolni a visszaszerelésükig. A kerék abroncsait a legritkább esetben szokás átfesteni, helyettük inkább újat kell beszerezni. Így az esetleg a már kopott agyak és küllők is megújíthatók.

A festék sérüléseinek mennyisége és mélysége alapján kell eldönteni, hogy a régi festéket csak az alapozásig, vagy teljesen a fémig kell lecsiszolni illetve lemaratni. Ha a kisebb mélységű karcok, leverődésből eredő kráterek csak az alapozóréteget érik el, akkor felesleges a gyári alapozást is eltávolítani. A mélyebb sérüléseket kétkomponensű epoxigyanta tapasszal kell feltölteni. Ezután következhet a csiszolás, amihez a finomabb 150-es szemcsefinomságú vászon az első fázis, majd következhet a 180-as, végül a vizes 220-as polírpapír.

Az alapozásig simára lekoptatott vázelemekre hígítóval történő zsírtalanítás után egy kellően portalanított helyiségben lehet az első festékréteget felszórni. A különféle szerelvények nyílásait el kell tömni papírral, hogy a festék ne jusson az üregekbe. A festék szórása kényes művelet. Lehetőleg autózománc festéksprayt használva lehet karc és olajálló, rugalmasan ellenálló felületet kialakítani a vázelemeken. Ecsettel nem célszerű kísérletezni, mert nehéz egyenletesen és kellő vékony rétegben, megfolyások nélkül felkenni a festéket, és az ecset nyomot is hagyhat a felületen.

A szóráshoz a vázat és a villát huzalra kell felfüggeszteni. Így jól körbejárható minden alkatrész, és egyenletesebb rétegben lehet a festékpermetet a felületekre szórni. A festék csak akkor folyik meg, ha nem egyenletesen haladva, és 30 cm-nél közelebbről lesz testesen kiszórva. Ezt jobb elkerülni! Az ilyen részek nehezen száradnak meg teljesen. A festékrétegek inkább legyenek vékonyak és megfolyás mentesek, mint testes, megfolyásokkal tarkítottak. A színre festéshez 2-3 egyenletes festékréteg szükséges, köztes 600-as vizes átpolírozás és lemosás közbeiktatásával. A használható festékek kimondottan autó zománcok lehetnek. Ezek többnyire akril alapanyagú modifikált akril spray-k, amelyek szórási távolsága 30-35 cm. Viszonylag gyorsan száradnak, ám a teljes átkeményedésükhöz 24 óra szükséges. A köztes polírozás a következő réteg jó tapadása miatt szükséges.

Ha a színfestés már teljesen sima felü­letű, akkor az újabb vizes polírozást követően még két színtelen lakk réteget kell a vázelemekre szórni. Ez a színfestést védi a sérülésektől. A jó tapadást közbenső, finom, vizes polírozással lehet biztosítani. Lehetőleg azonos gyártók festékeit érdemes használni, amivel elkerülhető a rétegek leválása vagy felmaródása.

Az díszítő matricákat a kerékpár szakboltokban lehet beszerezni, és még a lakkozás előtt kell a vázelemekre ragasztani. A lakkréteg ugyanis meggátolja a felválásukat, és védi a sérülésektől is.

Sokkal nagyobb munka az erősen sérült festésű vázak újra festése. A régi festéket ugyanis egészen a fémig el kell távolítani. E célra használható kromofág is, de a költségesebb homokszórás sokkal eredményesebb és gyorsabb megoldás. A lemaratott vázelemeket ezt követően alaposan át kell csiszolni közepes csiszolóvászonnal. Ez lehetőleg körkörösen és ne hosszába történjen. Portalanítás és alapos zsírtalanítás után a váz anyagához megfelelő korróziógátló alapozó festék kerüljön a felületekre szórva, majd finom átcsiszolása után következhetnek a színre festés több lépcsős, az előzőkben leírt fázisai.

Mindezek nagyon időigényes munkafázisok, ezért érdemes elgondolkodni azon, hogy nem célszerű-e ezt a munkát szakemberre bízni. A nagyon lehasznált és esetleg már nagyon régi bicikliknél érdemes a saját kezű felújításra vállalkozni, az értékesebb kerékpároknál a szakműhelyben végzett munka javasolt a plusz kiadások ellenére is.


A kevésbé sérült vázelemet csak az alapozóig kell lecsiszolni, a 
mélyen sérült fényezést a fémig el kell távolítani


A karcos, finomabb felületi sérülések csiszolással eltüntethetők. 
Porszórással is fel lehet újítani a kerékpárok vázát, az alapozáshoz is használható spray festék


Az alapozó réteg szórópisztollyal is felhordható a vázra


Színre festéshez használhatók az akril spray festékek is. 
Az igényesebb munkákhoz jobb a finom porlasztású festékszórás

Díszítő munkákhoz a kis teljesítményű airbrush szórópisztolyt szokás használni


Egyszerű ragszalagos lehatárolásokkal is kialakítható egyedi díszítésű váz


Az elemeknek a lakkréteg adja meg a végső fényüket. A matricákat még a lakkozás előtt kell a helyükre ragasztani


További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Régi kerékpárok rehabilitálva

A városi környezetben az újszerű megoldásokkal felszerelt bringák a menők, „szakadt” gépet alig látni. Vidéken több a régi, sőt, van amelyik „több generációs”, azaz apáról fiúra szál. Az...