Az intézkedés célja a közúti közlekedés biztonságának, üzemanyag-hatékonyságának növelése, és a biztonságos, környezetbarát gumik használatának ösztönzése.
A szabályozás csak a kövekező gumitípusokra vonatkozik:
- Személyautó, SUV
- Kishaszongépjárművek, furgonok
- Teherautók
Nem vonatkozik viszont az 1990. október 1. előtt gyártott autókra, a motorokra, versenyautókra, oldtimer-ekre szánt gumikra, az újrafutózott vagy tartalék gumikra (pótkerekre).
Három fontos tulajdonságot tüntetnek fel a címkén:
- Üzemanyag-hatékonyság: a gördülési ellenállás hatással van az üzemanyag-fogyasztásra és ezen keresztül a széndioxid kibocsátásra. A gördülési ellenállás az autó fogyasztásának akár 20-30%-áért is felelős. Az A-tól G-ig terjedő skálán, az A minősítés jelenti a leggazdaságosabb üzemeltetést, a G pedig a legrosszabbat. A jelölés tehát hasonlít a mosógépeknél, mosogatógépeknél megszokottra. Egy "A" osztályú gumi személyautó esetében akár 7.5%-os fogyasztás-megtakarítást is eredményezhet.
- Féktávolság, fékút: Az osztályozás alapja, hogy az autó hány méteren belül áll meg nedves úton. A kategóriák között 3-6 méter féktávolság különbség lehet. Az "A" minősítés számít a legjobbnak. A "G" kategóriát nem használják. "F" kategóriájú gumit sem lehet már forgalomba hozni.
- Zaj-kibocsátás, gördülés zaj: a gumiabroncs által kibocsátott zajt dB-ben és egy 3 fokozatú skálán is feltüntetik. A kisebb számérték, ill. a kevesebb fekete ív halkabb gumit takar. A tartós 80 dB feletti zajterhelés halláskárosodáshoz vezet.
A túl sok zajt kibocsátó gumikra az EU extra adót fog kivetni 2012 novemberétől.
A kritikusok szerint az említett három paraméter nem elég a gumik pontos jellemzéséhez. Olyan paramétereket is figyelembe kéne venni, mint az aqauaplaning ellenállás, vezetési stabilitás, száraz és nedves úton való kezelhetőség, fékút száraz úton, tartósság, téli útviszonyok közötti használhatóság.
MTI Fotó: Komka Péter