Az intézkedés célja a közúti közlekedés biztonságának, üzemanyag-hatékonyságának növelése, és a biztonságos, környezetbarát gumik használatának ösztönzése.
A szabályozás csak a kövekező gumitípusokra vonatkozik:
- Személyautó, SUV
- Kishaszongépjárművek, furgonok
- Teherautók
Nem vonatkozik viszont az 1990. október 1. előtt gyártott autókra, a motorokra, versenyautókra, oldtimer-ekre szánt gumikra, az újrafutózott vagy tartalék gumikra (pótkerekre).
Három fontos tulajdonságot tüntetnek fel a címkén:
- Üzemanyag-hatékonyság: a gördülési ellenállás hatással van az üzemanyag-fogyasztásra és ezen keresztül a széndioxid kibocsátásra. A gördülési ellenállás az autó fogyasztásának akár 20-30%-áért is felelős. Az A-tól G-ig terjedő skálán, az A minősítés jelenti a leggazdaságosabb üzemeltetést, a G pedig a legrosszabbat. A jelölés tehát hasonlít a mosógépeknél, mosogatógépeknél megszokottra. Egy "A" osztályú gumi személyautó esetében akár 7.5%-os fogyasztás-megtakarítást is eredményezhet.
- Féktávolság, fékút: Az osztályozás alapja, hogy az autó hány méteren belül áll meg nedves úton. A kategóriák között 3-6 méter féktávolság különbség lehet. Az "A" minősítés számít a legjobbnak. A "G" kategóriát nem használják. "F" kategóriájú gumit sem lehet már forgalomba hozni.
- Zaj-kibocsátás, gördülés zaj: a gumiabroncs által kibocsátott zajt dB-ben és egy 3 fokozatú skálán is feltüntetik. A kisebb számérték, ill. a kevesebb fekete ív halkabb gumit takar. A tartós 80 dB feletti zajterhelés halláskárosodáshoz vezet.
A túl sok zajt kibocsátó gumikra az EU extra adót fog kivetni 2012 novemberétől.
A kritikusok szerint az említett három paraméter nem elég a gumik pontos jellemzéséhez. Olyan paramétereket is figyelembe kéne venni, mint az aqauaplaning ellenállás, vezetési stabilitás, száraz és nedves úton való kezelhetőség, fékút száraz úton, tartósság, téli útviszonyok közötti használhatóság.
![](https://static.ezermester.hu/Ezermester-online/2012/10/gumiabroncs.jpg)
MTI Fotó: Komka Péter