Kerékpár váz- és kerékméretek

2011-03-28 09:19:02 | Módosítva: 2011-03-28 13:13:55

Ahhoz, hogy évekig örömmel használhassuk, elengedhetetlen, hogy a testméreteinknek és a felhasználási körülményeknek megfelelő méretű biciklit válasszunk. Még gyakorlott bringásként is gyakran elveszem az adatok tengerében, ezért próbálok segítséget nyújtani a számok helyes értelmezésében.

Történetének közel két évszázada során a kerékpár sokféle - nem ritkán extrém - formát öltött. A mai kerékpárok között is találhatunk különleges vázkialakításokat, ezek közül kiemelkednek a fekvőbiciklik (más néven rekumbensek). A klasszikus, láchajtásos un. biztonsági kerékpár John Kemp Starley nevéhez fűződik, 1885-től kerekezhetünk ilyenen, ez a forma azóta sem ment ki a divatból. Ha elég pénzünk van - hasonlóan ruháinkhoz - vázat is készítenek nekünk, méretre szabva, de általában a konfekcióméretek közül kell választanunk. A nyereg és kormány magasságának vagy dőlésszögének változtatásával így is közel tökéletesen beállíthatjuk a bringát. 

Vázméret

A vázméretek megadása többféleképpen történhet. Klasszikusan a nyeregcső hosszát szokás megadni - ez a kerékpár hosszú, függőleges csöve. Egészen pontosan a kerékpár középtengelyétől (amit a hajtókarokkal hajtunk) a felsőcső középvonaláig terjedő hosszúság a mérvadó. A megadás történhet centiméterben vagy angolszász szokás szerint colban (=inch/hüvelyk). 1 col = 2,54 cm, íly módon könnyen átszámíthatjuk a bolt honlapján vagy a kerékpár adatlapján megadott méretet. Ha tudjuk a saját magasságunkat, az interneten található táblázatokból már jó közelítéssel megtalálhatjuk a nekünk való vázméretet. Egy másik méretmegadási mód, amikor az un. átlépési magasságot tüntetik fel. Ez a talajtól a felsőcső tetejéig terjed. Az átlépési magasságot a lábunk hossza határozza meg, érdemes olyan kerékpárt venni, ahol az átlépési magasság 5-10 cm-el kisebb mint a lábhosszunk, ezzel elkerülhetjük a kellemetlen baleseteket hirtelen megálláskor. 

Kerékméret 

Gyakran találkozom olyan honlapokkal, ahol a vázméret helyett a kerékméretet adják meg, ez eléggé megtévesztő tud lenni. Kerekek esetében a szám a kerék külső átmérőjére utal, itt is "col" értékekkel találkozni. A gyermekkerékpárok kerékmérete 12-24 col, kortól és magasságtől függően. A népszerű mountain bike-ok kerekei egységesen 26 colosak, az országúti "versenykerékpárok" 27 colos kerékkel rendelkeznek, míg a túrabiciklik, és a klasszikus Csepel bringák kerekei 28 colosak. Minél nagyobb a kerékméret, a kerékpár annál könnyebben veszi az útakadályokat, gödröket, hepe-hupákat. 

Abroncsméret 

Míg a felni méretének számozása egységesnek tekinthető, az abrocs, azaz a külső (gumi) méreteinek megadása meglehetősen változatos. Minden méretezési rendszernek az a nagy hibája, hogy nem lehet világosan és határozottan megállapítani belõle, hogy egy adott gumiköpeny ráillik-e egy adott kerékre, vagy sem. A köpeny csakis akkor "megy fel" a kerékre, ha pontosan megegyezik a méretük. Ha szélesebb, vagy keskenyebb abroncsot szeretnénk a kerékpárunkra, nehézségbe ütközhet a megfelelő köpeny megtalálása. Az European Tyre and Rim Technical Organisation [Európai Abroncs- és Keréktárcsagyártók Technikai Szövetsége], az E.T.R.T.O. szabványa milliméterben adja meg a kerékpárok gumiköpenyének szélességét és a kerék átmérõjét. Ez azt jelenti, hogy a példának vett 28 x 1.5/8 x 1.3/8 köpeny az E.T.R.T.O. szabvány szerint a 37-622 jelölést kapja, vagyis 37 milliméter a köpeny szélessége és oldalmagassága felfújt állapotban, és 622 milliméter a kerék vájata, ahová "felül" a köpeny, ami szintén fontos az abroncs méretének meghatározásához. 

Hüvelykben megadott, történelmi méretek 

A kerékpárkészítés kezdetétõl fogva a hüvelyk terjedt el, mint a kerékpárabroncsok elfogadott mértékegysége. A kerékpárgyártásban tehát például 24, 26, 27 és 28 hüvelykes abroncsokról és kerekekrõl beszélünk. Magát az abroncs méretét kettõ vagy három szám jelzi, például 26 x 1.3/8, 26 x 2.1, vagy 27 x 1.1/4, ahol is a második tag az abroncs szélességét és oldalmagasságát jelzi. Az abroncs szélessége mindig ugyanakkora, mint a magassága! A legtöbb esetben a gyártók három számmal jelzik az abroncsméretet. A holland és az angolszász területeken a számsor utolsó tagja adja meg az abroncs szélességét és egyben a magasságát, például így: 28 x 1.5/8 x 1.3/8. A középsõ szám, az elsõ taggal együtt, a kerékpár kerékméretet jelzi. 

A német szabvány 

Német nyelvterületen ugyanazt a méretezést alkalmazzák, mint az angolszász országokban, csak más sorrendben: az elõzõ példában szereplõ 28 x 1.5/8 x 1.3/8 méretû abroncs Németországban 28 x 1.3/8 x 1.5/8 jelzést kap. Itt a második tag jelöli a szélességet, míg az utolsó tag "az elsõvel együtt" a kerékméretet. Gyakran azonban nehéz megállapítani, hogy az abroncson melyik méretezést tüntették fel, és ez bizony félreértésekhez vezethet. 

A francia szabvány 

A francia mérettáblázat milliméterben számol, nem hüvelykben, valamint két számot és egy betűt használ az abroncs méretének leírásához. Tehát az elõzõ 28 x 1.5/8 x 1.3/8 méretû köpeny a francia rendszerben 700 x 35C jelzést kap. Az elsõ szám a kerék külsõ átmérõjét jelöli milliméterben, a második pedig a szélességét. A C betű pedig, az elsõ számmal együtt, a kerék átmérõjét jelzi. A betűs jelölésnek régeben volt csak jelentősége, mára már csak hagyományból maradt meg.

(forrás: http://www.etrto.org)

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Bérces Balázs


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Pedelec kerékpár-autó

A francia Karbike startup cég által tervezett kerékpár-autó forradalmasíthatja a városi közlekedést. Egyszerre nyújtja a kerékpár környezetbarátságát, gazdaságosságát, hiszen pontosan olyan...


Az elektromos kerékpárok

Az idő lesz a megmondhatója, hogy a napjainkban egyre többek által használt elektromos kerékpárok egy kérészéletű divathóbortnak tekinthetők, vagy előnyös tulajdonságuknak köszönhetően hosszú távon...