A
modell méreteit illetően parányi, hiszen készítője - lévén megrögzött vasútmodellező
is - 1:87 léptékben mintázta meg e gőzerejű monstrumot. Témaválasztása a hazai
modellépítők körében szokatlan, de nem Lovas Ferenc modellező barátunk számára,
akit mágnesként vonzanak e rég letűnt kor mezőgazdasági munkagépei. Ezt bizonyítja
régebben készített, lófogatú vetőgépének párját ritkító modellje is (3). Legújabb
modelljét, a Fowler traktort sikerült félig kész állapotában is lencsevégre
kapnunk, így az is látható, hogy milyen összetett az ilyen nagy precizitást
igénylő munka. A kész munka ugyanis ritkán árulkodik olyan közbenső műveletekről,
amelyek a festést követően már "takarásba" kerülnek. Bár e modellek
alapanyaga réz, sárgaréz és bronz, a kész műremekek értéke vetekszik egy ékszerével.
(Igaz, hogy csak az európai modell különlegességeket gyűjtők körében, különös
tekintettel arra, hogy a bemutatott, eredetileg Angliából származó munkagépről
még nem készült modell replika.)
A továbbiakban
próbáljuk nagy vonalakban végig követni, miként is készült el ez a teljesen
fémből készült modell különlegesség. Eredetijét Magyarországon gyártották, és
egy erdőgazdaságban használt, daruval felszerelt ritka példány volt. Először
is Lovas Ferenc a helyszínen részletes méreteket vett a traktorról, majd ezt
követően részletes tervrajzot készített a gépről. (Használható dokumentáció
ugyanis az eredeti gépről nem maradt fenn.) A tervrajz és a részegységek megformáláshoz
szükséges alkatrészrajzok elkészítése után következett ezek kialakításának,
összeállítási sorrendjének a meghatározása, amely egyben a végső összeszerelés
sorrendjét is meghatározta. Ugyanis a végső fázisban már festett részegységekből
kellett összeszerelni a modellt.
A gőzkazánt és a gépkezelői állást is magában foglaló részegység megformálása
volt talán a legbonyolultabb feladat. Igen tagolt, hengeres- és hasábtestekből
összeálló géptest alkotja a fő részegységet (4). Ennek minden darabja 0,3 mm-es
félkemény sárgaréz lemezből kivágott, majd összeforrasztott burkolati elemekből
állt össze. Ezek meghatározott sorrendben, egymást követve kerültek fel; a füstszekrény,
a fekvőkazán, a víztartály és az ezekhez tartozó apró szerelvények, a meghajtó
áttételmű háza, és folytatásaként a kezelőállás, no meg a szénputtony. Ezek
mind, különálló darabokból lettek összeforrasztva (5). A szegecsfejek egy része
pontozóval megütve imitált, ahol pedig a szegecsek helyező, és egyben rögzítő
funkciót is ellátnak, a kötőelemek forrasztással rögzítettek. A daru hattyúnyakas
gémjénél, pl. csak forrasztott szegecskötések fogják össze az alkatrészeket.
A darugém páros feszítőoszlopa kemény és rugalmas citerahúrból készült, a darulánc
finom mívű ezüst ékszerlánc.
A kettős
küllőzésű, forrasztott kerekek precíz mestermunka eredményei. Az abroncsaik
és a kerékagyak vastag falú csőből, illetve rúdanyagból kiesztergált darabok,
a küllőfészkek furatát pedig utólag, külön e célra készült szerszámba fogva
fúrta ki Ferenc. E szerszámot használta a küllők és az agyak beforrasztásához
is. Pontos munkája eredményeként a tengelyre felfogott kerekek nem ütnek, és
akadálymentesen forognak a géptestre forrasztott parányi rézcső kerékcsapágyaknak
köszönhetően. Ferenc az esztergályos munkákat is maga készíti el, sokéves gyakorlata
a biztosíték arra, hogy parányi hengeres alkatrészei, pl. a traktor feszmérője,
lendkereke, s egyéb kezelőtárcsái, darugörgői profi minőségűek, és mérethűek
legyenek.
S ha már a forrasztást, mint oldhatatlan kötést felemlítettük, ehhez alapvetően
csak nagy gyakorlat, és kifinomult érzés szükséges. Ferenc a precíziós forrasztásokhoz
30 W-os, tűhegyes forrasztócsúccsal ellátott pákát, és 1 mm átmérőjű speciális,
alacsony olvadáspontú ónforraszt használ. A lemezek tisztító csiszolását követően
egy cseppnyi forrasztóvizet (sósavba szórt horganylemezből maga készíti el)
cseppent a forrasztandó helyre, és amint a páka hegyén levő kevés ón szétfut
a felmelegített
rézfelületen, már el is emeli a pákát, nehogy túlmelegítse a vékony lemezt,
mert az megolvaszthatja a szomszédos forrasztást is, így vetemedést is okozhat.
Ha a kelleténél több ón kerülne a forrasztási helyre, a felesleget apró, háromélű
hántolóval távolítja el. Utókezelésként 1500, 2000-es polírpapíros finomcsiszolás
következik, a zsírtalanítást pedig ételecetbe mártva végzi el. Csapvízben lemossa
a darabot, tiszta ronggyal felitatja a nedvességet, és ezt követően már jöhet
a szórt, ködölt festés. Ez már természetesen a finis, amikor az összes parányi
alkatrész könynyen a helyére szerelhető, de még nincs a helyén (6). Mert azért
akad számos alkatrész, amely a fődarabok festését akadályozná. Ilyenek pl. a
különféle meghajtó-, mozgatókarok, rudazatok, láncgörgők stb.
A festéshez Ferenc a Duplicolor spray festékre esküszik, amelyet a modell kis
méretei ellenére is három leheletvékony rétegben fúj fel a részegységek felületére.
Először egy takarást alig adó réteg kerül a rézfelületekre, majd néhány óra
múlva jöhet a közbenső, már egyenletesen fedő réteg felfújása. Ez még kissé
érdes felületű, amelyet egy ködölt, tehát rendkívül finoman a tárgy fölé porlasztott
festékköd leülepedő rétege egyenlít ki. Eredményeként minden modelljének selymes
fényű, egyenletesen sima a bevonata. Természetesen akad ezen kívül számos alkatrész,
amelyet kézzel kell befesteni,
pl. a kerékküllőket, a feszmérő skálalapját, mutatóját, no meg a masinisztát,
hogy az illúzió tökéletes legyen. E munkákhoz Ferinek biztos kezén kívül csak
tűhegyes ecsetre van szüksége. Az apró feliratok, különös tekintettel a tetőlemez
szélén levő márkajelzés korrekt megjelenítéséhez Letra-, illetve Alfaset betűkészletet
használt, mégpedig piros és fehér színben.
A már feketére fújt tetőelemet jól rögzítve Ferenc előbb a szegélyezést adó
piros betűsort nyomkodta rá a tetőszélekre, majd ezekre - kellő mértékben eltolva
- a fehér betűket préselte a már fent levőkre. Az eredmény (7) bámulatos! Amint
ezzel is elkészült, megtöltötte mozsárban tört szénnel a puttonyt, helyére rögzítette
az apró fék-, s egyéb vezérlőkarokat, a tető állványát, beerősítette a daru
láncait, egykulacsos emelőhorgát, és a traktor vonóhorgára akasztotta a már
előbb elkészült, szőlővessző "fatörzsekkel" megrakott pótkocsikat.
(A traktor ugyanis eredetileg erdőgazdasági munkát végzett.) Ezzel "pontot"
tehetett a hihetetlenül aprólékos, mondhatni ötvösmunka végére, és büszkén hátra
dőlhetett.
E különleges, teljesen egyedi készítésű apró modell - a traktorra kapcsolt pótkocsikkal
együtt - végül is több mint 260 alkatrészből állt össze. Lovas Ferenc remekelt,
rendkívül igényes, garantáltan egyedülálló a munkája, amely nemzetközileg is
elismerésre méltó. További terveinek megvalósításához sok sikert kívánunk, és
érdeklődve várjuk újabb modelljét.
Fowler gőztraktor rézlemezből
Amikor a múlt század elején a gőz már bebizonyította erejét szárazon és vízen, a gőzhajtás szinte egyeduralkodóvá lett, és felgyorsította az ipari fejlődést. Ez a korszak ma már történelem, emlékei pedig ritka technikatörténeti kuriózumok. A Keszthelyi Majorsági és Mezőgazdasági Múzeumban kiállított, működőképes Fowler gőztraktor (1) is ilyen ritkaság. Még a mai számítógépes technikához szokott látogatókat is lenyűgözi e gépi masztodon. Összetett, rejtélyesen bonyolult mechanikai rendszere már csak kevesek számára követhető, de talán éppen ezért mitikusan vonzó is. Ha pedig olyan, a régi gépeket becsülő és értő modellező kerül elé, mint amilyen Lovas Ferenc, akkor valószínű, hogy e találkozásnak "utóélete" is lesz. Így történt, mert közel kétévnyi kitartó munka után elkészült a John Fowler gőztraktor modellmása (2), amely legalább olyan lenyűgöző kicsiben, mint az eredetije lehetett fénykorában.
További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!
Szólj hozzá a cikkhez!
Be kell jelentkezned,
hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.
2009-es újdonságok a Hondánál
Mint ahogy azt már minden évben megszokhatták a Honda termékek iránt érdeklődők, a cég a 2009-es évre is tartogat megannyi újdonságot és meglepetést. A teljesen új fejlesztések mellett a már jól...
Könyves részből vitrin
Aki valamit gyűjt, előbb utóbb helyszűkébe kerül a tárgyak gyarapodó száma miatt. Ekkor kell egy új tároló hely kialakításához helyet keresni. Ez azonban nem feltétlenül egy új bútordarabbal...