A
modell méreteit illetően parányi, hiszen készítője - lévén megrögzött vasútmodellező
is - 1:87 léptékben mintázta meg e gőzerejű monstrumot. Témaválasztása a hazai
modellépítők körében szokatlan, de nem Lovas Ferenc modellező barátunk számára,
akit mágnesként vonzanak e rég letűnt kor mezőgazdasági munkagépei. Ezt bizonyítja
régebben készített, lófogatú vetőgépének párját ritkító modellje is (3). Legújabb
modelljét, a Fowler traktort sikerült félig kész állapotában is lencsevégre
kapnunk, így az is látható, hogy milyen összetett az ilyen nagy precizitást
igénylő munka. A kész munka ugyanis ritkán árulkodik olyan közbenső műveletekről,
amelyek a festést követően már "takarásba" kerülnek. Bár e modellek
alapanyaga réz, sárgaréz és bronz, a kész műremekek értéke vetekszik egy ékszerével.
(Igaz, hogy csak az európai modell különlegességeket gyűjtők körében, különös
tekintettel arra, hogy a bemutatott, eredetileg Angliából származó munkagépről
még nem készült modell replika.)
A továbbiakban
próbáljuk nagy vonalakban végig követni, miként is készült el ez a teljesen
fémből készült modell különlegesség. Eredetijét Magyarországon gyártották, és
egy erdőgazdaságban használt, daruval felszerelt ritka példány volt. Először
is Lovas Ferenc a helyszínen részletes méreteket vett a traktorról, majd ezt
követően részletes tervrajzot készített a gépről. (Használható dokumentáció
ugyanis az eredeti gépről nem maradt fenn.) A tervrajz és a részegységek megformáláshoz
szükséges alkatrészrajzok elkészítése után következett ezek kialakításának,
összeállítási sorrendjének a meghatározása, amely egyben a végső összeszerelés
sorrendjét is meghatározta. Ugyanis a végső fázisban már festett részegységekből
kellett összeszerelni a modellt.
A gőzkazánt és a gépkezelői állást is magában foglaló részegység megformálása
volt talán a legbonyolultabb feladat. Igen tagolt, hengeres- és hasábtestekből
összeálló géptest alkotja a fő részegységet (4). Ennek minden darabja 0,3 mm-es
félkemény sárgaréz lemezből kivágott, majd összeforrasztott burkolati elemekből
állt össze. Ezek meghatározott sorrendben, egymást követve kerültek fel; a füstszekrény,
a fekvőkazán, a víztartály és az ezekhez tartozó apró szerelvények, a meghajtó
áttételmű háza, és folytatásaként a kezelőállás, no meg a szénputtony. Ezek
mind, különálló darabokból lettek összeforrasztva (5). A szegecsfejek egy része
pontozóval megütve imitált, ahol pedig a szegecsek helyező, és egyben rögzítő
funkciót is ellátnak, a kötőelemek forrasztással rögzítettek. A daru hattyúnyakas
gémjénél, pl. csak forrasztott szegecskötések fogják össze az alkatrészeket.
A darugém páros feszítőoszlopa kemény és rugalmas citerahúrból készült, a darulánc
finom mívű ezüst ékszerlánc.
A kettős
küllőzésű, forrasztott kerekek precíz mestermunka eredményei. Az abroncsaik
és a kerékagyak vastag falú csőből, illetve rúdanyagból kiesztergált darabok,
a küllőfészkek furatát pedig utólag, külön e célra készült szerszámba fogva
fúrta ki Ferenc. E szerszámot használta a küllők és az agyak beforrasztásához
is. Pontos munkája eredményeként a tengelyre felfogott kerekek nem ütnek, és
akadálymentesen forognak a géptestre forrasztott parányi rézcső kerékcsapágyaknak
köszönhetően. Ferenc az esztergályos munkákat is maga készíti el, sokéves gyakorlata
a biztosíték arra, hogy parányi hengeres alkatrészei, pl. a traktor feszmérője,
lendkereke, s egyéb kezelőtárcsái, darugörgői profi minőségűek, és mérethűek
legyenek.
S ha már a forrasztást, mint oldhatatlan kötést felemlítettük, ehhez alapvetően
csak nagy gyakorlat, és kifinomult érzés szükséges. Ferenc a precíziós forrasztásokhoz
30 W-os, tűhegyes forrasztócsúccsal ellátott pákát, és 1 mm átmérőjű speciális,
alacsony olvadáspontú ónforraszt használ. A lemezek tisztító csiszolását követően
egy cseppnyi forrasztóvizet (sósavba szórt horganylemezből maga készíti el)
cseppent a forrasztandó helyre, és amint a páka hegyén levő kevés ón szétfut
a felmelegített
rézfelületen, már el is emeli a pákát, nehogy túlmelegítse a vékony lemezt,
mert az megolvaszthatja a szomszédos forrasztást is, így vetemedést is okozhat.
Ha a kelleténél több ón kerülne a forrasztási helyre, a felesleget apró, háromélű
hántolóval távolítja el. Utókezelésként 1500, 2000-es polírpapíros finomcsiszolás
következik, a zsírtalanítást pedig ételecetbe mártva végzi el. Csapvízben lemossa
a darabot, tiszta ronggyal felitatja a nedvességet, és ezt követően már jöhet
a szórt, ködölt festés. Ez már természetesen a finis, amikor az összes parányi
alkatrész könynyen a helyére szerelhető, de még nincs a helyén (6). Mert azért
akad számos alkatrész, amely a fődarabok festését akadályozná. Ilyenek pl. a
különféle meghajtó-, mozgatókarok, rudazatok, láncgörgők stb.
A festéshez Ferenc a Duplicolor spray festékre esküszik, amelyet a modell kis
méretei ellenére is három leheletvékony rétegben fúj fel a részegységek felületére.
Először egy takarást alig adó réteg kerül a rézfelületekre, majd néhány óra
múlva jöhet a közbenső, már egyenletesen fedő réteg felfújása. Ez még kissé
érdes felületű, amelyet egy ködölt, tehát rendkívül finoman a tárgy fölé porlasztott
festékköd leülepedő rétege egyenlít ki. Eredményeként minden modelljének selymes
fényű, egyenletesen sima a bevonata. Természetesen akad ezen kívül számos alkatrész,
amelyet kézzel kell befesteni,
pl. a kerékküllőket, a feszmérő skálalapját, mutatóját, no meg a masinisztát,
hogy az illúzió tökéletes legyen. E munkákhoz Ferinek biztos kezén kívül csak
tűhegyes ecsetre van szüksége. Az apró feliratok, különös tekintettel a tetőlemez
szélén levő márkajelzés korrekt megjelenítéséhez Letra-, illetve Alfaset betűkészletet
használt, mégpedig piros és fehér színben.
A már feketére fújt tetőelemet jól rögzítve Ferenc előbb a szegélyezést adó
piros betűsort nyomkodta rá a tetőszélekre, majd ezekre - kellő mértékben eltolva
- a fehér betűket préselte a már fent levőkre. Az eredmény (7) bámulatos! Amint
ezzel is elkészült, megtöltötte mozsárban tört szénnel a puttonyt, helyére rögzítette
az apró fék-, s egyéb vezérlőkarokat, a tető állványát, beerősítette a daru
láncait, egykulacsos emelőhorgát, és a traktor vonóhorgára akasztotta a már
előbb elkészült, szőlővessző "fatörzsekkel" megrakott pótkocsikat.
(A traktor ugyanis eredetileg erdőgazdasági munkát végzett.) Ezzel "pontot"
tehetett a hihetetlenül aprólékos, mondhatni ötvösmunka végére, és büszkén hátra
dőlhetett.
E különleges, teljesen egyedi készítésű apró modell - a traktorra kapcsolt pótkocsikkal
együtt - végül is több mint 260 alkatrészből állt össze. Lovas Ferenc remekelt,
rendkívül igényes, garantáltan egyedülálló a munkája, amely nemzetközileg is
elismerésre méltó. További terveinek megvalósításához sok sikert kívánunk, és
érdeklődve várjuk újabb modelljét.
Fowler gőztraktor rézlemezből
Amikor a múlt
század elején a gőz már bebizonyította erejét szárazon és vízen, a gőzhajtás
szinte egyeduralkodóvá lett, és felgyorsította az ipari fejlődést. Ez a korszak
ma már történelem, emlékei pedig ritka technikatörténeti kuriózumok. A Keszthelyi
Majorsági és Mezőgazdasági Múzeumban kiállított, működőképes Fowler gőztraktor
(1) is ilyen ritkaság. Még a mai számítógépes technikához szokott látogatókat
is lenyűgözi e gépi masztodon. Összetett, rejtélyesen bonyolult mechanikai rendszere
már csak kevesek számára követhető, de talán éppen ezért mitikusan vonzó is.
Ha pedig olyan, a régi gépeket becsülő és értő modellező kerül elé, mint amilyen
Lovas Ferenc, akkor valószínű, hogy e találkozásnak "utóélete" is
lesz. Így történt, mert közel kétévnyi kitartó munka után elkészült a John Fowler
gőztraktor modellmása (2), amely legalább olyan lenyűgöző kicsiben, mint az
eredetije lehetett fénykorában.
További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!
Szólj hozzá a cikkhez!
Be kell jelentkezned,
hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.
Könyves részből vitrin
Aki valamit gyűjt, előbb utóbb helyszűkébe kerül a tárgyak gyarapodó száma miatt. Ekkor kell egy új tároló hely kialakításához helyet keresni. Ez azonban nem feltétlenül egy új bútordarabbal...
Kerti teherhordó eszközeink
Minden kerttel is rendelkező háztartásban elkel egy talicska, kézikocsi, esetleg egy kis fűnyíró traktorra, vagy kerekekkel szerelt motoros kapa után köthető utánfutó. Ezeket házilag is...