Fowler gőztraktor rézlemezből

Amikor a múlt század elején a gőz már bebizonyította erejét szárazon és vízen, a gőzhajtás szinte egyeduralkodóvá lett, és felgyorsította az ipari fejlődést. Ez a korszak ma már történelem, emlékei pedig ritka technikatörténeti kuriózumok. A Keszthelyi Majorsági és Mezőgazdasági Múzeumban kiállított, működőképes Fowler gőztraktor (1) is ilyen ritkaság. Még a mai számítógépes technikához szokott látogatókat is lenyűgözi e gépi masztodon. Összetett, rejtélyesen bonyolult mechanikai rendszere már csak kevesek számára követhető, de talán éppen ezért mitikusan vonzó is. Ha pedig olyan, a régi gépeket becsülő és értő modellező kerül elé, mint amilyen Lovas Ferenc, akkor valószínű, hogy e találkozásnak "utóélete" is lesz. Így történt, mert közel kétévnyi kitartó munka után elkészült a John Fowler gőztraktor modellmása (2), amely legalább olyan lenyűgöző kicsiben, mint az eredetije lehetett fénykorában.

1A modell méreteit illetően parányi, hiszen készítője - lévén megrögzött vasútmodellező is - 1:87 léptékben mintázta meg e gőzerejű monstrumot. Témaválasztása a hazai modellépítők körében szokatlan, de nem Lovas Ferenc modellező barátunk számára, akit mágnesként vonzanak e rég letűnt kor mezőgazdasági munkagépei. Ezt bizonyítja régebben készített, lófogatú vetőgépének párját ritkító modellje is (3). Legújabb modelljét, a Fowler traktort sikerült félig kész állapotában is lencsevégre kapnunk, így az is látható, hogy milyen összetett az ilyen nagy precizitást igénylő munka. A kész munka ugyanis ritkán árulkodik olyan közbenső műveletekről, amelyek a festést követően már "takarásba" kerülnek. Bár e modellek alapanyaga réz, sárgaréz és bronz, a kész műremekek értéke vetekszik egy ékszerével. (Igaz, hogy csak az európai modell különlegességeket gyűjtők körében, különös tekintettel arra, hogy a bemutatott, eredetileg Angliából származó munkagépről még nem készült modell replika.)
2A továbbiakban próbáljuk nagy vonalakban végig követni, miként is készült el ez a teljesen fémből készült modell különlegesség. Eredetijét Magyarországon gyártották, és egy erdőgazdaságban használt, daruval felszerelt ritka példány volt. Először is Lovas Ferenc a helyszínen részletes méreteket vett a traktorról, majd ezt követően részletes tervrajzot készített a gépről. (Használható dokumentáció ugyanis az eredeti gépről nem maradt fenn.) A tervrajz és a részegységek megformáláshoz szükséges alkatrészrajzok elkészítése után következett ezek kialakításának, összeállítási sorrendjének a meghatározása, amely egyben a végső összeszerelés sorrendjét is meghatározta. Ugyanis a végső fázisban már festett részegységekből kellett összeszerelni a modellt.
A gőzkazánt és a gépkezelői állást is magában foglaló részegység megformálása volt talán a legbonyolultabb feladat. Igen tagolt, hengeres- és hasábtestekből összeálló géptest alkotja a fő részegységet (4). Ennek minden darabja 0,3 mm-es félkemény sárgaréz lemezből kivágott, majd összeforrasztott burkolati elemekből állt össze. Ezek meghatározott sorrendben, egymást követve kerültek fel; a füstszekrény, a fekvőkazán, a víztartály és az ezekhez tartozó apró szerelvények, a meghajtó áttételmű háza, és folytatásaként a kezelőállás, no meg a szénputtony. Ezek mind, különálló darabokból lettek összeforrasztva (5). A szegecsfejek egy része pontozóval megütve imitált, ahol pedig a szegecsek helyező, és egyben rögzítő funkciót is ellátnak, a kötőelemek forrasztással rögzítettek. A daru hattyúnyakas gémjénél, pl. csak forrasztott szegecskötések fogják össze az alkatrészeket. A darugém páros feszítőoszlopa kemény és rugalmas citerahúrból készült, a darulánc finom mívű ezüst ékszerlánc.
3A kettős küllőzésű, forrasztott kerekek precíz mestermunka eredményei. Az abroncsaik és a kerékagyak vastag falú csőből, illetve rúdanyagból kiesztergált darabok, a küllőfészkek furatát pedig utólag, külön e célra készült szerszámba fogva fúrta ki Ferenc. E szerszámot használta a küllők és az agyak beforrasztásához is. Pontos munkája eredményeként a tengelyre felfogott kerekek nem ütnek, és akadálymentesen forognak a géptestre forrasztott parányi rézcső kerékcsapágyaknak köszönhetően. Ferenc az esztergályos munkákat is maga készíti el, sokéves gyakorlata a biztosíték arra, hogy parányi hengeres alkatrészei, pl. a traktor feszmérője, lendkereke, s egyéb kezelőtárcsái, darugörgői profi minőségűek, és mérethűek legyenek.
S ha már a forrasztást, mint oldhatatlan kötést felemlítettük, ehhez alapvetően csak nagy gyakorlat, és kifinomult érzés szükséges. Ferenc a precíziós forrasztásokhoz 30 W-os, tűhegyes forrasztócsúccsal ellátott pákát, és 1 mm átmérőjű speciális, alacsony olvadáspontú ónforraszt használ. A lemezek tisztító csiszolását követően egy cseppnyi forrasztóvizet (sósavba szórt horganylemezből maga készíti el) cseppent a forrasztandó helyre, és amint a páka hegyén levő kevés ón szétfut a 5felmelegített rézfelületen, már el is emeli a pákát, nehogy túlmelegítse a vékony lemezt, mert az megolvaszthatja a szomszédos forrasztást is, így vetemedést is okozhat. Ha a kelleténél több ón kerülne a forrasztási helyre, a felesleget apró, háromélű hántolóval távolítja el. Utókezelésként 1500, 2000-es polírpapíros finomcsiszolás következik, a zsírtalanítást pedig ételecetbe mártva végzi el. Csapvízben lemossa a darabot, tiszta ronggyal felitatja a nedvességet, és ezt követően már jöhet a szórt, ködölt festés. Ez már természetesen a finis, amikor az összes parányi alkatrész könynyen a helyére szerelhető, de még nincs a helyén (6). Mert azért akad számos alkatrész, amely a fődarabok festését akadályozná. Ilyenek pl. a különféle meghajtó-, mozgatókarok, rudazatok, láncgörgők stb.
A festéshez Ferenc a Duplicolor spray festékre esküszik, amelyet a modell kis méretei ellenére is három leheletvékony rétegben fúj fel a részegységek felületére. Először egy takarást alig adó réteg kerül a rézfelületekre, majd néhány óra múlva jöhet a közbenső, már egyenletesen fedő réteg felfújása. Ez még kissé érdes felületű, amelyet egy ködölt, tehát rendkívül finoman a tárgy fölé porlasztott festékköd leülepedő rétege egyenlít ki. Eredményeként minden modelljének selymes fényű, egyenletesen sima a bevonata. Természetesen akad ezen kívül számos alkatrész, amelyet kézzel kell 6befesteni, pl. a kerékküllőket, a feszmérő skálalapját, mutatóját, no meg a masinisztát, hogy az illúzió tökéletes legyen. E munkákhoz Ferinek biztos kezén kívül csak tűhegyes ecsetre van szüksége. Az apró feliratok, különös tekintettel a tetőlemez szélén levő márkajelzés korrekt megjelenítéséhez Letra-, illetve Alfaset betűkészletet használt, mégpedig piros és fehér színben.
A már feketére fújt tetőelemet jól rögzítve Ferenc előbb a szegélyezést adó piros betűsort nyomkodta rá a tetőszélekre, majd ezekre - kellő mértékben eltolva - a fehér betűket préselte a már fent levőkre. Az eredmény (7) bámulatos! Amint ezzel is elkészült, megtöltötte mozsárban tört szénnel a puttonyt, helyére rögzítette az apró fék-, s egyéb vezérlőkarokat, a tető állványát, beerősítette a daru láncait, egykulacsos emelőhorgát, és a traktor vonóhorgára akasztotta a már előbb elkészült, szőlővessző "fatörzsekkel" megrakott pótkocsikat. (A traktor ugyanis eredetileg erdőgazdasági munkát végzett.) Ezzel "pontot" tehetett a hihetetlenül aprólékos, mondhatni ötvösmunka végére, és büszkén hátra dőlhetett.
E különleges, teljesen egyedi készítésű apró modell - a traktorra kapcsolt pótkocsikkal együtt - végül is több mint 260 alkatrészből állt össze. Lovas Ferenc remekelt, rendkívül igényes, garantáltan egyedülálló a munkája, amely nemzetközileg is elismerésre méltó. További terveinek megvalósításához sok sikert kívánunk, és érdeklődve várjuk újabb modelljét.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Könyves részből vitrin

Aki valamit gyűjt, előbb utóbb helyszűkébe kerül a tárgyak gyarapodó száma miatt. Ekkor kell egy új tároló hely kialakításához helyet keresni. Ez azonban nem feltétlenül egy új bútordarabbal...


Kerti teherhordó eszközeink

Minden kerttel is rendelkező háztartásban elkel egy talicska, kézikocsi, esetleg egy kis fűnyíró traktorra, vagy kerekekkel szerelt motoros kapa után köthető utánfutó. Ezeket házilag is...