Köztudott, hogy a repülés bonyolult tevékenység, és ettől nem sokban különbözik az RC-s repülők irányítása sem. Itt nem két, hanem három dimenzióban mozog a jármű, és irányításához esetenként a légkör adottságait is fel kell használni, vagy ezeket állandó figyelemmel kísérve azonnal reagálni rájuk. Mindezt a földön állva, messze a sebesen szárnyaló repülőgéptől. Ezt bizony kellő repülési ismeretek nélkül szinte lehetetlen sikeresen megoldani! Egy gyakorlatlanságból, vagy figyelmetlenségből adódó "légikatasztrófa" ebben a műfajban szinte biztos, hogy totálkárral jár, amit csak kellő gyakorlattal és a repülési ismeretek birtokában lehet elkerülni. (Néha még ez is kevésnek bizonyulhat!)
A repülőmodellezés ezért már szinte nem is hobbi, hanem egy életforma. Repülőzni nemigen lehet úgy, hogy "veszek egy repülőt, és kimegyek vele a ház elé repíteni". Az RC-s repüléshez tér is kell, mégpedig nem is kicsi. A repülőmodellezők ezért általában egy erre alkalmas helyre, pl. egy kisebb reptérre járnak reptetni. E helyeken egyrészt kitűnő társaság jön össze hétről-hétre, másrészt kötelezően megerősödik a rádiófegyelem, ami a különféle távvezérlők és repülés biztonsága miatt alapvetően fontos. Nagyobb modellt nem is tanácsos egyedül repíteni, mert a modell földi kiszolgálásánál bizony szükség van a baráti segítségre. Tehát ha repülőmodellezni szeretnénk, akkor ezzel nemcsak hobbit, hanem egyben társaságot is választunk, amelyben mindenki "egy nyelvet" beszél.
Mielőtt tehát eljegyeznénk magunkat az RC-s repüléssel, a repülő elhamarkodott megvásárlása helyett menjünk ki néhányszor egy RC-s repülőtérre, és nézzünk meg több modellt, faggassuk ki szerényen, de bátran a gazdáját erényeiről, hátrányairól. Nem kell visszautasítástól tartanunk, mert szinte minden modellező büszkén és szívesen mesél saját modelljéről, tapasztalatairól.
Budapesten nyaranta a Mátyásföldi repülőtéren szinte minden nap reptet valaki, a hétvégeken pedig, ha szép az idő, komoly "repüzem" van. Saját tapasztalatból tudom, mennyire hasznos csak úgy kijárni és szagolni a modellmotorok füstjét. Ez még kirándulásként is remek program.
Szinte minden reptéren van olyan is, aki a modellvezetés oktatásával foglalkozik. Ha még nincs modellünk, akkor is bátran kérjünk "kóstolót" a repítésből, hogy egyáltalán némi fogalmunk legyen arról, mit is jelent valójában a földön állva irányítani egy magasan szálló repülőmodellt. Az ilyen ismerkedő repítésre lehet, hogy ott helyben azonnal is van lehetőség, de az is lehet, hogy előbb meg kell beszélni az oktatóval, és a kóstoló csak egy későbbi időpontban ejthető meg. Az oktatók szinte mindig a saját modelljükkel oktatnak, tehát a tanfolyam idején még nem kell saját modellel és távirányítóval rendelkeznünk. Egy tanfolyam költsége 15-20 000 Ft körül mozog, de ez mindenképpen megtérülő befektetés, mert ezzel rengeteg bosszúságtól és nem utolsó sorban kiadástól mentesülünk. A tanfolyam ideje alatt pedig már akár készülhet is első saját modellünk.
No, de milyen is legyen az a modell? Van, aki vitorlázó modellre esküszik, van, aki motorosra, ám igazából ilyen értelemben tanácsot adni senkinek nem lehet. Egyesek a modell lágy suhanásáért, a "termikvadászat" izgalmáért kedvelik a vitorlázógépeket, mások pedig a motorosok dinamizmusáért és az ezzel járó jellegzetes motorhangért lelkesednek bolondulásig. A repülő szerkezetek világa pedig önmagában is csodálatos, vonzásuknak nehéz ellenállni.
Az első modell azonban feltétlenül legyen stabil, és nem árt, ha olyan típust választunk, amit már a reptéren jól megismertünk. Általános érvényű szabály ugyan arra vonatkozóan nincs, hogy milyen is egy stabil repülőgép, de általában felsőszárnyas, tehát a szárny a törzs tetejére csatlakozik, valamint a profilja, azaz a szárny metszete vastag. A szárny továbbá határozott "V"-állású legyen, vitorlázó modell esetén lehet fülezett is.
Tanulni mindenképpen motoros modellel fogunk, ami korántsem baj, hiszen ez gyorsabb, mint a vitorlázó modell. Az sem baj, ha vezetni egy picit komolyabb, több figyelmet igénylő modellen kezdünk, mert azután a stabil repülőmodell reptetése már gyerekjátéknak fog tűnni, és ez az oktatás valódi célja. Előfordulhat, hogy a stabil repülőmodell nem igazán szép, illetve nem is nagyon hasonlít egyik valódi repülőgépre sem. Eleinte a külcsín lényegtelen, a cél a biztonságos repülés illetve reptetés. A valóságos gépek hasonmásai ugyanis általában sokkal nehezebben vezethetők, "rosszindulatúbbak", mint egy átlagos RC-s modell. Ne restelljünk először egy ízig-vérig kezdőknek való modellel kezdeni, és akkor biztosan nem fogunk csalódni! Ám ha már megfelelő jártasságra tettünk szert (az oktató szerint is) akkor viszont nyugodtan kalandozhatunk komolyabb modellek irányába is, és ennek csak a pénztárcánk szabhat határt.
Bevezetés az RC-repülőmodellezésbe
Lapunk előző számaiban sorra vettük a rádió-távvezérlésű modellezés szinte minden területét, kivéve ennek az igényes hobbinak talán legösszetettebb, és különleges ismereteket is igénylő válfaját, az RC-s repülést. Hogy miért? Erre az alábbiakban adunk választ, és némi útmutatóval is szolgálunk azoknak, akik ezzel az izgalmas időtöltéssel szeretnének közelebbi ismeretséget kötni, a földön állva kívánnak a jövőben valamilyen repülő szerkezetet irányítani.
További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!
Szólj hozzá a cikkhez!
Be kell jelentkezned,
hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.
Folyadék a kézipoggyászban
Egy új berendezésnek köszönhetően hamarosan ismét felvihetjük folyadékot tartalmazó tárgyainkat a repülőgép fedélzetére.
Elektromos repülő autó
Sikeres tesztet hajtott végre a közelmúltban a németországi Lilium Aviation nevű cég első, teljesen elektromos gépe, a Lilium. A Müncheni Műszaki Egyetem hallgatói és oktatói által létrehozott...