R/C-hajók felépítményei

A távvezérelhető hajómodell építése két szakaszra bontható; előbb a rádiós és a meghajtó berendezéseket kell a hajótestbe telepíteni, és ha ezzel megvagyunk, következhet a hajó fedélzeti felépítményeinek a kialakítása. A gyári dobozból készülő hajók felépítményei egy kicsit mindig elnagyoltak, ugyanis a gyártók szerint elég, ha a hajó hasonlít az eredetire, mivel fő hangsúly a modell korrekt működésén van.
Azok a gyártók pedig akik a részletekre is ügyelnek, legtöbbször külön kínálják megvételre az úgynevezett "fitting-készleteiket", amely a fedélzeti szerelvények számos alkatrészét, vagy a különböző részegységek darabjait tartalmazzák. Gyakorlatilag a vásárlóra bízzák, hogy kielégíti-e őt az alapmodell, vagy a kiegészítőket megvásárolva teszi részletesebbé a hajóját. Ezért nem is kevesen saját maguk készítette berendezési tárgyakkal teszik valósághűbbé modelljüket. Ez igazán élvezetes, csak nagyon időigényes, kreatív munkát igényel.
Legtöbbször ilyenkor jön rá az ember, milyen sokféle kisebb-nagyobb szerelvény van egy sima jachton, de még egy kis halászbárkán is. Bonyolultság szempontjából a hadihajók vezetik a sort, fedélzetükön számtalan búvónyílás, különféle fegyverek, mentőcsónakok, korlátok és rengeteg híradástechnikai antenna található. Egy ilyen hajómodell megépítése akár egy fél évig is eltarthat.
A részletezett fedélzeti berendezések nagyon feldobják a modell külsejét, elnagyolt kidolgozásuk viszont sokat ront rajta. Rajzok, fotók szükségesek az elkészítésükhöz, e mellett kellő anyagismerettel is kell rendelkeznie az ilyen feladatokra vállalkozóknak, mert a felszerelési tárgyaknak szilárdnak és könnyűnek is kell lenniük, hiszen sok kicsi sokra megy, és súlyuk még a hajó menettulajdonságait is befolyásolhatja.
Az egyszerűbb részletesebbé tételhez íme néhány ötlet. A hajó felépítményét pl. számos nyílás tagolja. Ajtók, ablakok, szellőzőnyílások, amelyeket gyakran csak matricával imitálnak. Érdemes ezeket a nyílásokat kivágni és az ajtót vékony sztirolfóliából kivágva elkészíteni. Az ablakok szintén kivághatók, és belülről felragasztott festett üveglap kerülhet a helyükre.
Erre a különféle átlátszó műanyaglemezek a legalkalmasabbak. Amennyiben teljesen átlátszó anyagot használunk, gondolni kell arra is, hogy mit látunk a hajó belsejében. Ha nem akarunk vesződni a belső tér kiépítésével akkor füstszínű clear lakkal fessük le az "üveglapok" hátoldalát.
Ha már a festésnél tartunk, vegyük számításba azt is, hogy hajónk minden darabját olajfestékkel kell lefestenünk. A nagyobb felületeket legjobb fújni; erre a spray festékek a legjobbak, az apróbb dolgokat azonban ecsettel is vízálló bevonattal láthatjuk el. A festést részegységekre bontva célszerű elvégeznünk, majd a készre festett tárgyat, felépítményrészt ragasszuk a már lefestett környezetébe. A festékréteg jól fedő, egyenletes, az igényeknek megfelelő fényes, selymes, vagy matt felületű legyen.
A fedélzet több felépítményét gyakran a hajó anyagát képező " ABS" - ből készítik, de ez a vákuumformázás miatt az igazán finom részletek kidolgozására nem alkalmas. Ugyanez a helyzet a fröccsöntött alkatrészekkel is! A korlátok, antennák és egyéb vékony fröccsöntött alkatrészek ránézésre kellően vékonyak, viszont igen sérülékeny alkatrészek. Ám ha ezeknek a méretét felszorozzuk a hajó kicsinyítési arányával, néha megdöbbentő értékeket kapunk. Ilyenkor jövünk rá hogy a lépték fontos szempont, ajánlatos be is tartanunk. Például az 1:700 léptékű hajó antennája a modellen 0,5 mm-es, a valóságban ez az antenna 35cm átmérőjű lenne. Az ilyen és hasonló esetek elkerülése végett célszerű az efféle alkatrészeket vékony acél- vagy rézhuzalból elkészíteni. Gyakran készítik az ilyen apró alkatrészeket ún. fotómaratásos eljárással.
Vékony fémlemezből különleges fototechnikai eljárással még az alkatrészek leheletvékony részei is kimarhatók. Az ilyen készletek azonban igen drágák. Középutas megoldás, ha a modellgyártók kész felszerelési darabjait megvásárolva ezeket tovább finomítjuk. Ez természetesen csak akkor lehetséges, ha e tárgyak léptéke azonos a hajómodellünkével.
Nem szabad azonban a végletekbe esnünk, ugyanis gondolnunk kell arra, hogy a leheletvékony alkatrészek nagyon sérülékenyek, és végső soron ez egy működőképes modell, hajónkat pedig a vízhez kell szállítanunk. Legtöbb sérülést szállítás közben, valamint a közbenső esedékes szerelések közben szenvedi el a modell. A fedélzeti szerelvények elhelyezését illetően a hajótérbe jutást sem célszerű az apró berendezési és felszerelési tárgyakkal megnehezítenünk.
A javasolható megoldás, hogy a hajótérnyílás(ok) közvetlen környékét hagyjuk szabadon, hogy nyugodtan és sérülések okozása nélkül dolgozhassunk a hajó belsejében. Az a legjobb megoldás, ha szinte az egész fedélzet kiemelhető a helyéből, mert akkor csak a korlátokra kell ügyelnünk. Ez viszont nem mindig megoldható, különösen nem az osztott fedélzetű hajókon. A következő lapszámban majd a fények is kigyúlnak a hajónkon.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

NASA új űrhajójának tesztprogramja

A NASA új űrhajójának első, egyelőre emberek nélkül végzett Hold körüli próbarepülésében az MTA Energiatudományi Kutatóközpontban működő Űrdozimetriai Csoport vehet részt, mely passzív dózismérő...


Elektropower hajó akkumulátorok

A kategória belépőszintjét ma a 300 ciklusszámú antimon ötvözetű, és a karbantartás-mentes AGM technológiájú, felitatott elektrolitú ólom akkumulátorok adják, melyek szivárgás-mentességük révén...