A távvezérelhető hajómodell építése
két szakaszra bontható; előbb a rádiós
és a meghajtó berendezéseket kell a hajótestbe
telepíteni, és ha ezzel megvagyunk, következhet a hajó
fedélzeti felépítményeinek a kialakítása.
A gyári dobozból készülő hajók
felépítményei egy kicsit mindig elnagyoltak, ugyanis
a gyártók szerint elég, ha a hajó hasonlít
az eredetire, mivel fő hangsúly a modell korrekt működésén
van.
Azok a gyártók pedig akik a részletekre is ügyelnek,
legtöbbször külön kínálják megvételre
az úgynevezett "fitting-készleteiket", amely a fedélzeti
szerelvények számos alkatrészét, vagy a különböző
részegységek darabjait tartalmazzák. Gyakorlatilag
a vásárlóra bízzák, hogy kielégíti-e
őt az alapmodell, vagy a kiegészítőket megvásárolva
teszi részletesebbé a hajóját. Ezért
nem is kevesen saját maguk készítette berendezési
tárgyakkal teszik valósághűbbé modelljüket.
Ez igazán élvezetes, csak nagyon időigényes,
kreatív munkát igényel.
Legtöbbször ilyenkor jön rá az ember, milyen
sokféle kisebb-nagyobb szerelvény van egy sima jachton, de
még egy kis halászbárkán is. Bonyolultság
szempontjából a hadihajók vezetik a sort, fedélzetükön
számtalan búvónyílás, különféle
fegyverek, mentőcsónakok, korlátok és rengeteg
híradástechnikai antenna található. Egy ilyen
hajómodell megépítése akár egy fél
évig is eltarthat.
A részletezett fedélzeti berendezések nagyon feldobják
a modell külsejét, elnagyolt kidolgozásuk viszont sokat
ront rajta. Rajzok, fotók szükségesek az elkészítésükhöz,
e mellett kellő anyagismerettel is kell rendelkeznie az ilyen feladatokra
vállalkozóknak, mert a felszerelési tárgyaknak
szilárdnak és könnyűnek is kell lenniük,
hiszen sok kicsi sokra megy, és súlyuk még a hajó
menettulajdonságait is befolyásolhatja.
Az egyszerűbb részletesebbé tételhez íme
néhány ötlet. A hajó felépítményét
pl. számos nyílás tagolja. Ajtók, ablakok,
szellőzőnyílások, amelyeket gyakran csak matricával
imitálnak. Érdemes ezeket a nyílásokat kivágni
és az ajtót vékony sztirolfóliából
kivágva elkészíteni. Az ablakok szintén kivághatók,
és belülről felragasztott festett üveglap kerülhet
a helyükre.
Erre a különféle átlátszó műanyaglemezek
a legalkalmasabbak. Amennyiben teljesen átlátszó anyagot
használunk, gondolni kell arra is, hogy mit látunk a hajó
belsejében. Ha nem akarunk vesződni a belső tér
kiépítésével akkor füstszínű
clear lakkal fessük le az "üveglapok" hátoldalát.
Ha már
a festésnél tartunk, vegyük számításba
azt is, hogy hajónk minden darabját olajfestékkel
kell lefestenünk. A nagyobb felületeket legjobb fújni;
erre a spray festékek a legjobbak, az apróbb dolgokat azonban
ecsettel is vízálló bevonattal láthatjuk el.
A festést részegységekre bontva célszerű
elvégeznünk, majd a készre festett tárgyat, felépítményrészt
ragasszuk a már lefestett környezetébe. A festékréteg
jól fedő, egyenletes, az igényeknek megfelelő
fényes, selymes, vagy matt felületű legyen.
A fedélzet több felépítményét
gyakran a hajó anyagát képező " ABS" - ből
készítik, de ez a vákuumformázás miatt
az igazán finom részletek kidolgozására nem
alkalmas. Ugyanez a helyzet a fröccsöntött alkatrészekkel
is! A korlátok, antennák és egyéb vékony
fröccsöntött alkatrészek ránézésre
kellően vékonyak, viszont igen sérülékeny
alkatrészek. Ám ha ezeknek a méretét felszorozzuk
a hajó kicsinyítési arányával, néha
megdöbbentő értékeket kapunk. Ilyenkor jövünk
rá hogy a lépték fontos szempont, ajánlatos
be is tartanunk. Például az 1:700 léptékű
hajó antennája a modellen 0,5 mm-es, a valóságban
ez az antenna 35cm átmérőjű lenne. Az ilyen
és hasonló esetek elkerülése végett célszerű
az efféle alkatrészeket vékony acél- vagy rézhuzalból
elkészíteni. Gyakran készítik az ilyen apró
alkatrészeket ún. fotómaratásos eljárással.
Vékony fémlemezből különleges fototechnikai
eljárással még az alkatrészek leheletvékony
részei is kimarhatók. Az ilyen készletek azonban igen
drágák. Középutas megoldás, ha a modellgyártók
kész felszerelési darabjait megvásárolva ezeket
tovább finomítjuk. Ez természetesen csak akkor lehetséges,
ha e tárgyak léptéke azonos a hajómodellünkével.
Nem szabad azonban a végletekbe esnünk, ugyanis gondolnunk
kell arra, hogy a leheletvékony alkatrészek nagyon sérülékenyek,
és végső soron ez egy működőképes
modell, hajónkat pedig a vízhez kell szállítanunk.
Legtöbb sérülést szállítás
közben, valamint a közbenső esedékes szerelések
közben szenvedi el a modell. A fedélzeti szerelvények
elhelyezését illetően a hajótérbe jutást
sem célszerű az apró berendezési és felszerelési
tárgyakkal megnehezítenünk.
A javasolható megoldás, hogy a hajótérnyílás(ok)
közvetlen környékét hagyjuk szabadon, hogy nyugodtan
és sérülések okozása nélkül
dolgozhassunk a hajó belsejében. Az a legjobb megoldás,
ha szinte az egész fedélzet kiemelhető a helyéből,
mert akkor csak a korlátokra kell ügyelnünk. Ez viszont
nem mindig megoldható, különösen nem az osztott fedélzetű
hajókon. A következő lapszámban majd a fények
is kigyúlnak a hajónkon.
R/C-hajók felépítményei
További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!
Szólj hozzá a cikkhez!
Be kell jelentkezned,
hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.
Környezetbarát csónakmotorok
Az elektromos hajtású járművek nemcsak a városokban hódítanak, avizeken is egyre megszokottabbak. Igaz, nem sebesség bajnokok, ámeznem is olyan nagy hátrány, ha valaki a csendes haladást és a...
Horgász kajak
Bár még februárban tél lesz, akitavaszra el akar készülni egy ilyen horgász kajakkal, annak ideje hozzáfogni a munkához. Olvasónk leírását adjuk közre.