Távvezérelhető halászhajók

Lapunk előző évfolyamának novemberi számában igényes hajó kiteket mutattunk be olvasóinknak. E valódi fából készült modellek között akad néhány olyan kis hajó is, amely úszóképes és rádió távvezérlő is szerelhető bele. Mivel az ilyen hajómodelleket a fenti "üzemmódnak" megfelelően kell módosítani, ehhez néhány gyakorlati tanáccsal is szolgálunk bemutatásukon kívül.

A hajóépítő készleteket gyártó spanyol "Artesania Latina" cégnek néhány halászhajója tehető úszóképessé, motoros meghajtásúvá. Ez érthető, hiszen az eredetileg asztali modellként kialakított hajók többsége vitorlás, míg a 400-700 mm hosszúságú halászhajók eredetijei már eleve motoros bárkák voltak. E modellek mérete már lehetővé teszi, hogy egy kis négycsatornás adóvevő egység, a hozzá való két szervo, a meghajtómotor és az ezekhez szükséges akkumulátorok ne terheljék meg túlságosan a hajót. Az sem mellékes körülmény, hogy a halászhajók soha nem voltak túlságosan fürgék, ezért meghajtásukhoz elégséges egy kis villanymotor is, ez pedig a szükséges akkumulátorok kapacitását, súlyát is előnyösen befolyásolja. Motorként a kisebb Mabutchi, Graupner 400 villanymotorok felelnek meg leginkább, s csak a nagyobb modellekhez szükséges ezeknek nagyobb tolóerőt biztosító típusa. Magasabb fordulatú motor esetében ajánlatos kis fogaskerekes áttételművel csökkenteni a csavar fordulatát. Ezzel egyben a meghajtómotor áramfelvétele is kedvezőbb lesz, az akkumulátor is hosszabb ideig marad üzemképes, s a motor sem fog túlmelegedni. Egyszóval ha valaki már egy ilyen szép hajómodell készítésére szánja el magát, nem árt ha, úszóképessé tételére is gondol. A lehetőség adott, illetve megteremthető, s remek vízparti szórakozás, ha saját készítésű hajónkkal igazi vízen manőverezve hajókázhatunk.

A következőkben bemutatott építőkészletekből ilyen hajók készíthetők, ezért lássuk hát, melyik milyen is valójában. A legkisebb hajózásra is megfelelő halászbárka a Carmen II (1). Hossza 585 mm, váza ún. telibordás, héjalása karvel palánkolású. Valójában nem RC-s modell, de a gerinc és a bordák kikönnyítésével a hajótest üregében minden távvezérlő tartozéknak elegendő helye lesz. Hogy ezekhez könnyen hozzá is férjünk a részletesen megépített fedélzeti felépítmények megbontása nélkül, a fedélzetet a mellvédek mentén kiemelhetővé kell tenni. A csavartengelyt megfelelően csapágyazott tönkcsövesre kell kicserélni, hogy a hajtás jól működjön és a vízbeszivárgás veszélye is minimális legyen. A modell meghajtásához használhatjuk az eredeti csigát is (2), de a kormánylapátot feltétlenül csőcsapágyazva építsük be a hajótestbe. A hajócskát az eredeti rajzokon eszközölt, körültekintő alapossággal végzett saját módosításaink szerint, ám nem különösebben jelentős plusz munka árán lehet úszóképessé és távirányíthatóvá tenni.

Ennek a hajótípusnak azonban van RC-s változata is, amely külsőleg csak némileg különbözik az elődjétől (3). Hossza 690 mm, s a hajótest ugyancsak karvel palánkolású. Felépítménye a célnak megfelelően egyszerűbb, és kabinja leemelhető a fedélzetre erősített keretről (4). Ez azonban többnyire nem elegendő a hajóűrbe helyezendő távirányító egységek hozzáféréséhez, ezért ajánlatos a fedélzeti haltároló rekeszek blokkját is kiemelhetőre készíteni.

Nem sokkal nagyobb az előző hajómodellnél az Északi-tenger rákhalász-hajója (5). A "Bensersiel" ugyancsak RC-hajó, hossza 710 mm, árbocgombja 610 mm magasan van, tehát ez a modell már egyáltalán nem mondható liliputinak. Kidolgozása nagyon igényes, ezt bizonyítja a modell elejéről készült felvétel is (6). Impozáns hajó, amelyet még érdekesebbé tehetünk, ha távvezérlőve kiegészítve építjük meg. A kormányszervo behelyezésére a kabin alatti hajóűrbe nyúló szerelőlap ad lehetőséget (7), míg a vevőt és a többi egységet a kabin előtti, emelt szintű fedélzeti rész leemelésével tehetjük hozzáférhetővé. A "Ben 10" nevű változatnál előnyösebb a helyzet, mert itt az egész fedélzeti felépítmény felemelhető, s alatta a majdnem ugyanakkora nyíláson keresztül kényelmesen beszerelhetjük a távvezérlés minden szükséges egységét. A kormánylapát tengelye is jól megvezetett, s a kis emelkedésű, háromágú csavar tengelye is csapágyazott tönkcsőben forog (8). Ez a modell azonban már komolyabb, nagyobb teljesítményű motort igényel, melynek fordulatszámát jelentősen csökkenteni kell, különben meg fog csúszni a vízben. Az öblösnek mondható hajó aljában bőséges hely van a nagy kapacitású akkumulátorok elhelyezésére is, ami hosszabb időtartamú hajózást tesz lehetővé.

Aki pedig még ennél is nagyobb hajóra vágyik, az választhatja az "Amsterdam" nevű mélytengeri vontató modelljét, amelynek 1060 mm a hossza, s nem kevésbé tekintélyes a magassága sem. Árbocantennája 600 mm magasra nyúlik fel. Ez már profi munkát igénylő RC-modell. Méretei miatt – a teljes felépítmény leemelése után – ideálisan nagy méretű nyíláson át (10) lehet a hajótest mélyébe elhelyezni a szervo-kat és a hajó nagyságához illően nagy kapacitású, ennek megfelelően méretes akkumulátorokat is.
Az úszóképes hajómodelleket másként kell felkészíteni, mint a vitrinbe kerülőket. A víz ugyanis minden résbe behatol, s ezt mindenképpen meg kell akadályoznunk. Már a hajótest készítésekor is gondoljunk erre. A palánk felragasztásához vízálló ragasztót használjunk, az éleket gondosan csiszoljuk össze, hogy minden palánk résmentesen illeszkedjen az alatta lévőkhöz. Ugyanez vonatkozik a fedélzet és a mellvédek összeerősítésére, sőt minden alkatrészre is. A hajótestet nem csak kívülről, hanem belülről is alaposan itassuk be híg lenolajkencével. Szükség esetén a hézagokat tapaszolással tüntessük el, majd minden felületet fújjunk be a szokásosnál jobban hígított, selyemfényű vagy matt, színtelen lakkal.

Ez különösen a színezetlen fa alkatrészeknél fontos, mert a "vízi utak" alkalmával rájuk freccsenő víz soha nem tiszta, nyomai később ezeken a helyeken meglátszanak. A színezéshez csak olajbázisú festékeket használjunk, mégpedig selyemfényűeket, mert a hajókon csak a réz csillog, a festékek fénye hamar megtörik. Nagyon lényeges, hogy vízálló bevonattal lássunk el minden felületet, még a fém alkatrészeket is. A hajók bevonásához ne a szokásos modellfestéket, hanem erősen hígított kültéri zománcot használjunk, melyeket több, vékony rétegben fújjunk fel a megfelelő helyekre, s átszórás előtt a rétegeket finom csiszolópapírral dörzsöljük át. Most következzék néhány mechanikus feladat, s azok "megoldási képlete".

Nagyon lényeges, hogy a meghajtómotort és a csavartengelyt hogyan kapcsoljuk össze. Rugalmas tengelykapcsolóként megfelel egy pumpatömlőből levágott darab is, amit csak a tengelyszűkítő hüvelyek közbeiktatásával lehet a motor, illetve a csigatengely végére felcsavarozni. A tengelykapcsoló rugalmassága folytán 20 fokos kitérést is lehetővé tesz a meghajtómotor felől. A villanymotort mindig szilárdan, a hajótestbe épített motorágyra erősítsük fel. Mivel pedig a kis villanymotorok többnyire magas fordulatszám mellett adják le maximális teljesítményüket, a motort célszerű fordulatszám-csökkentő áttételművel kiegészíteni. A fogaskerekes áttételművek elég zajosak, de jól kiszámíthatók, a meghajtómotor mögé könnyen beépíthetők. Mivel a halászhajók csigatengelye közvetlenül a gerinc felett helyezkedik el, közvetlen meghajtás esetén a motort a gerincbe süllyesztett motorágyra kell felerősítenünk. Helyét a beépített tönkcső, illetve a tengelyvégre erősített tengelykapcsoló és a motor hossza határozza meg. Áttételműves motorhajtásnál viszont a villanymotor a gerinc fölé is kerülhet. A cél az, hogy a meghajtó tengely közel egy szintbe kerüljön a csavar tengelyével. Az a lényeg, hogy 5000 ford/percnél többet ne pörögjön a hajócsavar, s hogy ezt ne sok fogaskerék beépítésével érjük el. E célra lehetőleg műanyag fogaskerekeket használjunk, s a meghajtás zajának csökkentése érdekében lágy gumilapra állítva szereljük be a helyére a hajtóművet.

A hajók irányításához alapvetően szükséges kormánylapát jó működése sem lényegtelen. Mivel ezt motoros szervo-val mozgatjuk a partról, egyáltalán nem mindegy, hogy mennyire tudjuk kihajtani és hogy mennyire hatásosak az apró korrekciós manőverek. Ez a lapát nagyságától, ezen túlmenően pedig a kormánylapátot mozgató rudazat pontosságától függ. A szóban forgó halászhajóknál a lapátok mérete nem jelentős, jó manőverezéshez ennél legalább kétszer ekkora felületre lenne szükség. Ráadásul – egy kivételével – ezek kiegyenlítetlen lapátok, ami azt jelenti, hogy a csavar keltette vízsugarat csak fele részben téríti oldalra, s a hajó szűk fordulóra nem lesz képes. A felület növeléséhez hosszban és szélességben egyaránt változtassuk meg a lapátok méretét. Tengelyük körül könynyen elfordíthatók legyenek, ám a csapágyként szolgáló kis csődarabban ne lötyögjenek. Mozgatásukhoz a tengelyekre közvetlenül a felső csapágy fölé erősíthetünk egy- vagy kétkaros fordítórudazatot, esetleg fordítóívet. A kormányt állítható merev rudazattal, illetve spirálrugós előfeszítésű skálazsinórral kapcsolhatjuk össze a szervo-val. Az itt a lényeg, hogy a kormányszervo és a lapát fordítókarjai egy vonalban legyenek, ne feszüljenek, s az összekötők játéka is minimális legyen. A kihajtás mértékét is be kell szabályoznunk, amely balra 45, jobbra pedig 40 fok legyen. Ezt a kormányszervo fordítótárcsáján levő lyuksorok megfelelő kiválasztásával állíthatjuk be a leghatásosabban.

A fent említett szerkezetek nincsenek a modellbe építve, s készen sem kaphatók, nem úgy mint az irányításhoz szükséges adóvevő készülékek, szervomechanizmusok és akkumulátorok, amelyeknek a kiválasztásához előzőleg ajánlatos alaposabban tájékozódni a modellező üzletekben vagy gyakorlottabb modellezőtársunknál.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Babos János

Címkék: modell, modellezés, hajó

Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Ajándékdobozok

Az ajándékcsomagolás nem mindenkinek könnyű feladat. Ugyan az áruházak telis-tele vannak szebbnél szebb csomagolóanyagokkal, de előfordul, hogy egy apró ajándék esetében aránytalanul drága a...


Horgász kajak

Bár még februárban tél lesz, akitavaszra el akar készülni egy ilyen horgász kajakkal, annak ideje hozzáfogni a munkához. Olvasónk leírását adjuk közre.