A múltkoriban kérdezte tőlem valaki, hogy miért nincs Rolls makett a gyűjteményemben? Mert nincs ilyen autómakett a placcon. Bár van a birtokomban egy 1908-as "Ezüst Szellem" replika, ám az olyannyira méret-torz, hogy bele sem fogtam. A minap azonban Juhász Péter gyűjtőtársam a fent említett Rolls kittel nagy örömöt szerzett. Régi, de egyben vadi újnak számító 1:16-os jószág. Gyorsan kiderült ugyanis, hogy 1979 után már "futott" néhány évig a Revellnél, majd eltűnt, de most újra megjelent a színen. E régi Sedanca Coupe makettje elég igényes részletezettségű, eredetije pedig kansasbeli antikvitás. Karosszériáit a new yorki Brewster cég készítette, vonalait H. J. Mulliner karosszériatervező formálta meg. Makett ritkán szerzett ilyen örömöt, mint ez a sportos kivitelű Phantom II Continental típus.Első pillanatra ugyanazt hittem, hogy egy mai "vágott tetejű", átépített járgány, mert a szélvédője bizony elég alacsonynak tűnt. A gyorsan előrángatott szakirodalom viszont azonnal bizonyította, hogy eredeti, és nagyon ritka változat volt a makett alapja. Két tónusú, krém és világos drapp színű fényezése kissé "amerikás", ennek ellenére mint egy előkelő angol telivér, olyan ez a négyüléses, kétajtós Coupe. Fekete színű RR emblémája pedig arra utal, hogy már Royce halála után készült. A Phantom II volt ugyanis az utolsó eredeti Rolls-Royce széria, amelyet még a legendás konstruktőr páros gyártott. A piros RR emblémát e szomorú esemény után változtatták feketére.
Számos egyedi változata ismert, amelyeknek alapja a 40/50-es sorozat volt. Karosszériáik a vevők kívánságának megfelelően némileg típuson belül változtak, s lenyitható tetejű változatokban is készültek, egyedi kiegészítésekkel "fűszerezve". A Revell replika eredetije pedig lenyitható tetejű Sedanca Coupe volt.
A készletet alaposabban megvizsgálva, bizonyos szempontból magán viseli a '70-es évek - igaz, annak igényesebb - jellemző jegyeit. A 184 alkatrészt magukba foglaló öntőkeretek fekete, drapp, ill. átlátszó színtelen anyagból fröccsöntöttek, a testesebb darabok anyagbeszívódást szinte alig tartalmaznak. A finom részletek tekintetében jó az összkép, bár a nyitható szerkezeti egységek természetesen ragasztással megoldottak. Ám manapság ezeket már nem nehéz fémlemezből készült egyedi alkatrészekkel kiegészíteni.
Az alváz és a futóművek jól részletezettek, bár a rúdmerevítést lespórolták a hossztartók alól, és a féket működtető szerkezetnek sincs nyoma. Nagyon szellemesen megoldott a kéttónusú, krómgyűrűkkel tagolt keréktárcsák kivitele, amelyeken tagoló korongok beépítésével könnyítik meg a tárcsák festését a kevésbé gyakorlott modellépítők számára. A krómok jók, még a karakteres hűtőmaszk élei sem bántóan sorjásak. Mert azért valljuk meg, hogy a kontúrok kiigazításakor bőségesen akad dolga a szikének és a tűreszelőnek. Ám ismerve a '70-es évek amerikai makettjeinek minőségi színvonalát, no meg a gyártás közbeni kopásokat, meglepően jók voltak az első benyomásaim. Sőt, számos részlete kellemes meglepetést okozott, megbocsátható hiányosságai pedig igényes finomításra inspiráltak. Gondolok itt a kábelezésre, az ajtók és a csomagtartó fedelének pántolására, a igazi fabetétek beépítésére és természetesen a bőrrel történő kárpitozásra.
A biztonság kedvéért végeztem egy nyers összeállítást, hogy az esetleges illesztési pontatlanságokról kellő képet kapjak. Egészen jó volt a végeredmény, csak a hátsó ülés mögötti karosszériaelem volt kissé elcsavarodott, de ezt könnyű volt korrigálnI. Eredményként viszont a várható kiegészítésekre felkészülhettem. Nagyon előnyös volt, hogy a kéttónusú fényezés könnyen kivitelezhető, kifedést szinte alig kell alkalmazni, de a különálló karosszériaelemeket csak utólag célszerű a sárvédőkkel egy darabot képező padlólemezre ragasztani. A készlet pontosságát kimondottan jónak találtam, legalábbis a nyers összeállítás tapasztalatai alapján, bár néhol kellemetlen anyagbeszívódásokra is bukkantam. Következhetett a főbb egységek összeépítése, finomítása.
Először is az alvázat erősítettem meg. Pótoltam az alsó merevítő rudazatot, amelyet 1,2-es rézhuzalból forrasztva készítettem el. Ez a rész teljesen hiányzott a modellről, az eredeti autón azonban elég jól látható, és a jármű tetemes önsúlya miatt teljesen indokoltan alkalmazták. Következő lépésben az első futómű csuklóit cseréltem ki 1,2 mm-es huzalból hajlítottakra, mert az eredeti műanyagdarabokat harmatgyengének találtam. A kerékfordító csuklókat meg rájuk ragasztott fémlemez lapokkal tettem szilárdabbá, és az agytengelyek helyére is beragasztott acél csapok kerültek. A hátsó differenciálházból kinyúló tengelyt is 3 mm-es teherbíró acélra cseréltem. A fékrendszer szerkezetét még nem sikerült felkutatnom, de ez akár utólag is beépíthető, mert az alvázat csavarokkal rögzítem majd a padlólemezhez, így később is bontható lesz.A hathengeres soros motor csupán 14 darabból áll, ám kellően részletezett. A blokk féldarabjait ragasztás után alul kell síkban összeilleszteni, felül pedig a hengerfedél alá síkban egyenesre csiszolni. A gyújtáselosztó tengelyét érdemes acélhuzalra cserélni. A gyújtókábelek az adott ábra alapján ragaszthatók be, de az egyéb kábelezést részletfotók híján elég nehéz kiegészíteni. A kézenfekvően kiegészíthető vezetékezés azonban néhány kvázi vezetékkel hatásosan feldúsítható. Összességében a motor dekoratív egység, amelyet acélhuzalból kialakított 2 mm vastagságú kardántengelylyel, esztergált kapcsolótárcsákkal kiegészítve ragasztottam a hátsóhídhoz. A laprugókra erősített hidakra egész jó, gumiköpenyes és teli dísztárcsás kerekek kerültek.
A sárvédőkkel egybeépített padlólemezre csak fényezés után érdemes felragasztani a karosszéria elemeket, mert ez a darab drapp, a karosszéria viszont eredetileg krém színű, s csak felül keskeny sávban lesz újból drapp. Ez a színosztás jelentősen megkönnyíti a fényezést, ám ha egyszínű lesz a kocsi, akkor célszerűbb ezeket a darabokat is még a festés előtt a padlólemezre ragasztani. Aki igazi csuklópántos ajtókat akar kialakítani vigyázzon, mert a szárhosszak az oldalburkolat íveltsége miatt változók, a tengelyüket viszont egy síkba kell állítani, mint ahogyan ez képünkön is jól látható. Egy másik érdekesség, hogy az utazóláda egyben a benzintankot is magába foglalja, fedelét is pántolva érdemes kialakítani. A felhajtható fedélbe van ugyanis elrejtve a szerszámkészlet, és ez akkor válik láthatóvá, ha a fedelet ferdén ragasztjuk a csomagtartó élére. E kétséges szilárdságú megoldást érdemes az eredeti kivitelhez hasonlóan elkészíteni. Kár hogy a motorházfedél szellőzőrései nem áttörtek, nyithatóságukat pedig csak sajátkészítésű zongorapántokkal lehet biztosítani. Az utastér jól kárpitozható, s bár az ülőpárnák egy árnyalatnyival kisebbek a kelleténél, de bőrkárpitozással ez korrigálható.
A tetőről is érdemes néhány szót ejteni. Eredetileg ez vízhatlan bevonatú vászonból készült, és félig-, vagy teljesen le lehetett hajtani. Ez azonban olyan bonyolult megoldású, hogy a modellt célszerűbb félig-, vagy teljesen felhúzott tetővel elkészíteni. A felcsavart vászontetőt ugyanis külön darabként készen kapjuk. A tető valóságosabb hatású lesz, ha a műanyag alkatrész élét elvékonyítjuk, és kívül-belül vékony batisztvászonnal vonjuk be, majd bőrfestékkel, vagy híg selymes olajfestékkel többször átfújuk.
Befejezésül még néhány tanács e klasszikus kocsi elkészítéséhez. Az eredetijének színe krém és világos drapp kombinációja, ám sötétkék, vagy bordó és sárgás krém, továbbá egyszínű világoskék, és világos narancssárga színben pompázó Phantom II-k is léteztek. A modell sajnos nálunk még nem beszerezhető, ám Bécsben a Kober modellüzletben 30 -ért bárki elviheti. Ez pedig igen kedvező ár egy 340 mm hosszú, patinás RR Coupé-ért.
Régi-új különlegesség - Rolls-Royce Phantom II.
Nincsenek régi viccek, csak idős emberek, s ez igaz számos új autómodell esetében is. A gyártók mostanában ugyanis kutakodva néznek szét a raktárukban - vagy esetleg a máséban - porosodó régi présszerszámok között, mert a "másodkiadások" egy fiatal generáció számára újdonságnak számítanak. Így előkerülnek olyan régi makettek, amelyeket a mai nemzedék csak hírből ismer. Nem biztos, hogy sikeresek lesznek, de változatosabbá teszik a gyár kínálatát, s közöttük néhány gyöngyszemre is akadhat az ember, pl. a ritka klasszikus autótípusok és márkák között. Ilyen a 2003-ban "feltámasztott", s vitathatatlanul ritka modell, a Rolls-Royce 1934-es Coupéja, amelyet a Revell jelentetett meg újból. E nagyhírű márka autómodelljei ugyanis ritkák, mint a fehér holló.
További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!
Szólj hozzá a cikkhez!
Be kell jelentkezned,
hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.
Könyves részből vitrin
Aki valamit gyűjt, előbb utóbb helyszűkébe kerül a tárgyak gyarapodó száma miatt. Ekkor kell egy új tároló hely kialakításához helyet keresni. Ez azonban nem feltétlenül egy új bútordarabbal...
Egyéni dísztárgyak
Az otthonát mindenki igyekszik különféle dísztárgyakkal sajátosan egyedivé tenni. A készen vásároltak persze igényes darabok, ám ezek mellett a saját személyes élményeinkre utaló tárgyakkal is...