A jelképesen megszerzett tüzet azóta is őrzik a kiváló mesterek. Erejét arra
használják, hogy mellette, vele mindannyiunk örömére hasznos és szép tárgyakat
készítsenek. A fémek megmunkálása tehát évezredek óta jelenlévő szép mesterség.
Szerszámok és fegyverek készítésével kezdődött, majd szélesebb területen való
elterjedését építészeti felhasználása tette lehetővé. Rácsok, zárak, kapaszkodók,
cégérek, vasablakok, kandeláberek, bútorok és még sorolhatnánk, mi minden van
az emberi környezetben, amelyeken megfigyelhetők a kovácsolás jegyei. A történelmi
korszakok közül csak párat emelünk ki, ahol talán a legjelentősebb fejlődési
ugrások figyelhetők meg.
Román kori
emlékeink már szép számmal maradtak, nagyrészt rácsok, ajtó- és ládavasalatok
formájában. A vasalatok funkcionális megfelelésük mellett díszítőelemként is
szerepelnek. A durva, összerótt tárolóbútorok, a ládák a korszak legfontosabb
bútorai. A hatalmas fogantyúkkal társzekerekre emelhető darabok megerősítése
alapfeladat volt. Egyszerűen szegecselt laposvasat használtak e célra, amely
íves, ívsoros, tekervényes formájával sokszor teljesen elborította a fát, annak
felületkialakítási tökéletlenségeit így ellensúlyozta is.
A gótika és a reneszánsz is hozzátesz e fejlődéshez. A biztonsági szempontok
itt már háttérbe szorulnak, és a művészi formaalakítás kerül előtérbe. A felgyorsult
fejlődés miatt a szakma érdekeit védendő céhekbe tömörülő mesterek titkaikat
egymás között őrizték és adták át. A tökéletesedő formák már szinte az ötvösség
finomsági szintjét is elérték.
A barokk és a rokokó jelképévé is vált hatalmas kovácsoltvas kapuk szinte máig
felülmúlhatatlanok. Sokaknak erről a korszakról XIV. Lajos Versailles-ának híres
bejárati kapuja jut először eszébe, másoknak Fazola Henrik bonyolult, csipkeszerű,
aszimmetrikus rokokó remekművei.
A visszafogott klasszicizmus és az utána következő időszakok egyszerűbbek, majd
a kovácsoltvas helyét átveszi az öntöttvas. Az
ismételt fellendülés a szecesszióval érkezik el. A kovácsoltvas lesz e korszak
fontos szerkezeti- és díszítőeleme, és ettől lesz könnyed az építészet is. A
fémmunka köti össze a külsőt a belső formákkal. Építészeti formaelemeken túl
megjelenik, mint kandeláber, gyertyatartó, kandallóvas és még sorolhatnánk.
A Horta és Gaudí nevével fémjelzett korszak sokak kedvencévé vált.
Az ezredfordulón ismét olyan népszerű a kovácsoltvas-mesterség sokszor nevezhetjük
művészetnek is , mint legszebb korábbi időszakaiban. A megjelenési helyétől
függetlenül épületelemként vagy bútorként jelenlévő kovácsoltvas-alkotások a
mai követelményekhez igazodóan egyszerűbb formanyelvűek, de bizonyos történelmi
korokra történő visszautalással teljes joggal vannak jelen mai tárgy- és környezetkultúránkban.
A kovácsoltvas dicsérete
A fémművesség az iparművészet egyik ága. Fejlődése jól nyomon követhető, az emberiség történetével megegyező, vele majdnem egyidős, napjainkban ismét reneszánszát élő mesterség. Meghatározó szerepét egyértelműen bizonyítja, hogy egyes történelmi időket a jellemző fémekről neveztek el (bronzkor, vaskor). Az ókori népeknél szintén a legfontosabb mesterségek közé tartozott a fém alakítása. A görög mitológiában Prométheusz lopta el a tüzet az emberiség számára, amelyért aztán szigorúan büntette őt Zeusz, hiszen élete hátralévő részét a Kaukázusban leláncolva kellett töltenie, ahol egy sas szaggatta minden éjjel újra kinövő máját.
További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!
Szólj hozzá a cikkhez!
Be kell jelentkezned,
hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.
Fémbútorok
A bútorkészítés - lévén "kisépítészet" - mindig is követte az adott kor technikai színvonalát és az ebből következő formanyelvet, vagy az új formai elképzelések inspiráltak egyre tökéletesebb...
Lépcsőkorlátok
A közlekedés és tartózkodás biztonsága érdekében elhelyezett szerkezetek. Így határozható meg a lépcső melletti mellvéd, fogódzó és korlát. A funkcióján túl a szemlélő mégis látványa, esztétikai...