Akik már kellő tapasztalatot szereztek saját RC-s autójukkal, valószínűleg egyre többször gondolnak feltuningolására is. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az autónk meglévő alkatrészeit fokozatosan, vagy egyszerre erősebbre, precízebbre, könnyebbre, szebbre, egyszóval jobbra cseréljük ki.
A tuningolás fontosabb formája a technikai, amellyel az autó menettulajdonságait lehet többé-kevésbé feljavítani. A kis járműveket azonban külsőleg is látványosabbá tehetjük különféle matricákkal és csíkozásokkal. Én legutóbb a Tamiya GT1-es Porschéjét vettem kezelésbe. A feljavítások azonban csak fokozatos eredmény javulásokat hoztak, mire a végére értem egy féldoboznyi alkatrész helyére került igényes megmunkálású tuningelem.
Az első és legfontosabb mozzanatként a gyári teflon siklócsapágyakat cseréltem ki porvédős golyóscsapágyakra, amivel jelentősen lecsökkent az autó gördülési ellenállása. Az ilyen csapágyak további előnye, hogy az élettartamuk is hosszabb. A kocsi ezáltal kicsivel gyorsabbá vált. Sajnos ehhez a típushoz még nem jelent meg a karbon, illetve grafit alváz, ami sokkal szilárdabb és főleg könnyebb mint az eredeti műanyagból készült, de amint elérhető lesz, biztos be fogom építeni, mert ez sokat számít a grammok elleni harcban és a nagyobb sebesség elérésében.
A legtöbbet a futóműveken változtattam, aminek az eredményeként szinte alig maradt eredeti műanyag alkatrész bennük, szinte mindent alumínium öntvényre cseréltem. Erre a sorsra jutottak a teleszkópok, a kormánykarok, a féltengelydiók, a féltengelyek, de még a szervotartót is könnyebb kivitelűre cseréltem. Minden egyes forgáspontba precíziós csapágyak kerültek, amelyek ezred milliméter pontos illeszkedésűek, ezáltal hihetetlen pontossá vált a futómű. A lengőkarok tengelyének rögzítését például csavarmenetek helyett könnyebb seegergyűrűk biztosítják. Csekélynek tűnő a súlymegtakarítás, ám sok kicsi sokra megy.
A feljavításnak lényeges eleme a lengéscsillapítók cseréje, ugyanis ezen alkatrészeknek oroszlánrészük van az autó megfelelő stabilitásában. A fémből készült lökésgátlók belső fala ugyanis súrlódást csökkentő vékony teflon bevonattal ellátott, így sokkal gyorsabb a reakciójuk magukra a kerekekre, egyben az egész járműre is. A fém gátlóhoz különféle keménységű rugókat lehet használni, amelyek jelentősen megnövelik a beállítási lehetőségeket. A teleszkópokba kerülő olaj viszkozitása (sűrűsége) véglegesen a pályán dől majd el, így egyelőre médium olajat kaptak elsőre, de gondolván a későbbi korrekciókra, beszereztem mind a hat sűrűségű töltőanyagot is. A fém lökésgátlók precíziós minőségükön túl még esztétikailag is emelik a szerelt alváz látványát. Gyönyörű halványlilás színük a különböző keménységű rugók neonszíneivel párosulva igazán szemet gyönyörködtetők.
Az első áttételházba szabadonfutó mechanika került, aminek köszönhetően még egy erős fékezésnél sem csúszik meg az autó eleje de megmarad a négykerék-hajtás előnye. Az eddig felsorolt és beépített alkatrészeknek - beleértve az elektronikus menetszabályozót is - mind volt valamilyen teljesítménynövelő szerepük, ám csak összességükben volt valójában érzékelhető teljesítménynövelő hatásuk. Bár tagadhatatlan, hogy a műszaki érdeklődésű ember számára a beépítésük és a látványuk is külön élvezetet jelent.
Vannak azonban olyan alkatrészek amelyek nem könnyebbek vagy erősebbek mint az eredeti darabok, viszont sokkal jobban mutatnak az autón, szinte igazivá teszik a modelleket. Ezek közé tartozik pl. az egyedi festés, az utólagos matricázás s nem utolsósorban a különféle könnyűfém felnik. Az én Porschém négy alumínium felnivel büszkélkedhet, amelyeket kékre eloxált kerékanyák rögzítenek a tengelycsonkokra. A szépségért és az igényes kivitelért azonban igencsak tetemes summát kell leszurkolnia annak, aki tuningolásra adja a fejét. (Az én könnyűfém csodafelnijeimnek párja pl. 13 000 Ft körül mozog, és ugye ebből két garnitúra kell egy autóhoz.) Aki szívesen áldoz ilyesmikre biztos nem fog csalódni a hatásukban, ám ha ez nem párosul kellő műszaki tapasztalattal, akkor inkább a látvány, mintsem a teljesítmény növekedése fog dominálni! Mégpedig igen sok pénzért! A legcélszerűbb tehát, ha előbb a kocsiknak azokat az alkatrészeit cseréljük le, amelyek közvetlenül játszanak szerepet a mozgásában, pl. a csapágyak, lengőkarok, lengéscsillapítók, fogaskerekek, majd ezt követően a meghajtó mechanizmusok alkatrészeire érdemes sort keríteni. Az ehhez szükséges tuning alkatrészek kínálata bőséges, csak legyen hozzá elég pénzünk.
1. A teljes feltuningolás végére egy fél doboznyi alkatrészt kellett kicserélni precíziós kivitelűre.
2. Első lépésben a lengőkarok, fogaskerékpárok, lengéscsillapítók és a siklócsapágyak kerüljenek kicserélésre.
3-4. Ezt követhetik a kényesebb részek, a féltengelyek és a dióik, s az elektronikus menetszabályozó, hogy ne vesszen kárba egy cseppnyi elektromos energia sem.
5. A könnyűfém felnik csodaszépek, áruk azonban lélegzetelállító
6. A tuningoláshoz szükséges alkatrészek választéka bőséges, de csak kellő szakértelem mellett, főként versenyzők számára hatásosak.