Legutóbbi számainkban (EM 99/6, 7, 9) számos nagy motorkerékpár adottságait
taglaltam, és az 1/6-os Yamaha bemutatásában utaltam arra, hogy kiváló
részletességét működő világítással, alapjárati motorhang imitálásával
"plusszoltam" meg. Erre az adott lehetőséget, hogy volt hozzá néhány apró
izzóm, és tönkrement sétálómagnóból kiszerelt apró meghajtó motorom. Az ötletet
egyébként a Revell kamion elektronikája és az AMT '57-es, világítással ellátott
modellje adta. Ez utóbbit az eredeti megoldásnál valóságosabban oldottam meg, és
még az LED-es irányjelzőket is a kormányoszlopra szerelt váltókarral lehetett
bekapcsolni, a féklámpát pedig az eredeti fékpedál hozta működésbe. Egyszóval
számomra nem volt ez járatlan út, csak megtapasztaltan rázós. Nem is soroltam be az
"alaptuningolási" lehetőségek közé.
A Tamiya nagy motorja viszont tálcán kínálta ilyen jellegű kiegészítését, aminek
már nem tudtam ellenállni. Az összes világítótestbe - beleértve a műszereket és a
rendszámtábla lámpáját is - párhuzamosan kötött izzókat lehetett beerősíteni,
és ezt a poént nem lehetett kihagynom. A gyújtáskapcsoló egy parányi mikrokapcsoló
lett, ami áramtalanít mindent. Az áramforrás két 1,5 V-os tartós elem, a nyereg alá
rejtve. A féklámpa dugattyúja egyébként is mozgatható volt, ennek csak a csapját
kellet fémre cserélnem, csatlakozóérintkezője pedig a fékdugattyúba ragasztott
vékony rézcsövecske. A belül oly tágas motorblokkba került az excenteres
hangimitátor: a kis villanymotor tengelyére ragasztott, sűrű poliuretán habból
levágott csík, amely egy lufidarabbal lefedett részt püföl a blokkon belül. Sajnos a
hangolására alig van mód, de a tompa, közepesen mély dobolás hasonlít az
alapjárati motorhangra. A motort a gázkar elfordításával lehet bekapcsolni, de csak a
slusszkulcs elfordítása után.
Az irányjelzők működését azonban nem tudtam megoldani, mert nem
találtam kellően kicsi méretű villogó LED-eket, és a kapcsolásuk sem volt
megoldható a kormányon. Az elvi kapcsolási rajzot percek alatt elkészítettem, és
utána gyorsan megvizsgáltam több modellt is, hogy azok milyen lehetőségeket adnak az
ilyen extrák beépítésére.
A nagyobb léptékű járműveknél ez alig okoz gondot, és még az 1:24-es kamionokon,
teherautókon sem nehéz a megvalósításuk. A Revell Opel Blitz-ébe, a Büssing-jébe,
Krupp Titánjába és az összes 1:9-es városi motorjába, beleértve a legutóbbi
1200-as BMW cirkálójukat is, simán beépíthető a világítás. Az Italeri kamionjaiba
még a helyzetjelző lámpák is beköthetők, sőt még az 1:12-es motorkerékpár
modellek is elől-hátul "kivilágíthatók". A személyautó modelleknél
azonban csak az 1:16-os, és az ennél nagyobbaknál lehet a világítást megoldani. A
telepek elhelyezésére a legtöbb maketten található kellő üreges rész, a kapcsoló
pedig lehet egy primitív, csúszó-érintkezővel megoldott szerkezet is. A kis
modelleken azonban a lehető legvékonyabb bekötő vezetékeket kell használni, mert
akármilyen furcsa, de ezek elég sok helyet igényelnek. Azt is már jó előre be kell
kalkulálni, hogy a modell mely építési stádiumába lehet az ilyen szerelési
munkákat elvégezni.
A lehetőségek vizsgálata után most azt néztem meg, hogy milyen szerelési anyagok
használhatók az elektromos kiegészítésekhez. A fényforrások közül az 1,4x4,7
mm-es 1,2 V-os és a 2,2x6,5 mm-es 3-12 V-os mikro-izzókat, továbbá a nagy fényerejű
3x5 mm-es színes, illetve fehér, 3,5 V-os LED-eket célszerű alkalmazni. Kapcsolóként
a 6x6 mm-es mini impulzus-kapcsolókat, bekötővezetékként pedig mini fejhallgatókból
kifejtett nagyon vékony szigetelt kábelereket használtam. E célra egyébként a
hajlékony telefonvezetékből kifejtettek is szóba jöhetnek. Áramforrásként pedig a
ceruzaelemnél kisebb tartós elemek bármelyike használható, de teleptartóba
erősítve. A nagyobb teherautókba, pl. készen vásárolt hangkeltő modul is
beépíthető, a mérete nem túl nagy, s az ülés alatt, vagy az üzemanyagtankba is
elhelyezhető.
A parányi izzólámpák kivezetései csupaszok, ezekre műanyagcső darabkákat
ragasztottam. Ez nemcsak a rövidzárlatot, de a kivezetések letörését is
megakadályozza. A burkolócsöveket az üvegbúra aljához és egymáshoz is egy kevés
pillanatragasztóval rögzítettem. Az adott lámpatestbe rögzítésük esetenként egy
nagyobb átmérőjű műanyagcső darab búrára ragasztásával könnyíthető meg. Más
esetekben meg csupán a kivezetések szigetelése alá cseppentett ragasztó is elég az
izzó rögzítéséhez. Ezek elég strapabírók, ám ha mégis kiégnek a beépítésük
során, így még könnyen kicserélhettem bármelyiket.
Azt is tudomásul kellett vennem, hogy az ilyen modell nem állólámpa, a világítás
tehát csak rövid ideig lesz bekapcsolva, ám ha szűk helyre kerül az izzó, és teljes
feszültséggel működik, akkor felmelegíti a környezetét. Ahol tehát nem szükséges
erős fény, ott sorbakapcsoltam az izzókat. Így nemcsak a keletkező hő csökken,
hanem az izzók is tovább tartanak. Mint minden izzólámpának, úgy ennek is a gyakori
kapcsolgatás lerövidíti az élettartamát. Túlfeszültség hatására azonnal
kiégnek.
A LED-ek búráját óvatosan a gyári méretük alá lehet reszelni, így
készült, pl. a Corvett irányjelzője. Sajnos ezek fénye nappal elég sápadt, a nagy
fényerejűek viszont maguktól nem villognak. Irányjelzőként csak LED-ek jöhetnek
számításba, mert a nagyon apró miniatűr izzók hamar tönkremehetnek, és ezek
cseréje irányjelzőkben szinte lehetetlen. Irányjelzőt ezért csak azon a járművön
érdemes kidolgozni, amelyen a karosszériába vannak süllyesztve, bekötésük
viszonylag könnyű, és az esetleges villogtató áramkör elhelyezésére is van kellő
hely a karosszériában, pl. a csomagtérben, ahol az elemek is elférnek. A villogó
LED-ek üzemfeszültsége min. 3,5 V, ami viszont bonyolítja az 1,2 ill. 3 V-os izzók
kötésmódjait. Az elvi rajzon még alig, a beszerelésnél viszont annál jelentősebb
káosz alakulhat ki.
A kapcsolók mindig a legkritikusabb részei a rendszernek. A legtöbb esetben
mikró-kapcsolót használtam, de esetenként ki kellett egészítenem apró kis
rögzítő elemekkel tartóbakokkal. Mivel impulzuskapcsolók, üzemkapcsolóként csak
arretáló-elemmel kiegészítve lehet használni. Hogy ez mikor, miként oldható meg,
azt mindig a helyi adottságok alapján döntöm el. A felsorolt alkatrészeket
elektronikai szaküzletekben lehet beszerezni, beszerelésük trükkjeit pedig a
következő ismertetésben mutatom be, már elkészült illetve a készülő modellek
fotóival illusztrálva.
Extra(vagáns) járgányok
A modellek sokfélék, és adottságaik is eltérőek. Az eredeti mintához mért alaki, szerkezeti hasonlóságukat elsősorban a léptékük, másodsorban pedig a gyártójuk igényessége határozza meg. A nagyobb járgányok ugyan nem mindig olyan részletesek, mint szeretnénk, ám ezen ki-ki a maga módján változtathat. Az alábbiakban azonban olyan megoldásokat mutatok be, amelyek egyáltalán nem szokványosak. "Szakmai" megítélésük ugyan nem egyértelműen pozitív, viszont a megvalósításukat illetően érdekes kihívások, az eredmény pedig látványos.
További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!
Szólj hozzá a cikkhez!
Be kell jelentkezned,
hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.
Egyéni dísztárgyak
Az otthonát mindenki igyekszik különféle dísztárgyakkal sajátosan egyedivé tenni. A készen vásároltak persze igényes darabok, ám ezek mellett a saját személyes élményeinkre utaló tárgyakkal is...
Modellek lakásdíszként
A modellépítőket, gyűjtőket egyéni érzelmi kapcsolat is köti a kedvenceikhez. És ezeket igyekeznek is láthatóvá tenni. Legnagyobb ellenségük a por, ami ellen elég nehéz védekezni, hogy közben...