Klasszikus automobilok

Lapunk régebbi számaiban kezdtem el az autó történetének örökbecsű, kocsijairól készült modellek bemutatását, tesztelését. Az ősautók ismertetése után majd egy évnyi szünet következett, mert a Minicraft modellek hazai utánpótlása elapadt. Az üzletekben ugyan fel-felbukkant néhány elfekvő autójuk, de számuk elenyésző volt. Most viszont a kaliforniai modellgyártó teljes választéka újból beszerezhető, így a bemutatásukat is nyugodt lelkiismerettel folytathatom. Elöljáróban csupán annyit, hogy ez az autómodell-széria általában jó közepes minőségű, viszont elég részletesen kidolgozott, 1/16 léptékű veterán autókat vonultat fel. Ár/teljesítményüket tekintve jónak mondhatók, de hozzáteszem, hogy e klasszikus autótörténeti típusokon van korrigálni, feljavítani való. Viszont az is az igazsághoz tartozik, hogy a széria minden járműve történeti érdekesség, és néhány típustól eltekintve ezeket csak a Minicraft gyártja. Bemutatásuk tallózó jellegű, tehát nem időrendet követő, így a már ismertetett Daimler ('99/ 4), De Dijon Button, Hispano Suiza "Alfonso" és '31-es Ford pickup ('99/3) után most két híres angol sportautót vettem a nagyítóm alá.

Jaguár SS100 (1939)

Kecses, gyors és tágas - hirdette a Jaguár '30-as évekbeli reklámszövege, ám ahogy az SS100 utasterére pillantottam, nekem rém szűkösnek tűnt. A gyorsaságára aligha lehetett panasz, hiszen 125 LE-s, 3,5 literes motorjával 150 km/óra tempóra volt képes, és 12 mp alatt gyorsult fel 95 km/ó sebességre. A kecsessége viszont tagadhatatlan, és mint modellépítő ezt élveztem a legkézzelfoghatóbban. Korának jellegzetes sportkocsija volt, William Lyons által megálmodott lendületes vonalait sokan próbálták lekövetni, több-kevesebb sikerrel. A hosszú motorházas, küllős kerekű, lendületes SS100-as nemcsak a közutakon, hanem nemzetközi versenyeken is kiválóan szerepelt, és modellként is elbűvölő látványt nyújt.
A Minicraft makettje ugyan nem maga a tökély, ám jól részletezett, 198 darabból építhető össze. Alváza egyszerű, ám a motorja meglepően részletes, és különösen azzá válik, ha a hiányzó kábeleket, csővezetékeket is pótolja az ember (1). A festését illetően a gyártó igen csekély információt ad, de ez máshonnan is pótolható. Az biztos, hogy a megadott színek néhol jelentősen eltérnek az eredeti kocsikról készült fényképekhez viszonyítva. Ez egyébként a gyártónak minden autójára érvényes jellegzetesség. Talán ezzel magyarázható, hogy jelen esetben pl. "amerikai", és nem angliai autóról vették a mintát.
1Külön kiemelném az első kerékfelfüggesztés darabjait, amelyek jól megfogottak, részletesen kimunkáltak, ám az első híd csuklói kissé légiesek, deformációra hajlamosak, és a tengelycsapszegeiket mindenképpen érdemes lemetszeni, majd helyükbe fémcsapokat ragasztani. A kormány rudazatot is huzalból készültre cseréltem, mert ez tartósabb a műanyagnál. Kellemes meglepetés volt, hogy a kormánymű sem hiányzott a kormányrúd végéről, ez a mozgatható rudazathoz is funkcionálisan csatlakozott. A hátsóhíd végéről csak a gyenge tengelycsonkokat kellett levágnom, hogy helyükbe tartósabb, kerékpárküllőből leszabottat erősíthessek. A küllős kerékabroncsok kissé kiábrándítóak, mert az abroncs peremek nem lekerekítettek, korrigálásra pedig nincs lehetőség a küllők miatt. Ezek meg sorjásak, pontosabban szólva gerinccel préseltek. Jó lett volna simára csiszolni valamennyit, ám ez a küllőkeresztezések miatt lehetetlen, inkább csak tompítani tudtam az oldaléleket. A gumik mintázata csak jelképes, egymás mellett futó hornyokat imitált. Ez is többnyire jellemző a Minicraft kocsikra.
A lendületes vonalvezetésű karosszériát több önálló darabból állíthattam össze, miután alaposan megdolgozva minimálisra csökkentettem az illeszkedő részeiket, és csak ezt követően fújtam színre a karosszéria darabjait. Az összeépítés során bizony akadt bőven munkám. Először is eredetileg beragasztott ajtóknak készítettem apró pántokat, majd a padlólemezt láttam el ripsz selyemből kiszabott szőnyeggel, a kardánalagutat pedig bőrhuzattal. Az üléseket kissé finomabbá formáltam, ezek is bőrkárpitot kaptak éppen úgy, mint az ajtók belső oldala és az utastér hátsó oldala. Ez a pluszmunka határozottan előnyére vált a makettnek. A műszerfal faburkolatához mellékelt nagyon szerény matricát azon nyomban elfeledtem, helyébe valódi furnérlemezből kiszabott, fényezett faburkolatot erősítettem. Az eredeti matricából csak a műszerek skáláihoz valókat használtam fel. Az eredmény nagyon attraktív műszerfal lett, amelyen az apró kapcsolókat és nyomógombokat kis csapszegekkel imitáltam (2).
2Hátra volt még a motorháztető és a hűtőmaszk összeépítése. A felhajtható fedélhez három gyári zongorapánt jár, amelyek azonban a kocsihoz mérve durvák, lötyögősek, de legalább nem nekem kellett az elkészítésükkel bíbelődnöm. A tág pántszemeket kis laposfogóval sikerült pontosabbá tennem. Túlméretezett szárszélességüket 5 mm-esre szabtam, és központi csapjukat is kicseréltem. A felerősítésükre vonatkozó gyári módszert azon nyomban el is felejtettem, mert nem tartottam elég szilárdnak, ráadásul a középső pánt karosszériára rögzítéséről teljesen elfelejtkeztek, ezt a modell megépítőjére bízták. A pántok fedéllemezre történő rögzítését pillanatragasztóval oldottam meg. A motorházfedelek pedig csak akkor funkcionáltak megfelelően, ha a pánttengelyt elől a hűtőmaszkra, hátul pedig karosszéria előre nyúló részének a közepébe erősítem fel. Ehhez a pánthoz hosszabb csaphuzalra volt szükség, és a pántcsap két végét derékszögben lehajlítva már megfelelően rögzíthettem az egész motorházfedelet. A szellőzőnyílások sajnos nem áttörtek, ezt így csak a hátsó élük mellé húzott fekete vonalakkal tudtam érzékeltetni (3), kinyitásukhoz az oldallemezek túl vastagok voltak. Közben a hűtőmaszkot két oldalról rögzítő hajlékony támrudat kiegyenesített fém iratkapocsból leszabottra cseréltem, ezzel szilárd egységgé sikerült formálnom a "gépház" burkolatát. A hűtőmaszk telibe formázott rácsát - mondanom sem kell - finom szövésű, feketére festett rézszitára cseréltem, amit pillanatragasztóval rögzítettem a keret peremére. Átláthatósága valószerűvé teszi az egész hűtőkeretet (4).
Most már csak a lámpákat, a szélvédőt és a dupla rendszámtáblát kellett a helyükre ragasztanom. Ezek krómozása lehetne szebb is, de ennek ellenére nagyban emelik a jármű összhatását, eleganciáját. Végül a vászontető került az előtérbe. Itt két megoldás között választhattam, vagy lehúzott állapotában mellőzöm, és takaróhuzattal fedem le a két ülés mögötti részt, vagy a kifeszített ponyvatetőt egy műanyagból készült darabbal érzékeltetem. Nos, a felhúzott tetős megoldást választottam, mert az bármikor leemelhető. A műanyagdarab éleinek a vaskosságát könnyű lemunkálni, egy kis koszolással még jól is mutat. A kész modell - az apró kiegészítéseknek, és a jól sikerült fényezésnek köszönhetően - kimondottan reprezentatív modellé nőtte ki magát (5, 6), így hálálta meg a számolatlanul ráfordított munkaórát.

MG TC (1948)

Az autós világban az MG ugyanolyan patinás, nagy hagyományokra visszatekintő márka, mint a Jaguár, vagy az Austin. Az MG nemzetközi hírét a TC modellnek köszönheti annak ellenére, hogy 1945-ös bemutatásakor nem volt igazán új, sokban hasonlított a II. Világháború előtt gyártott azonos típushoz. Felelevenített sikerét főként az Angliában állomásozó katonák autómániájának köszönhette, akik sorra felvásárolták e kis régies sportkocsikat, és ezeket büszkén haza is vitték. A régi,'30-as évekbeli típus alváza szolgált alapjául a '47-ben újjáéledő TS-nek. Ennek a modellnek Amerikában is kitűnő híre volt, az MG kocsik még a 70-es években is nagyon népszerűek voltak az USA-ban. Az MG TC kimondottan tradicionális angol autó volt, ma már bevonult a klasszikusok közé. Sikerét valószínűleg nem korszerű konstrukciójának köszönhette, hiszen létra alakú alvázán kőrisfa vázbetétes, acéllemezzel burkolt, már szinte avítt karosszériát hordozott, amiből szinte teljesen hiányzik a kifinomultság. Szögletes orra, hátrafelé hosszan elnyújtott sárvédői tették talán igazi sportautóvá. Négyhengeres, 1250 cm3-s soros motorja 54 LE-t adott le, végsebessége pedig csupán 117 km/h volt, mégis ebből a típusból összesen 10000 darabot adtak el 1949-ig.
7Amint kidobozoltam ezt az angol "urat", azonnal szemet szúrtak a Jaguárral közös vonásai: a hasonló egységekre bontott karosszéria, a padlólemez kialakítása, a különálló, de beragasztandó ajtók, a vászontető igénytelenül megformált darabjai, a jellegtelen gumiabroncsok, és a felfüggesztések mindenképpen átdolgozandó keréktengelyei. Ezekből csak a vak nem láthatta, hogy Minicraft modell került a birtokába. Az alváz ennek ellenére jól megformált, a motor kellően részletes (7), és ha az előzőkhöz hasonló szeretettel állítom össze, akkor ugyanolyan dekoratív lesz mint a honfitársa. A futóműveken is hasonló finomításokra volt szükség ahhoz, hogy ne kelljen idő előtti sérülésüktől tartanom. Örömmel tapasztaltam viszont, hogy a küllős kerékabroncsok mívesebbek, küllőzetük valóságosabb a Jaguárénál. A gumik persze jellegtelenek, de az abroncsok feledtették velem e széria-fogyatékosságot. Bár az alkatrészek száma csupán 153-ra rúgott, mégsem tartottam attól, hogy ez a makett sokkal gyengébb lesz, mint az előző. Hogy egy azon kéz formálta meg, az holtbiztos, ugyanis nagyon hasonló pontatlanságokkal találkoztam a karosszéria darabjainak az összeillesztéseinél. A néhol 1 mm-es hézagokat ugyan sikerült a felére csökkentenem, ami pedig megmaradt, azt szerencsére elfedte az illesztésekre ragasztott illesztőszegélyként alkalmazott műanyagcső. Bosszantó volt viszont az ajtók vetemedettsége. Mindkettőt erősen meg kellett gyötörni ahhoz, hogy mindenhol jól illeszkedjenek a nyílásukba. A kárpitbetétek darabjai elég vaskosak, de végül is ezeket nem használtam fel, a bőrkárpitot vékony kartonra ragasztva erősítettem fel az ajtók kiemelkedő pereme közé. A kárpitdarabokból csak a kivágott zárelemek kerültek - elvékonyításuk után - a bőrkárpitra, így a kecske is jól lakott, és a káposzta is - részben - megmaradt.
A motorháztetővel, annak pántolásával az előbbiekhez hasonló problémáim adódtak, de követtem a saját sémámat, és gyorsan túl voltam ezen a feladaton is. Viszont hiányoztak a hűtőmaszkot oldalt megtartó rudazatok. Szerencsére e részlet megoldására is rábukkantam; 0,8 mm-es huzalból alakra hajlított rudakkal pótoltam a hiányt (8). Itt derül fény egy kellemetlen hibára is, a jellegzetes, négyküllős helyett háromküllős volt a kormánykerék, amit szomorúan vettem tudomásul, ugyanis korrigálása meghaladta a képességeimet. A műszerfal ennél a kocsinál is valódi fából készült, az utastér pedig ugyancsak valódi bőr ruhát kapott (9). A TC összetett vászonteteje - az eredeti, és nem a modell változaté - kissé fogós feladatnak bizonyult, ezért az egyszerűbb megoldás mellett döntöttem. A hátsó részt lefedő műanyagidomot sutba vágva vászonból kiszabott huzattal fedtem le a nem is létező kabrió-tetőt (10).
A kittek látszólagos középszerűsége ellenére is igényes autók készíthetők belőlük, ha az ember pótolja a gyári kivitel hiányzó részleteit, ha nem sajnálja a finomításukra az időt és munkát, s ráadásul ehhez meg is vannak a legszükségesebb szakkönyvei.

Felhasznált szakirodalom
Quentin Willson: Az autó történetének klasszikusai
Roger Hicks: Classic Cars
Encyclopedia of Cars

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Babos János

Címkék: modell, modellezés

Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Könyves részből vitrin

Aki valamit gyűjt, előbb utóbb helyszűkébe kerül a tárgyak gyarapodó száma miatt. Ekkor kell egy új tároló hely kialakításához helyet keresni. Ez azonban nem feltétlenül egy új bútordarabbal...


Egyéni dísztárgyak

Az otthonát mindenki igyekszik különféle dísztárgyakkal sajátosan egyedivé tenni. A készen vásároltak persze igényes darabok, ám ezek mellett a saját személyes élményeinkre utaló tárgyakkal is...