"Járműkárpitosként"
azt vettem szemügyre, hogy mely éleken tudom a bőrkárpitot hozzáférhetően, ideális
nyújtás után össze-, pontosabban átvágni. Erre a sík és a domborúan ráhajló
felületek belső élén, illetve a domború felületek külső élének vonalában nyílt
lehetőség. A közönséges iskolai ragasztórúddal előbb a bőr hasított oldalát
kentem be. Félperces szikkasztás után a sík részekre leszabott bőrt simítottam
fel először. Az idomos részeket is hasonló módon készítettem elő, majd a bőrt
középre illesztve fokozatosan a mélyedésekbe, domborulatokra nyomkodva, feszesre
húzva simítottam fel. A sarkokon átlósan bevágtam az anyagot, majd egymásra
feszítve, hegyes, borotva éles késsel nyomás közben vágtam át mindkettőt. Lényeges,
hogy a kés egy vágással átmetssze mind a két réteget (1). Húzni tilos, mert
akkor felül elmozdul a bőr. A felesleges széleket eltávolítottam, majd a vágás
közé ragasztót nyomtam. Kis idő múlva hengeres farúddal szorosan egymáshoz préseltem
a vágott széleket, és pár perc elteltével az illesztett részt felülről is lehengereltem
(2). Az eredmény szinte hézagmentes huzat, amin a tűzéseket aprófogú, benedvesített
fogaskerékkel bemélyítve utánoztam.
A nyers,
vagy kezelt bőr festéséhez vízbázisú, diszperziós bőrfestéket használtam, mégpedig
két különböző készítményt, mivel egyik színválasztéka sem volt számomra hiánytalan.
A CIKO bőrfesték német származású, a másik magyar készítmény, mindegyiket bőr
és cipőkellék üzletek forgalmazzák. Némi kísérletezés után kiderült, hogy színeik
keverhetők. Ez feltehetően felkeltheti a szakemberek rosszallását az esetleges
minőségromlás miatt. A bevonat szinte csak díszítő jellege miatt számomra ez
a követelmény lényegtelen, viszont a megfelelő szín kikeverése és a festék jól
szórhatósága nagyon is fontos volt. E tekintetben pedig jó eredményt értem el.
Már fehér festék is beszerezhető, és ezzel még az eredetileg sötétre festett
bőrdarabokat is világos tónusúra lehet átfesteni, amire eddig csak sárga színnél
volt lehetőség. A bőr felületét festés előtt denaturált szesszel lemostam, majd
száradás után 1/3-ad rész vízzel hígított diszperziós bőrfestékkel fújtam be
a kárpitozott darabokat. Egy órás szikkadási szüneteket tartva addig ismételtem
meg a festést, amíg a megfelelő fedés létre nem jött (3). Ehhez világos színeknél
általában 3-4, sötét
festék esetében 2-3 átfújásra volt szükség. Az azonos színű műanyag alkatrészek
átszínezésére is alkalmas a festék, ha előtte finoman felborzoltam a felületüket,
és csak kevés vízzel hígítottam fel a festéket. A tiszta műanyagfelületeken
is jól megtapadt a bőrfesték, ám teljes száradásig tilos hozzányúlni, mert addig
igen sérülékeny a bevonat. Finoman szemcsés felület kialakítására is alkalmas
a festés, csak a pisztolyt "köpködősre" kell állítani. Eleinte durvák
lesznek a kiszórt szemcsék, ám száradásuk során sokat finomodnak. E bevonatokat
később is óvni kell a durva karcolódástól, ám tapintásra és főleg színre teljesen
azonosak lesznek a bőrkárpittal. A tompán selyemfényű bőrfesték akár kisebb
műanyag modellek utasterének a bevonására is használható a matt, vagy selymesfényű
modellfestékek helyett, tisztításukhoz pedig mosogatószeres víz szükséges. A
"rücsis" felületre itt még előnyösebben alkalmazhatók, és valóságosabb
hatásúak. Ecsettel is használhatók, de fújva szebb felület érhető el.
E bőrfestékek
színválasztéka elég bőséges (4), egymással keverhetők, így sokféle szín kikeverésére
alkalmasak. Száradás után a színük egy árnyalatnyit sötétedik, ezzel a színkeveréskor
kalkulálni kell. Csapvízzel hígíthatók. Hosszabb tárolás alatt a pigmentjük
leülepedésre hajlamos, de felrázás, átszűrés után még használhatók.
A következőkben a nem is olyan kicsi modellek gyári színre festését kíséreltem
meg. Olyan autós festékboltot kerestem fel (Procolor), ahol kis mennyiséget
is hajlandók voltak kimérni, kikeverni a számomra. Egy kétkomponensű poliuretán
festéket, a Centari 500-at próbáltam ki. Előnyei a jó fedőképesség, az ideálisnak
mondható vékony, 50-70 m-os rétegvastagság két szórt rétegnél, a csillogó fényű
felület és nem utolsósorban a kívánt szín kikeverése bármilyen színminta alapján.
Erősen tűzveszélyes, s meghökkentően magas az ára. (Decije 2500 Ft, edzővel,
hígítóval együtt.) Viszont a szürkés sárga homokszínt modellfestékekből még
megközelítőleg sem tudtam volna magam kikeverni.
Alapozó
nélkül fújtam a zsírtalanított sztirolfelületre, s az eredmény sima és csillogóan
fényes réteg lett. Igaz, szórás után még kissé szemcsés volt, de később kisimult.
Az ajánlott 0,6 aránynál jobban hígítva, és a 10 perces levegőztetési időt betartva
nagyon szép, egyenletes, jól fedő fényezést értem el szinte folyamatos átszórással.
Óvatosságból előbb a karosszéria belsejét festettem be (5) - itt ellenőriztem
nagy felületen a festék kisimulást - majd közbenső polírozás után a külső felületeket
fújtam be (6).
A száradásához 6 óra kellett, és olyan kemény, ellenálló bevonatot kapott a
karosszéria, amire nyugodtan ragaszthattam pillanatragasztóval is (7). Viszont
meg kell említenem, hogy a festék szaga nagyon irritáló, tömény, ezért intenzív
szellőztetés mellett, vagy a szabad levegőn védőkesztyűben ajánlott használni.
Tűzveszélyes anyag, nyílt láng használata festés közben tilos. A kiszórt festék
még az éles sarkokat, éleket is jól befedte, igaz, e részekre kicsit többet
szórtam fel az első ködölés alkalmával. A fényezés üvegesen fénylő, kemény,
az ilyen nagy járművekhez szerintem ez való. Az apróbb hibák, porszemcsék 8
óra múlva csiszológombával 2000-es vizes polírpapírral lekoptathatók, és fényesítő
polírozással tökéletesen eltüntethetők. A DuPont Centari 500 festékek ugyanis
kiválóan polírozhatók az e festékhez kapható fényezőszerrel.
Az ikrek jegyében II.
Mercedes 450 SLC
A csillagos ikerpár építése során két újabb problémával kerültem szembe. Az első a tagolt bőrkárpitok készítésének és festésének megoldása volt, a másik pedig a karosszéria eredeti gyári színűre fényezése volt. Ami a bőrkárpitozást illeti, ez főként bőr kérdése, ám a több darabból álló burkolat összeillesztési vonalait nehéz szépen összedolgozni. A Merci-ikrek európai, AMG változatánál a mélyített öblű ülései pedig ilyenek voltak. A felhasznált bőr természetesen nem lehet 0,7 mm-nél vastagabb, de sokkal vékonyabb sem.
További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!
Szólj hozzá a cikkhez!
Be kell jelentkezned,
hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.
3D nyomtatás
A 3D, vagyis háromdimenziós nyomtatás ma már nem egy elképzelés, vagy létező, de csak a gazdagok számára elérhető lehetőség. A technika itt van a mindennapjainkban, és sok helyen használják is,...
Szoba ikreknek
Egy jól funkcionáló gyerekszoba berendezése nem könnyű feladat. Gyakorlatilag egyetlen helyiségben kell megoldani az élet minden fontos tevékenységét, hiszen a gyerekek hálószobája, nappalija,...