Kerékpárral biztonságosan

2019-10-07 08:08:03 | Módosítva: 2019-10-07 08:20:00

Melyek a biztonságos kerékpározás fő szabályai, és hogyan közlekedjünk kerékpárral annak érdekében, hogy épségben elérjünk úti célunkhoz?


Minden évben már március végére akár 10 kerékpáros is életét veszti közúti balesetben hazánk útjain, holott az igazi kerékpáros szezon csak nyár elején veszi kezdetét. Ezért fontos minden évben néhány olyan szabály felelevenítése, mely a kerékpárosok biztonságát szolgálja, és amelyek megtartása segít abban, hogy valamennyi kerékpáros épségben és biztonságban érjen el úti céljához.

A biztonságos kerékpározás fő szabályai:

– Ismerjük meg és tartsuk is be a közúti közlekedés szabályait!
– Mindig legyünk láthatók, éjjel és nappal egyaránt!
– Kerékpárunk legyen biztonságos, műszakilag kifogástalan állapotú!
– Mindig használjunk kerékpáros fejvédőt, sisakot!
– Kerüljük el a láthatatlan holttereket!

Szabályok ismerete és tisztelete

A kerékpárosok által okozott baleseteken belül magas az ittasan okozott balesetek aránya, átlagosan minden negyedik-ötödik kerékpáros baleset hátterében az ittasság áll. A szeszesital fogyasztása a kerékpárosoknál különösen veszélyes, figyelembe véve testük védtelenségét, sérülési és halálozási kockázatuk átlagosnál magasabb szintjét.

Az alkohol – bizonyítottan – már kis mennyiségben is olyan élettani hatásokat vált ki, melyek nem teszik lehetővé (korlátozzák vagy akár ki is zárják) a biztonságos járművezetést. Szeszesital hatására növekszik az észlelési idő, tompulnak a reflexek, lassabban mozognak a szemet mozgató izmok, kedvezőtlen változások történnek a gondolkodásban, továbbá a kerékpár kezelése, egyenesben tartása, egyensúlyozása, a veszélyek észlelése és elhárítási képessége is csökken. Saját biztonságunk érdekében ne fogyasszunk szeszes ital, mielőtt kerékpárra ülünk; a kerékpár jármű, vezetésére alkalmas állapotban szabad csak vezetni!


Láthatóság és védőfelszerelések fontossága

Kerékpárral közlekedve különösen fontos a láthatóság, éppen ezért ajánlott a színes, feltűnő ruházat viselése. A fényvisszaverő mellény használata nemcsak hasznos, de lakott területen kívül éjszaka és korlátozott látási viszonyok esetén kötelező is.

A kifogástalan műszaki állapotú járművel szabályosan közlekedő kerékpárost is érheti baleset. Ilyenkor hasznos a kerékpáros védőfelszerelések használata.

A baleseti tapasztalatok azt mutatják, hogy a kerékpáros tragédiák többsége azért következik be, mert elütés következtében a kerékpáros feje nagy erővel ütközik a jármű szélvédőjének, illetve motorháztetőjének. Ez ellen a kerékpáros fejvédő hatásos védelmet nyújthat. A fejvédő fontossága és hasznossága az élet és testi épség védelme területén megkérdőjelezhetetlen, hiszen védi viselője fejét, elnyeli a baleset, illetve az ütközés során keletkező energia jelentős részét. Kutatások igazolják, hogy baleset esetén a fej- és agysérülés kockázata csaknem a felére csökken azáltal, ha a kerékpáros fejvédő sisakot használ. Nagyon fontos ugyanakkor, hogy a fejvédő jó állapotú, repedés és törésmentes, továbbá megfelelően rögzített legyen, hiszen ezek nélkül védelmi funkcióját nem tölti be. Kerékpározáskor a fejvédő mellett könyök- és térdvédő, kesztyű, és zárt cipő használata is javasolt, hiszen ezek a baleseti sérülések súlyosságát enyhítik.

A kerékpáros sisak használata 40 km/h sebesség felett kötelező, de mivel lakott területen belül nem mehetünk 40 km/h sebességnél gyorsabban, így nem is kötelező a sisak használata. A sisak használata kötelező, ha lakott területen kívül 40 km/h sebességnél gyorsabban közlekedünk kerékpárunkkal, a maximális sebesség viszont lakott területen kívül is csak 50 km/h. A szabályoktól függetlenül a kerékpáros sisak használata minden esetben ajánlott.


A kerékpár felszerelése

A tapasztalatok azt mutatják, hogy a kerékpárosok egy része nem az előírásoknak megfelelő felszereltségű és műszaki állapotú járművel vesz részt a közúti forgalomban, márpedig ez a biztonságos közlekedés egyik legfontosabb alapja. Kerékpárhoz oldalkocsit, egyéb vontatmányt a kerékpár-utánfutó kivételével kapcsolni tilos. Tilos kerékpáron ülve állatot vezetni. Tilos a kerékpárt mást járművel vontatni. Tilos elengedett kormánnyal kerékpározni. Csak olyan csomag szállítható kerékpáron, ami nem akadályozza a kormányzást. Tilos kerékpározni autópályán és autóúton, továbbá ott, ahol ezt tábla tiltja. 12 év alatti gyerek főútvonalon felügyelet mellett sem kerékpározhat.


A kerékpárt fel kell szerelni (kötelező):

– Kettő, egymástól függetlenül működtethető, száraz és nedves időben egyaránt hatásos fékszerkezettel, amelyek közül az egyik az első, a másik a hátsó kerékre hat.
– Kötelező a hangjelző berendezés, amely csak csengőhangot adhat.
– Előre egy fehér vagy kadmiumsárga fényt adó, sötétben is és tiszta időben is legalább 150 méter távolságról látható lámpával.
– Hátra egy piros fényt adó, sötétben is és tiszta időben is legalább 150 méter távolságról látható helyzetjelző lámpával.
– Elől egy fehér, hátul egy vagy két piros színű, szimmetrikusan elhelyezett, nem háromszög alakú fényvisszaverővel.
– És legalább az első keréken, legalább 2 db, egy átmérő mentén elhelyezett borostyánsárga színű, mindkét oldal felé hatásos oldalsó fényvisszaverővel (küllőprizmával).


A kerékpárt fel szabad szerelni:

– Oldalán borostyánsárga fényvisszaverővel.
– Mindkét oldali lábpedálon elől és hátul borostyánsárga fényvisszaverővel.
– Vsszapillantó tükörrel.
– Sárvédővel.
– A kerékpár bal oldalán, hátul elhelyezett, személlyel vagy tárggyal való ütközéskor visszahajló szélességjelzővel, amely előre fehér, hátra piros színű fényvisszaverőt tartalmaz.
– A stabilitást, biztonságot és láthatóságot nem befolyásoló, a lámpákat és prizmákat el nem takaró kerékpáros táskákkal, -kosarakkal, -gyereküléssel.


Láthatatlan, holttér kerülése

A holttér jellemzően a nehéz-tehergépjárművekkel, valamint az autóbuszokkal való találkozás esetén jelent kiemelkedő, gyakran életveszélyes kockázatot. Minden évben előfordul, hogy egy jobbra kanyarodó jármű azonos irányban haladó, egyenesen továbbhaladni szándékozó, holttérben lévő kerékpárost gázolt el.

A holttér elkerülése, a folyamatos észlelhetőség biztosítása egyike a legfontosabb kerékpáros biztonsági szabályoknak. Ezért fontos, hogy a kerékpáros mindig olyan helyen, illetve helyzetben kerékpározzon, hogy a gépjármű vezetője részéről a lehető leghosszabb ideig észlelhető legyen. Ajánlott ilyenkor keresni a szemkontaktust a jármű vezetőjével, akár a visszapillantó tükrön keresztül is, hiszen ha a kerékpáros látja a járművezető arcát, akkor a járművezető is láthatja őt.

Ha a holttér kikerülésére nincs lehetőség, akkor különösen óvatosnak kell lenni (a kerékpárosnak a sebesség csökkentésével ajánlott lemaradnia, adott esetben még az elsőbbségről is célszerű lemondania), továbbá törekednie kell arra, hogy a holttérben tartózkodás időtartamát a lehető legrövidebbre csökkentse.

Az elmúlt néhány évben közlekedési eszközzé váltak a rollerek, Segway-k és más elektromos hajtású eszközök. Ezek közös jellemzője, hogy a gyaloglásnál lényegesen nagyobb sebességgel, de ugyanolyan fizikailag védtelen testtel veszünk részt a közlekedésben. Az autósok nem igen szeretik még a motorosok és kerékpárosok közlekedési jogait sem figyelembe venni, elsőbbségüket megadni, egy rolleresre pedig sokan egyszerűen csak zavaró ellenségként tekintenek. Ezért mindenképpen szükséges önmagunkra vigyázni, nagyon körültekintően venni részt a közlekedésben, és az alapvető biztonsági védőeszközöket viselni testünkön, hogy egy egyszerű elesés ne okozzon komoly sérülést, pl. a fejünkön, a térdünkön, a karunkon.

Gyalogosnak minősülők közlekedése

A mozgáskorlátozottak közlekedésére szolgáló gépi meghajtású kerekes szék, ha sík úton önerejéből 10 km/óra sebességnél gyorsabban haladni nem képes, nem minősül járműnek. Az ilyen eszközökkel közlekedő személyek gyalogosoknak minősülnek a KRESZ szerint. A gyalogosnak a járdán, ahol pedig nincs járda, a leállósávon, az útpadkán vagy a kerékpárúton kell közlekednie. Ha az úton sem járda, sem leállósáv, sem útpadka, sem kerékpárút nincsen – vagy az gyalogos, illetve kerekes székkel való közlekedésre alkalmatlan –, a gyalogos az úttesten is közlekedhet, az úttest szélén, egy sorban. Lakott területen belül lehetőleg a menetirány szerinti bal oldalon. Lakott területen kívül pedig mindig a bal oldalon, a járműforgalommal szemben kell közlekedni.

Segédmotoros kerékpárt toló, kerékpárt toló, vagy kerekes székkel közlekedő mozgáskorlátozott gyalogosok (kerekes székkel és gépi meghajtású kerekes székkel egyaránt) mindig a menetirány szerint a jobb oldalon haladhatnak. Szintén az úttest szélén, a jobb oldalon kell közlekednie a gyalogosnak, ha olyan méretű tárgyat visz magával, mely a gyalogos forgalmat zavarná.


Az elektromos roller használatával kapcsolatos jogszabályok jelenleg részben ellentmondásosak, másrészt életszerűtlenek. Erre külön cikkben még visszatérünk. A járdán biciklivel csak nagyon korlátozott esetben lehet közlekedni. Erről a KRESZ így rendelkezik: „lakott területen olyan úton, ahol az úttest kerékpár-közlekedésre alkalmatlan, a gyalogos forgalom zavarása nélkül, és legfeljebb 10 km/óra sebességgel a járdán is szabad közlekedni kerékpárral”.

Bármilyen módon is közlekedünk „gyalogosként” az úttesten vagy annak közelében, legyünk a járművezetők által időben és jól láthatók, láthatósági mellényben, este és rossz látási viszonyok között pedig elölről és hátulról is világítsunk lámpával.


Forrás: ORFK-OBB


További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Nyári szünet és a biztonság

A nyári hónapokban, a tanítási szünet időszakában jelentősen megnövekszik a gyermekek veszélyeztetettsége, és ez egyaránt igaz a közlekedési, az otthoni, ésaz egyéb balesetekre. A tanítás...


Levegőminőség és kerékpározás

Korunkban nem létezik olyan városi közlekedési forma, amely valami módon ne lenne közvetlenül vagy közvetetten káros hatással egészségi állapotunkra. Ha mindennapi közlekedésünkhöz a kétkerekűt...