Kerékpárok karbantartása

2019-10-07 08:21:24 | Módosítva: 2019-10-07 08:27:57

A kerékpárok biztonságos és örömteli használatához elengedhetetlen a gondos karbantartás. Ez a kerékpárok típusától függetlenül szükséges, hogy a használatuk mindenkor élvezet és út közbeni javítgatástól mentes legyen. Manapság a karbantartás azonban sokkal sokrétűbb, mint évtizedekkel ezelőtt. A korszerű kerékpárok ugyanis elképesztő változásokon mentek keresztül, szerkezeti megoldásaik kifinomultabbá és egyben bonyolultabbá is váltak, és ez a gondozásuk tekintetében is változást hozott.


Mindig útra készen

A karbantartások két csoportba sorolhatók, és többnyire a fő részegységek ellenőrzéséből, illetve az észlelt hiányosságok korrigálásából állnak. Az indulás előtti feladatok egyszerűek, a gumik nyomását és a fékek hatékonyságát kell ellenőrizni. E mellett a világításra is érdemes odafigyelni, mert a láthatóság minden időben fontos. A fékek a használatuk miatt kopnak, és ezért utánállítást igényelnek. Ez a fékkarok feszítőcsavarjainak elforgatásával végezhető el. Ha a fékpofák 1-2 mm közelségbe kerültek a felnihez, a kontraanyával rögzítsük a helyzetüket. Ha viszont ezek a csavarok már előzőleg teljesen ki lettek hajtva, az elkopott fékpofákat újakra kell cserélni, és beállítani az ideális távolságra. Ilyenkor a fék bowdenek állapotát is érdemes megvizsgálni. Ha szakadtak a szálak, akkor a bowden mielőbb cserére szorul, mert egy erős vészfékezéskor elszakadhat, és a következmények súlyosak lehetnek.

Ha a fékpofákon kisebb ferdére kopás észlelhető, akkor ez még falécre ragasztott közepes szemcséjű csiszolóvászonnal korrigálható, és nem szükséges a csere. Ilyenkor a kereket is érdemes megvizsgálni, mert a kopásért ez is felelős lehet. A ferdén beszerelt kerék, vagy deformálódott abroncs is okozhat ilyen kopást.




A „8”-as, azaz deformálódott kerék centrírozását szervizben célszerű kijavíttatni, mert házilag ez elég nehéz. Ilyen hibát a fordítva beszerelt fékpofa is okozhat. Beszereléskor a fékpofákat mindig a menetiránynak megfelelően úgy ajánlott beállítani, hogy az elejük kissé hamarabb érjen a felni oldalához, mint a hátsó részük. A tárcsafékeknél a betéteket bowdenes vagy hidraulikus rendszer szorítja a féktárcsához. A bowdenes az egyszerűbb kivitelű, beállításuk a peremfékekhez hasonlóan végezhető el. A hidraulikus tárcsafékek lényegesen precízebbek, ezeknél fontos a rendszer tömítettsége. A hidraulikus tárcsafékek karbantartását inkább gyakorlott szerelő végezze.

A külső gumik állapota azért fontos, mert ezek jelentősen meghatározzák, hogy milyen sebességgel lehet hajtani a kerékpárt. Ha a gumik nem az előírt nyomás értékre vannak felfújva, akkor nehezebb a haladás, és ez a gumikra sincs jó hatással. A megfelelő nyomásértéket a gumik oldalán szokás megadni. Az alacsony, 2 bar érték alatti nyomás gyakorlott kézzel is ellenőrizhető, a magasabb nyomást viszont már csak nyomásmérővel lehet beállítani. A folyamatosan alacsony keréknyomásra a szelep „vándorlása” is figyelmeztet, fokozatosan oldalra ferdül, még ki is szakadhat. Az ilyen kereket le kell ereszteni, majd a külső köpeny visszahúzásával – a belső feszülését megszüntetve – kell újra felfújni.

A kerékpár használata utáni letisztítása is alapvetően fontos. A vázra rakodott por, sár és egyéb szennyező anyagok ugyanis szinte az összes apró alkatrész működésében idő előtti kopásokat okozhatnak. A felfüggesztések, csapágyak, a hajtáslánc elemei előbb-utóbb csikorognak, ha a szennyeződések a belsejükbe jutnak. A nagy nyomású mosóval azonban óvatosan kell bánni, mert az erős vízsugár a fellazult koszt bemoshatja a mozgó alkatrészekbe, gyorsítva ezek idő előtti kopását.


Sokkal eredményesebb egy vödör meleg víz és egy kézi kefe, amellyel a kormánytól a hátsókerék felé haladva alaposan, a villaszárak belső oldalait is letisztítva végezhető el a kosz fellazítása. E célra használható egy szórófejes flakon is. A tisztítás hatékonysága fokozható a kimondottan kerékpárok karbantartására kifejlesztett tisztító- és kenőszerek (pl. a Soudal vagy WD-40 kerékpár ápoló készítményeivel), de más zsíroldószeres samponok is használhatók a mosáshoz. Előtte érdemes a kerekeket is leszerelni, hogy a váz nehezen hozzáférhető helyeiről is ki lehessen mosni a lerakódott sarat vagy porréteget. A mosási idő műanyagszőrű kefét használva jelentősen lerövidíthető. A habos mosóvíz maradékát tiszta vízzel öblítsük le, majd a vázat nedvszívó kendővel töröljük szárazra. A kerekekről, agyakról és a küllőkről is könnyű a szennyet lemosni, leöblíteni, de az agyaknál kerülni kell a túlzott áztatást. A szárazra törlés után csillogóan tiszta lesz a gép, legfeljebb speciális polírozó szerrel (pl. kemény viasszal) átdörzsölve fényesíthetjük tovább. Minden tisztítás után ronggyal áttörölve, majd láncolajjal szemenként megkenve megelőzhető a lánc csikorgása, és hajtás közben a hangja szó szerint olajozott lesz. Ehhez elég szemenként egy-egy csepp olaj, amelyet a lánc többszöri átforgatásával lehet a csapok közé is „bedolgozni”. Ezzel elkerülhető a lánc időelőtti kopása. A váltóról is hasonlóan távolítható el az olajos kosz és ezzel a fogaskerekek és a lánc kopása is csökkenthető.



A váltó bowdenek kenését használattól függően, de legalább évente egyszer ajánlott elvégezni. Tisztítsuk meg a racsnit és a láncot, majd a váltógörgőket és a kanalat is. Ha kell, kaparjuk le az odaragadt zsír-sár réteget, majd a forgó csapoknál kenjük meg műszerolajjal. Szinte minden váltón vagy váltó­karon talá­lunk finomhangoló csavarokat, melyek lazításával vagy húzásával a bowden feszességén tudunk állítani attól függően, hogy a lánc ép túlmegy a fogaskeréken vagy nem bír rá felkapaszkodni. Ha túlmegy, lazítsunk a bowdenen, ha nem megy fel rendesen, húzzunk rajta párat. A nem pozícióra ugró váltóknál toljuk tovább a kart, amíg a váltás megtörténik, majd picit toljuk vissza, amíg hangtalan nem lesz. Ezeknél a váltóknál nem hiba az, ha nem ugrik egyből a lánc a kiválasztott lánckerékre. Ha a csavarokkal már nem kompenzálható a váltó rossz működése, vigyük be a kerékpárboltba és szakemberrel állítassuk be.


További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Kerékpárosok 12 pontja

Röviden vegyük át azokat az aranyszabályokat, amelyekkel tisztában kell lennünk, mielőtt biciklinkkel útnak erednénk.


WPC anyagú teraszok tisztítása

Az egyre inkább alkalmazott WPC anyagú teraszok és egyéb padlójellegű burkolatok mondhatni szinte tisztítást nem igényelnek, ám azért a használatuk közben a felületük óhatatlanul elszennyeződik,...