Elkészítése komolyabb felszereltséget nem igényel. Mielőtt belekezdenénk
munkánkba, el kell döntenünk az alsó doboz alakját: talán mutatósabb, ha kerek,
de több vele a munka. Lehet hat, vagy akár nyolcszögletű is. Körzővel rajzoljuk
ki a lapokat; átmérő 300 mm. A felső középpontját fúrjuk ki 8,5 mm-es fúróval.
Az alsóból egy 100 mm sugarú koncentrikus kört vágjunk ki: ez az alsó fedél,
mely az összeszerelés miatt szükséges. Szabjuk le az oldal darabjait 60°-os
élekkel, s ragasszuk össze az alsó és felső lapokkal. Száradás után előbb
fűrésszel, ráspollyal nagyoljuk, majd csiszolópapírral alakítsuk ki a végleges
formát.
Az állvány egy kisebb és egy nagyobb hatszögletűre vágott, közepén 8,5 mm-es
furatú lap, 200 mm hosszú, ferde tipli-oszlopokkal. E lapok egyike kerül a doboz
tetejére, melyet gondosa illesszünk, majd ragasszunk rá. A felső keret 250 mm
átmérőjű, melyből díszítésül küllőszerűen kifűrészelhetünk alakzatokat, a
tetejére háromszögletű (vagy más alakú) darabokat ragaszthatunk. Fúrjuk ki
középen 8 mm-es fúróval, melyet zárjunk le egy darab hengeres vagy kúpos kb. 30
mm átmérőjű rúddal, tetején ágaskodó ló figurával.
Ebbe
a furatba kerül a függőleges tengely. Hosszát úgy állapítsuk meg, hogy az alsó
fedelet helyére illesztve a tengelyt állítsuk be, és a vakfurat mélységére hagyjunk
rá 5-10 mm-t. A fedéllel érintkező végét csiszoljuk enyhén kúposra, hogy könnyen
forogjon. Ragasszunk most a dobozba a középponttól kb. 5 cm-re, a belső szélekhez
illeszkedő, azzal azonos magasságú lécet. Ennek egyik feladata, hogy a vízszintes
tengely "csapágyháza" legyen, másrészt az alsó fedél erre
illeszthető. Fúrjuk most át középen, sugárirányban a doboz oldalát és ezt a
lécet egy 8,5 mm-es fúróval.
Folytassuk munkánkat a fogaskerekek elkészítésével, melyek körhintánk kvázi
fődarabjai. Ezek mérete a rendelkezésre álló helytől függ. A vízszintes
tengelyre kerülő fogaskerék átmérője lehetőleg legyen azonos a belső mélységgel,
a függőleges tengely fogaskereke töltse ki a kerékig a teret (de ne érje azt).
Jelöljük most ki a fogak helyét. A vízszintes kerékre rajzoljunk egy, a külső
átmérőnél kb. 8 mm-rel kisebb kört. Osszuk a körzővel hat felé, majd ezeket a
húrokat megfelezve megkapjuk a 12 fog helyét. Ezzel a távolsággal rajzoljunk
kört a függőleges kerékre és osszuk fel hat részre. Mérjünk, szerkesszünk minél
pontosabban. Fúrjuk ki a középpontokat 8, a fogak helyét 6 mm-es fúróval.
Vágjunk le 18 db fogat úgy, hogy a fogak hegyét kb. 5 mm hosszan hegyezzük ki.
Nagyságát (hosszát) méréssel állapítsuk meg. Ragasszuk mindegyiket helyére.
Előbb a függőleges tengelyre helyezzük fel a kereket, ezt kövesse a kisebb
kerék. A vízszintes tengelyre vágjuk ki a tekerőt, fúrjuk ki, majd ragasszuk
helyére. A tengely játéka 2-3 mm-nél ne legyen nagyobb. Mielőtt az alsó fedelet
helyére csavaroznánk, csepegtessünk gyertyaviaszt a fogakra, hogy könynyebben
csússzanak.
Függesszük fel a lánccal a lovakat, figyeljünk arra, hogy amikor előre tekerjük,
ne hátra felé mozogjanak. Természetesen ezek a figurák nem csak lovak lehetnek,
választhatunk más alakot is. Végezetül ne feledkezzünk meg a lábakról sem,
mielőtt lakkozni kezdenénk.
Szűcs István
Anyagszükséglet:
- 3 db 5 mm vastag 300x300 mm-es rétegeltlemez a felső keretnek és az alsó dobnak
- 1 m 40x45 mm-es fenyőléc, melyből az alsó dob oldala készül
- kb. 2 m, 8 mm átmérőjű tipli a tartó állványhoz, valamint a vízszintes, ill. függőleges tengelyeknek
- 500 mm hosszú 30x20 mm-es fenyő léc a felső keret merevítőjének
- 1-1 db 20 mm vastag 120x120, ill. 60x60 mm-es fenyődeszka a tartóállvány alsó és felső részének
- 12x70 mm-es léc kb. 500 mm a lovacskák kivágására
- 6 mm vastag rétegeltlemez 50x50 mm-es 3 db, 2 db a fogaskerekeknek, 1 db a hajtókeréknek
- kb. 40 cm 6 mm-es tipli szintén a fogaskerekek fogainak
- kb. 160 cm vékony lánc, a lovak felfüggesztéséhez
- 3 db 3x25-ös facsavar a fenéklemez felerősítéséhez
- ragasztó, lakk, viasz