A lakók persze egyéni ügyeskedésekbe kezdtek, miként lehet legalább néhány
centimétert nyerni az eredeti szerkezet módosításával. Az elfogadhatónak tartott
megoldások közül mi is közöltünk néhányat korábban, a mostani példánk azonban
egy kifejezetten elrontott konstrukciós változatból indul ki. Az eredeti (keskeny)
billenőkaput szárnyaskapuvá alakították át (1). A nehéz fémajtó felhegesztett
pántokat kapott, ami eleve nehezen viseli a nagy súlyt, az olykor erős szél
nyomatékát pedig egyáltalán nem. Ilyenkor leszakadt a hegesztés, és az egész
jószág letámaszkodott a földre. Az átalakított megoldáshoz az eredeti zár
is alkalmatlanná vált, és mindez 3-4 cm nyereségért történt. Ezen bizony már
csak egy teljes ajtócsere segíthetett.
Az új billenőkapu elkészítését természetesen profira bíztuk, a Kling Kft. (címlapunk
hirdettetője) gyártotta le a korábbihoz igen hasonló szerkezetet, a beszerelése
viszont nem tűnt túl bonyolultnak. Erős kísértést éreztünk, hogy ezt saját kezűleg
oldjuk meg. Végül mégsem ez történt. A szerelést is a szakcégre bíztuk, így
viszont végigfotózhattuk annak menetét, és megmutathatjuk olvasóinknak is. Leírásunk
alapján eldönthetik, hogy vállalkoznak e majd egy hasonló munkára, vagy mesteremberre
bízzák.
A legyártáshoz még mindenképpen vissza kell kanyarodnunk, mert a szükséges méreteket
nekünk kell megadni, és a hibás mérés vagy rossz elgondolás használhatatlan
kaput eredményezhet. Egy billenőkapu beépítésénél mindenképpen kalkulálnunk
kell azzal, hogy a mozgó szárny kívül és belül teljes szélességében végigsöpri
a kapunyílást. Ez nem okozhat problémát akkor, ha a keretet a kivágásba tervezzük
bele, de amikor a korábbinál szélesebb kapunyílást szeretnénk, akkor ügyeskednünk
kell. Az egyik lehetőségünk, hogy a keretet belülre, a kapunyílás belső peremére
méretezzük, akkor majdnem a két zártszelvény méretével megnő a kapunyílásunk
(lásd a rajzot). Itt viszont már kalkulálnunk kell a szárny mozgásával, mert
egyszerűen nem fog kinyílni a kapu.
Egy meglévő kapunyílás kis mértékben még tágítható, de ezzel csínján kell bánnunk.
A kivágásban általában van néhány centiméter vakolat (még a betonpanelen is
általában), ennek szilárdsági feladata nincs, így óvatosan vékonyítható, akár
teljesen eltávolítható. Esztétikai okból valamilyen vékony lapburkolással helyettesíthető.
Beton tartóelemeknél már csak a kiálló egyenetlenségek lesimítására van lehetőség,
ha ennél többre lenne szükségünk, akkor statikus szakvéleményét kell kérnünk,
hogy a betonelem mennyire vékonyítható le. E nélkül semmiképpen ne kezdjünk
egy tartóelem lefaragásába. Mindezek végiggondolásával mérjünk tehát, és nem
árt ezt a mérést a kapu gyártójával is ellenőriztetni.
Esetünkben mindezek megtörténtek, így a helyszínre szállított kész kaput már
csak be kellett szerelni. Első lépés a régi szerkezet teljes eltávolítása
volt. Előbb leemeltük a szárnyat (legalább kétemberes feladat), majd a keret
következett. Ehhez csak egy sarokköszörű szükséges, amivel a betonból kiálló
acélcsapokat percek alatt levágtuk. Sarokköszörű nélkül a művelet gyakorlatilag
megoldhatatlan, ne is próbálkozzunk. A régi helyére hamar bekerült az előszerelt
új kapu a keretével együtt, amelyről csak a felső kerekek két vezetősíne hiányzott
(2). Amikor valaki ehhez a lépcsőhöz érkezik, gondolja meg, hogy miként fog
közlekedni a garázsba ki és be, amíg a szárny még nem billenthető. A vezetősínek
nélkül ugyanis erre nincs mód. A síneket a kapukerethez csak két csavar rögzíti
(3), ezek még a profilidom saját súlyát sem tartják meg, nemhogy a kapuszárnyét.
A sínt a végleges hátsó rögzítéséig alá kell támasztanunk, lehetőleg a tényleges
magasságában. A támasztékról jó előre gondoskodjunk (4), legalább egy lécekből
összeállított állvánnyal. A sín megfelelő alátámasztása után a kapuszárny szükség
esetén már nagyon óvatosan megnyitható, de csak akkor éljünk vele, ha a ki-be
közlekedésre nincs más mód.
Előre gyártott kapunk keretére előre felhegesztették azt a három-három acélfület,
amelyeknél fogva a kapukivágás pereméhez csavarozható. A furatok elkészítése
előtt nagyon pontosan, tökéletesen szimmetrikusan be kell illeszteni a keretet.
A néhány milliméteres mozgatáshoz legpraktikusabb eszköz egy jó pajszer. Annak
érdekében, hogy a mozgatás és a szerelés alatt a keret még véletlenül se deformálódjon,
a szárny és a keret közé, több helyre helyezzünk hézagoló lemezeket (5), és
ezek lehetőleg a keret végleges rögzítéséig maradjanak a helyükön.
A keret pontos beillesztése után lehet átjelölni a rögzítőfülek furatán keresztül
a dübelek helyét, illetve a 8-as fémdübelek furata rögtön el is készíthető.
A rögzítéshez a fischer nagyszilárdságú rögzítőelemei közül alkalmas például
az FAN horgonycsap, vagy az FBN horgonycsavar. Az első furat elkészítése után
mindenképpen ellenőrizni kell, hogy a keret nem mozdult e el. Ha nem, akkor
be kell ütni a fémdübelt, és meghúzni a rögzítőcsavart (6). Ha a többi furatot
ezután az acélfülek furatán keresztül készítjük el (7), akkor biztosan a helyükre
kerülnek, a szerkezet már nem tud elmozdulni. A keret rögzítése után már kivehetők
a hézagoló lemezek, és ha a sín megfelelően alá van támasztva, akkor óvatosan
kinyitható a billenőkapu. A kapu súlyát felvevő rugók (8) előfeszítését ilyenkor
alaphelyzetbe kell állítani, vagyis kapuszárnynál a feszítőcsavarokat csak kézzel
felhajtani.
Ha méréseink pontosak voltak, akkor a szárny akadálytalanul mozog. Esetünkben
még némi korrekcióra volt szükség, ami az ajtókivágás vakolatának elvékonyításából
állt. Ehhez hasznos segédeszköz a kétkezes sarokköszörű, kővágó koronggal (9).
Hangsúlyozzuk azonban, hogy erre csak azért volt szükség, mert a kaput a lehető
legnagyobbra akartuk méretezni.
Következett a sín pontos beállítása és hátsó kikötése. Alapszabály, hogy a nyitott
kapuszárny teljesen vízszintes legyen, a kerekek felfüggesztése miatt ilyenkor
a sínek enyhén hátrafelé lejtenek. Ez nagyon fontos, mert ez a lejtés akadályozza
meg, hogy a nyitott kapu véletlenül elinduljon, lecsukódjon. A kerekek a sín
pályájának közepére kerüljenek. A kikötést úgy kell megoldanunk, hogy a sín
vízszintes és függőleges síkban egyaránt merevítve legyen. Legkézenfekvőbb egy
háromszög kimerevítés, a mennyezethez rögzítve, esetünkben azonban a mennyezet
vastag hőszigetelő burkolata, és az azt eltakaró pozdorja borítás megnehezítette
a stabil rögzítési felületek elérését. Szilárd rögzítési pontokat inkább az
oldalfalak nyújtottak, a szükséges tartóelemeket pedig a kiszerelt öreg kapu
keretéből tudtuk kitermelni (10). A sarokköszörűvel kivágott két háromszög formájú
merevítőre két-két acélfület kellett hegeszteni (11), ezeknél fogva fémdübelekkel
rögzítettük a konzolokat az oldalfalhoz. (Képünkön a kissé kopottas darabok
még a javítófestés előtti állapotban látszanak.) Utolsó lépésként még egy
ellenőrzés után a síneket a konzolhoz hegesztettük. Ideiglenes támasztékukat
csak ez után vettük ki. Végül a keret küszöbeleme két kis (befúrt és hegesztett)
támasztékot kapott (12, 13), hogy a kocsi kereke ne tudja megmozdítani.
Az átfestés és a kisebb kőműves javító munkák már nem okoztak problémát. A billenőkapu
beszerelése tehát nagyjából ennyiből áll. Látható, hogy jó fúró, betonfúró,
sarokköszörű és legalább egy kisebb ívhegesztő készülék mindenképpen kell hozzá,
valamint minimálisan egy segítség. Mindezek alapján olvasóink eldönthetik, hogy
vállalkoznak a munkára, vagy szakembereket vesznek igénybe.
A billenőkapu kiválasztásakor és beszerelésekor szem előtt tartottuk, hogy egy
későbbi időpontban motorral és távirányítóval is fel tudjuk szerelni. Ősszel
majd beszámolunk ennek menetéről.
Billenőkapu szerelése
A 80-as 90-es években megvalósított már viszonylag korszerűbb házgyári lakásokhoz gyakran garázst is épített a kivitelező, ezek méretét azonban elég szűkösre kalkulálta. Különösen a kapuk lettek keskenyek a közben átalakult autóparkhoz; a 190 cm körüli kapunyílás a Ladáig bezárólag elegendő volt, a nyugati típusok viszont még a középkategóriában is egyre szélesebbek, a nagyméretű visszapillantó tükrök mindkét oldalon pedig garantálják, hogy előbb-utóbb nem ússza meg sérülés nélkül a kocsi.
További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!
Szólj hozzá a cikkhez!
Be kell jelentkezned,
hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.
Munkapultok és borításuk
A konyha meghatározó felületét a beépített munkalap alkotja. Feladata, hogy az előkészítő és főzési munkáknak megfelelő helyet biztosításon. Ez általában magában foglalja a beépített...
Gate Control PRO
A Gate Control PRO egy korszerű, akár két különálló kapu vezérlésére is alkalmas intelligens kapuvezérlő, amely mobilinterneten keresztül Android és iOS alkalmazással, vagy hívással vezérelhető....