A motoros vezérléshez az amerikai Lift-Master egyik legolcsóbb típusát
használtuk, a komplett szett (1) valamivel meghaladta az 50 ezer forintot. Ebben
a motoron, a láncvezetésen, a húzó-nyomó alkatrészeken kívül megtaláljuk a
rögzítéshez szükséges valamennyi segédanyagot, valamint a távvezérlés adó és
vevő egységét (egy távirányítóval) valamint egy nyomógombos kapcsolót a kézi
vezérléshez. A rendszer tehát komplett, legfeljebb az egyéni
változtatások miatt
lehet szükség néhány apróságra. Legjobb, ha már a kicsomagoláskor szépen
elrendezzük a padlón az alkatrészeket, ekkor nem csak az esetleges hiányok
tűnnek fel, hanem az egész szerkezet felépítése láthatóvá válik. Mindehhez nagy
segítséget ad egy kis kiegészítő füzet, amelynek rajzos ábrasora fázisról
fázisra végigvezet bennünket a szerelés folyamatán. Egy másik füzet az Európai
Unió összes nyelvén leírja ezt szövegben is (de mi még nem vagyunk EU-tagok).
Már áprilisban is írtuk, hogy a motoros vezérlés felszereléséhez ne is fogjunk
addig hozzá, amíg a kapu nem mozog könnyen, valahol megszorul, vagy nincs jól
kiegyensúlyozva. A motornak nem lehet feladata, hogy ezeken a nehézségeken
"átvontassa" a kapuszárnyat, ennek előbb-utóbb meghibásodás, törés,
motorleégés lenne a következménye. Csak ha már kézzel könnyedén, egyenletesen
tudjuk a kaput nyitni, zárni, akkor fogjunk a mozgató mechanizmus felszereléséhez.
Először a láncvezető sínt - három részből áll - csavarozzuk össze, két-két anyás
csavarral (2). Mielőtt még a munkát folytatnánk, egy kissé előre szaladunk. A
teljes szerelés után úgy találtuk, hogy ez a sín nem elég merev, a működés
közben nagyon beleng. Mi ezt úgy oldottuk meg, hogy középtájon még egy ponton
kikötöttük a mennyezethez. A szükséges rögzítőfuratot most a földön érdemes
kifúrni. (Egy másik megoldás az lehet, hogy a T idom felső lapjára egy L acélt
fogatunk fel merevítésként.) A sín egyik végére felcsavarozhatjuk a láncvezető
görgő házát (3), a másik végét pedig közvetlenül a motorra kell rögzítenünk (4).
Előtte azonban ne felejtsük el a T sínre felhúzni a kaput mozgató szánt (5),
mert ehhez a sín egyik végének még szabadnak kell lennie. Mindezzel percek alatt
végezhetünk, és ugyancsak nem okoz gondot a meghajtó lánckerekek elé
felcsavarozni a motorra a láncvezető talpat (6).
Még mindig a földön dolgozva tegyük fel a láncot, melynek mindkét végét a szánra
kell rögzítenünk (7), a hozzá adott kis csapok segítségével. A motoron két
különböző méretű lánckereket találunk; most kell eldöntenünk, hogy melyiket
kívánjuk használni. Egy viszonylag könnyű, 2 m körüli kapuhoz tehetjük a láncot
a nagyobb kerékre, amely értelemszerűen gyorsabban mozgatja majd a szárnyat (8).
A kisebb lánckerék nagyobb erőt, de lassabb működést biztosít. A lánc
feszességét a szánon lévő feszítőcsavarral lehet beállítani (9). Húzós legyen,
de azért 1-2 cm kilengése maradjon, nagyjából úgy, mint egy kerékpárláncnál.
Amikor az alapfeszességet beállítottuk, feloldhatjuk a láncfeszítő rugó
reteszelését; ezt a rugó végénél lévő alátét elforgatásával tehetjük meg (10).
Ezzel a mozgató mechanizmust tulajdonképpen öszszeállítottuk, következhet a
felszerelés.
A szerkezet - elvileg - két ponton van rögzítve (ehhez jön majd pluszban a
korábban már említett középső kikötés, a saját műszaki érzékünk
megnyugtatására).
A vezetősín első végét a kapunyílás feletti falrészre kell felcsavaroznunk,
pontosan középre (11). A rögzítőbilincs magasságát úgy állapítsuk meg, hogy
megkeressük a nyíló kapuszárny legmagasabb pontját, erre állítjuk a
vízszintezőt, és a fém alkatrészt kevéssel feljebb jelöljük át a falra, hogy a
kapu majd biztonsággal elférjen a láncvezető sín alatt (12).
Az első rögzítőbilincs felcsavarozása (műanyag dübelhez) után következhet a
motor rögzítése a mennyezethez. A láncvezetőt állítsuk vízszintesre, és pontosan
a motor rögzítési pontjai felett jelöljük meg a tartósín helyét (13). A
speciális helyzet miatt itt újra kissé beavatkoztunk a konstrukcióba. A garázs
mennyezetét ugyanis kb. 8 cm vastag hőszigetelés, azt pedig betonip burkolat
borította, ami megnehezítette a szilárd rögzítési alap elérését. A gyári
készlethez adott gyengécske L acél tartókat erős SALGO-elemekre cseréltük ki, és
hegesztettünk két speciális rögzítőcsavart; a fejüknél fogva összeerősítettünk
egy-egy 8-as metrikus- és hosszú pozdorjacsavart (14). A betonip lapba vágtunk
egy 30 mm átmérőjű lyukat, majd azon keresztül fúrtuk meg a beton mennyezetet.
Ide (műanyag dübelbe) hajtottuk be speciális rögzítőelemünk egyik végét (15), a
kiálló metrikus véghez pedig már felfogathattuk a SALGO-rögzítőtalpat (16).
Ugyancsak SALGO-elemekből vágtuk le a lenyúló két függőleges tartót, és az így
kapott négyszöget kimerevítettük egy keresztmerevítővel (17). Ez így már stabil,
erős szerkezetet alkotott. Ezután készítettük el a láncvezető középső
kimerevítését, az előbbiekhez hasonlóan összehegesztett metrikus- és
pozdorjacsavarral (18).
A mechanikus szerelés utolsó művelete, a kapu és a mozgatómechanizmus
összekapcsolása. Az ehhez szükséges elemeket természetesen megtaláltuk az
egységcsomagban. Az U profilú talpat eredetileg csavarozással kell rögzítenünk a
kapuszárny keretének belső falára, de egy kissé egyszerűsítve a dolgot,
hegesztéssel oldottuk meg ezt a feladatot (19). A húzókar két féldarabból áll,
és egy-egy stift fogja a talphoz, illetve a láncvezetőn futó szánhoz. A helyére
próbálása után (20) levághatjuk róla a felesleget, hiszen gyárilag biztonságosan
hosszúra méretezik (21).
Az első próbákat természetesen motor nélkül kell végezni. Ehhez a szán egy
reteszelővel leoldható a kapuról, így az kézzel működtethető. Ez a szerkezet
(22) ad lehetőséget arra, hogy áramszünetnél nyitni-zárni tudjuk a kaput.
Ugyanezt használtuk azonban az első elektromos próbákhoz is, amikor a motor még
csak a szánt mozgatta, a kaput nem.
Az elektromos szerelés nem bonyolult, mindössze egy hálózati dugaszoló aljzat
kiépítését jelenti a motor közelében, és egy nyomógomb felszerelését, illetve
bekötését valahová a kapu mellé a falra. A nyomógombhoz (23) 24 V-os vezeték
megy, a hálózati csatlakozóhoz azonban érdemes villanyszerelő segítségét kérni
annak, akinek nincsenek meg a megfelelő alapismeretei. A nyomógomb azért legyen
a bejárati rész mellett, mert kifelé használhatjuk a kapu becsukására (a
kapuszárny csukódása alatt még van időnk kilépni).
A munka utolsó fázisa a beszabályozás. Ez két tényező pontos beállítását
jelenti; meg kell határoznunk - külön, külön - azt az erőt, ami nyitja, illetve
zárja a kaput. Erre két szabályozó csavar szolgál a motor hátfalán (24). Az erők
nagyságát úgy állítsuk be, hogy a motor biztonsággal vigye a kaput, de ne
állítsuk szükségtelenül magasra. A másik beavatkozási lehetőségünk a végállások
behatárolására szolgál. Ennek két állítócsavarja a motor oldalán található (25).
Először csak a kireteszelt szánt mozgassuk, és figyeljük, hogy a megfelelő
pontig mozog-e. Ezután már rákapcsolhatjuk a kapuszárnyat, és mindkét végállást
fokozatosan közelítsük meg, nehogy a kapu túlnyíljon vagy túlzáródjon. Azt a
pontot se érjük el, amikor már a kapu felütközik a szélső helyzeteiben. A motor
inkább ezek előtt álljon le, akkor kíméljük is, és a hangos dörrenést is
elkerüljük. Inkább valami puha tömítést ragasszunk fel a majdnem ütköző
felületekre.
A távirányító hatósugara a gyakorlatban igen nagynak bizonyult; több száz
méterről, több emelet magasságból, a lakásból is működteti a kaput. Ezzel
vigyázni kell, mert egy véletlen megnyomással kinyithatjuk a garázst, és észre
sem vesszük.
Kényelmünk ára:
Motoros kapu szerelése
Áprilisi lapszámunkban - saját szerelési tapasztalataink alapján - leírtuk egy billenő garázskapu beszerelésének részletes technológiáját. Már ott is jeleztük, hogy egy következő lépésben végigkísérjük ennek táv-vezérelhető, motoros kiegészítését is. Erre a nyár folyamán nyílt lehetőségünk, amikor a Kling Kft. szakembereinek nyomába szegődtünk, és közösen "végigcsináltuk" a motor utólagos felszerelésének folyamatát.
További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!
Szólj hozzá a cikkhez!
Be kell jelentkezned,
hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.
Látszóbeton
Látszóbetonnak nevezzük azokat a burkolatlan betonfelületeket, amelyek magas minőségben, végleges felülettel készülnek. A különféle technológiával betonból készített épületszerkezetek, tárgyak...
Design és erő kompromisszumok nélkül
A HITACHI kerti gépei új motort kaptak, és az új motorokat rögtön új köntösbe bújtatták. Egy valami nem változott: minden egyes benzinmotoros gép professzionális használatra készült.