Január elején a fővárosban a BKV üzembe állított olyan bérelhető kisbuszokat, amelyekkel a mozgáskorlátozottak - akár kerekes székeikkel együtt - szállíthatók otthonuk és a kezelőintézetek között. Egyik változtában a kisbusz hátsó ajtajának nyitása után abból leereszthető egy felvonóhídhoz hasonló rámpa, amelyen át a kerekes kocsival a jármű belsejébe lehet gurulni. Ilyet a felkészültebb karosszérialakatosok a magasabb kombi, kisáruszállító ("van") kocsik hátsó ajtaján belülre aránylag könnyen elkészíthetnek (1). A VW "van"-ekbe gyárilag is szerelik.
A kerekesszékből a járműbe a mitfárer helyére átülők ki-beszállását könnyítő kiforduló ülésről korábban már szó esett (EM 2001/12). Itt most bemutatjuk a Fiat MULTIPLA-ba gyárilag beszereltet (2). Nagyobb kocsikban a vezető melletti utas ülést (mitfárer-ülést) alakítják át az összehajtott kerekesszéket befogadóra. A vezető mögé viszont csak akkor helyezhető be a kocsi, ha a bal hátsó ajtót nem nyílóra, hanem hátracsúsztathatóra (mint egyes áruszállítókét) alakítják át (3).
A nagy forgalmú pályaudvarokon olyan rámpákat alakítanak ki, amelyekre a kerekes székkel fel lehet gurulni, és amelyről aztán a vasúti kocsinak a rámpával szintben lévő padozatára lehet átgördülni. Ez a megoldás a teherpályaudvarok rámpáinál 180 éve ismert, hogy a targoncákkal lehessen ki-be rakodni (4). A korszerű közúti járművekből rámpa engedhető ki az eleve alacsony padlózatú jármű peronjáról (5). Sajnos a nagyon korszerű "hannoveri" villamosokon sem könnyítették meg így a kerekes székes ki-beszállást.
A lakásokat...
...általában nem a mozgáskorlátozottak igényei szerint alakították ki. Például a küszöböket különféle okokból a padlózatból kiemelkedőre készítik. A kerekes kocsi, a tolószék vagy a szobavécé kisebb, elülső kerekeivel is át lehet ugyan járni a küszöbön, de az esetenként fájdalmas zökkenéseket idéz elő. Ezért a magas küszöbök mellé célszerű a padlólécből olyan mini rámpát építeni, amelyen aránylag simán gördülnek át a kerekek. A háromszög keresztmetszetűre fűrészelt rámpaléc magassága egyezzen a küszöbével, és attól a magasság 2,5-3-szorosára nyúljon előre (6). Ezt végérvényesen oda is lehet szegelni, de ha csak esetenként van rá szükség, az alsó felületébe ütött két kis szögekkel, és azok számára a padlóba fúrt kis lyukakkal, a rámpaléc jól rögzíthető az elmozdulás ellen. A 7. képen egy igazán egyszerű provizórikus megoldást mutatunk be, az ünnepekre érkezett tolókocsis vendég zökkenőmentesen mozgatása érdekében. A tűzifából vágtak le két, nagyjából rámpa lejtésű darabot, és azokat illesztették a magas küszöb mellé.
A lépcsők nemcsak a közintézményekben, de a lakóházakban is nehezítik a kerekes székkel, tolókocsival - no meg babakocsival - közlekedők életét. Előfordul ez még a családi házakban is, főleg lejtősebb, tagoltabb terepen. A 8-9. kép-páron egy lépcsőt kiiktató hidat mutatunk be. Mint látható, az utca felől előbb lépcsőn kellett lejutni az udvarba, majd néhány méternyi haladás után ismét lépcsőn fel a bejárati ajtóhoz. Ráadásul - amint azt az építtetők már megtanulták - soha semmi sincs pontosan egymással szemben, semmi sem igazán derékszögű, és a tervrajzon található méret csak véletlenül egyezik a valóssal.
Ezért az adott esetben lejtős helyett, lépcsősre építették az eredeti lépcsőket felül hidaló bejárót. Így a kapunál is maradt egy vízszintes felület, és ami még fontosabb, a bejárati ajtó előtt is. Ott ugyanis fontos, hogy akár a kocsival, akár csak bottal, vagy járókerettel közlekedő is biztonságosan állhasson-ülhessen az ajtó zárása, nyitása alatt.
A lépcsővázának az anyaga 3x3 centiméteres négyzet keresztmetszetű jó minőségű, acél zártszelvény, a "pályatest" pedig 3x10-12 centiméteres, a hegesztett acélszerkezetre rozsdamentes kapupánt csavarokkal felerősített (tehát cserélhető) tölgyfadeszkákból áll. Egy-egy lépcsőfok magassága 5 cm, mélységük pedig akkora, hogy a kocsik egy-egy lépcsőfokon is elférjenek. Amikor a kocsik egyik kerékpárja már a magasabbik lépcsőfokon áll, a "jármű" még mindig csak annyira dől, hogy az a felbillenését nem okozhatja. Az öt centis lépcsőfokokon még a kiskerekű kocsik is felléptethetők.
A lépcsőhíd fém- és faanyagát jól védő, de nem síkos, nem fényes festékkel, lakkal kell átvonni, hogy semmiképpen ne csússzon, rajta a fogás is biztos legyen, no meg ellenálljon az időjárás viszontagságainak is. A képen látható különféle gumi- és fémlapok elsősorban a cipők és a kerekek sártalanítása céljából - sajnos nagyon drága - recézett gumiszőnyeggel fedés (9).
A lépcsőhidat a helyi lehetőségek és az igények alapos mérlegelésével és nagyon gondosan kell megtervezni, megépíteni. Jó, ha előbb lécekből és kartonlapokból készül egy makett, amin fellelhetők az esetleges hibák és hátrányok is.
A járóképesek...
...sutba tolhatják a kocsit, s helyette megpróbálhatnak járókerettel, mankóval esetleg, egy vagy két bottal közlekedni. A korszerű - és a szakorvosok által felírtan kedvezményesen is kapható - járókeretek magassága a pácienshez állítható, úgy, hogy a keret felső U-ja a benne egyenesen álló, lelógatott karú személy csuklójával legyen egyvonalban.
Fontos, hogy a gyakorlatlanok lépegetéskor inkább maradjanak hátrébb, mint a keret, mert, ha túlságosan előre "bele" lépnek, hanyatt eshetnek.
A mankók, botok ugyancsak állítható magasságúak, s végeiken jól tapadó gumivég van. Nagyon biztonságosak a "dinoszaurusz" lábú, azaz háromkörmű, hármas végződésű botok. Ám vigyázat! Jégen még a legbiztosabb járóeszköz is megcsúszhat.
A legegyszerűbb bottal, de a legmodernebb elektromos kerekes székkel közlekedőknek is egyaránt nehezére esik a székből, vagy pláne az ágyból való kiszállás, a felülés, de a leereszkedés is. A kórházakban az ágy fölé nyúló acélkarra erősíthető az a függő kapaszkodó, amellyel a páciens még az ágytál cseréje idejére is felemelheti a testét. Az ilyesmi azonban a kislakásokban - ahol igazán szükség lenne rá - alig férne el. Szerencsére aránylag egyszerűen pótolható.
A 10. képen látható esetben a betegágy feje és a fal közé egy kis háztartási létrát állítottak, a lábához viszont magas szekrényt toltak. Ezekre került aztán a három tetőlécből eggyé csavarozott hosszanti tartó, amire erős derékszíjjal akasztható a seprűnyélből, meg egy erős kötélből készített kapaszkodó. A hosszanti tartólécnek a létrafokon túlnyúló végébe alulról egy 60-as facsavart hajtottak úgy, hogy annak a kiálló feje a létrafokon megakadva megakadályozza a tartó előre - a betegre - csúszását.
A tisztálkodás igazi tortúra, mert a régebbi lakásokba nem építettek még bidét. Annak utólagos beszerelését viszont sokszor lehetetlenné teszi a víz és a szennyvíz csöveinek a födémben utólag történő vezetése. Ám ez a probléma is megoldható, ha egy bidét egy a szélein minden irányban túlnyúló, legalább 1 cm vastag erős deszkalapra, vagy bútorlapra csavaroznak a felerősítésére szolgáló lyukakba hajtott, kb. M 8-as csavarokkal. A lyukakba előbb rugalmas gumialátéteket kell illeszteni, a deszkalap külső négy sarka alá pedig kis 20x3 mm-es gumitalpakat kell ragasztani. Így alatta levegőzik a fa, és elférnek a lapos csavarfejek is.
A használt szennyvizet egy, a bidé kifolyójára szorított flexibilis csövön át lehet a fürdőszoba központi összefolyójához vezetni (11). Az a használat és a jó átöblítés után üresre csorgatva a bidé köré tekerve tárolható. A melegvizet viszont a fürdőkád hosszú zuhanyával lehet a bidébe tölteni, mert a hátul lévő csapok elérése még az egészségeseknek sem könnyű. Ez a bidé így használaton kívül, egy félreeső sarokba csúsztatható. A fürdéshez nagyon fontos egy, a kád mellé épített (11) kapaszkodó, a ki-beszálláshoz pedig egy, a kád peremével azonos magasságú beülő szék segít a kikapaszkodásban és a törülközésben is.
A nehézkesen járók...
...jó hasznát veszik egy kerekes szoba-vécének akkor is, ha hivatalosan nem mozgáskorlátozottak. Az idős, botladozva lépegető, vagy a betegségből felépült ember különösen éjszaka jut el nehézkesen az ilyen esetben szó szerint "félreeső" helyre. Az ágya közelébe állított, s ott jól lerögzített kerekes szoba-vécé megmentheti őt, vagy gondozóját az esetleges takarítástól.
A korszerű szobavécék levehető ülőlapja szagmentesen fedi le az úrvödröt, amibe ajánlatos ujjnyi, illatos fertőtlenítővel kevert vizet tartani, karjára pedig vécé-papírt erősíteni (12). Előnyös, hogy a szobavécé az úrvödör kiürítése, kitisztítása, majd félretétele után ülőalkalmatosságként, vagy tolószékként is használható. Végül egy fontos tanács. Szobavécét, tolókocsit vagy kerekesszéket a használó leülése vagy felállása idejére biztonságosan be kell fékezni, le kell rögzíteni, különben az hátraindulva a páciens súlyos elesését, sérülését okozhatja.