A WHO statisztikái szerint Európában 10 000 személyből 53-at fogyatékossága korlátoz az autóvezetésben, közülük 23-at valamilyen "végtagi" korlát. (A többit látása, hallása, mentális problémái.) A 23-ból átlagban 16-17 számára már készítettek valamilyen, az autóvezetést segítő eszközt, s a 16-17-ből 9 számára pedig már van katalógusból rendelhető szerkezet is, amelyet a szériakocsiba átalakítás nélkül be lehet szerelni, és ha már nem szükséges, el lehet távolítani.
Az olasz mozgáskorlátozottak segítésére a FIAT széleskörű programot dolgozott ki, amelynek keretében kifejlesztették a MOBILITY Assesment Centert. Ez egy kis, a korlátozottságot vizsgáló bázis. Fő eleme a központi fülkébe épített elektromos, elektromechanikus vizsgáló-, adatrögzítő szerkezet (1). Egy átlagos személyautó vezetőfülkéjére emlékeztet, s benne - akárcsak egy repülő szimulátorában - még a zajokat is szimulálni lehet. A páciensnek nincs más dolga, mint hogy megpróbálja az "autót" vezetni (2). A másik fülkében lévő műszerek segítségével objektíven állapítható meg a korlátozottság foka. Az adatokat a MAS memóriája rögzíti is. A FIAT 1999-ben egy ilyen, sokmillió értékű MAS-t adományozott az Országos Igazságügyi Orvosszakértői Intézetnek.
A Volkswagen-konszern tíz kis- és közepes típusához közel százféle segítőszerkezetet ajánl, amelyek száma a technika, s főleg az elektronika fejlődésével tovább nő.
Az OPEL az Easytronic-os személyautókat ajánlja a részben mozgáskorlátozottaknak. A szerkezetek típusspecifikusak, és előny, ha a kocsi automataváltós és szervokormányos.
A segítőeszközöket nem az autógyártók, hanem erre szakosodott vállalatok készítik, amilyen a német Lenz, a nemzetközi ABB és New-Holland, az olasz Guido Simplex, Kemp stb., amelyek természetesen szorosan együtt dolgoznak a gyárak tervezőrészlegeivel.
A korlátozottságot enyhítő eszközök nemcsak a vezetőt, hanem a mitfárert is segíthetik. Vannak a kerekes-székesek mozgását a kocsiig, és a szék beemelését könnyebbé tevők is. Hogy kinek melyik segítőszerkezet a legcélszerűbb, csak pontos orvosi vizsgálattal lehet megállapítani. (Erre szolgál a FIAT MAS bázis is.) Ám, hogy azt érdeklődő legalább nagyjából jelezhesse, hogy melyik tagját sújtja a baj, kidolgoztak egy húsz tagból álló tájékoztató piktogram rendszert. Persze, ha valakinek könyök alatt érintett a bal karja-keze, az lehet konkrét hiány, de esetleg csak bénulás, vagy fájdalmas mozgatás is (lásd az egyes ábrák piktogramjait).
Ezek után a katalógusból rendelhető hatalmas kínálatból lássunk néhány az autóvezetést segítő szerkezetet, amelyeket az ügyes kezű ezermesterek figyelmébe is ajánlunk.
A Volkswagen "Mobil mit VW", (azaz: a VW-val közlekedővé válhat) szlogenjével, nagyon szemléletes, röntgenrajzos tájékoztatót bocsátott ki az érdekeltek részére. Annak kínálatából persze csak néhányat van helyünk bemutatni.
A tengelykapcsolót és gázt is működtető szerkezetet a bal lábuk használatában gátoltak számára alakították kis, s azt a Polo, Golf, Bora, Passat, Sharan kocsikba és változataikba szerelik (3).
A rendkívül kis növésűek részére is készítenek toldókat, hosszabbítókat és emelőket, amelyekkel számukra is elérhetőek és biztonságosan kezelhetők a karok, kapcsolók. A bonyolultabbak közé tartozik a kuplungot, a gázt és a féket pedálok helyett húzó-nyomó karral működtető kiegészítő (4). Egyelőre a Golf és a Bora változataiba gyártják, de rövidesen minden közepes VW-ba szerelhető lesz.
Különleges a Franz-készülék, amelyet az ugyancsak mozgássérült Eberhardt Franz technikus dolgozott ki. Ezzel a mindkét karjukat vállból, vagy könyökből elvesztettek is vezethetnek autót. A rendkívüli készüléket az ASEA Brown Bovery gyártja. Az érintettek részére azt előzetes orvosi vizsgálat alapján a heidelbergi vállalatuknál adja át, és tanfolyamon oktatja ki használatára a vevőt.
Egyszerűek a kormány sérült kézzel történő forgatását segítő rátétek (5, 6), valamint az index és más kapcsolók meghosszabbításával, azok működését könnyítők (7).
Ugyancsak egyszerű a jobb láb - korlázottak számára könnyen fel-le szerelhető - rátét, amelyet automataváltós kocsikhoz ajánlanak (8).
A szállított mozgássérült ki-be szállását segíti a kifordítható ülés (9). Ezt részben pótolja egy olyan házilag is elkészíthető ülőlap, amelyet az eredeti fenékpárna helyére, görgőkön forgathatóan kell beszerelni. Az ülés váza, háttámlája marad az eredeti.
A gyakorlatban is bevált szériagyártású eszközöket látva, felmerül a kérdés, hogy Magyarországon, miért nem ajánlanak, gyártanak ilyen eszközöket. Sokak szerint ezek a kisszériában készülő szerkezetek a magyar piacon még eladhatatlanul drágák, és az Egészségbiztosítási Pénztárnak sincs elég hozzájárulási kerete. Olcsóbb, ha a nagyon ügyes magyar szakiparosok vagy ezermesterek "egyediként" gyártják a segítő szerkezeteket.
Segítő ,,extrák'' mozgáskorlátozott autósoknak
Magyarországon még bizonyára közlekedik egy-egy Velorex, a félévszázad előtti " rokkant kocsi". A Trabant Hycomatokból pedig még jó néhány, hűséges társa a mozgásában korlátozott vezetőjének. Ám az autókonstrukciók fejlődése ma már sokkal alkalmasabb megoldásokat kínál a valamiért mozgáskorlátozott autósok számára. Nagyon sokat készítettek már ügyes kezű mestereink is. A mozgáskorlátozottak esetében az autó ma már nélkülözhetetlen része közlekedésüknek, mert éppen ők nem képesek igénybe venni a tömegközlekedési járműveket.
További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!
Szólj hozzá a cikkhez!
Be kell jelentkezned,
hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.
Hernyótalpas lépcsőnjáró
A lépcsőn való közlekedés fiatalon és egészségesen nem probléma, de egy bizonyos életkor után, vagy megromlott egészségi állapottal, már nem is olyan egyszerű feladat. Nincs mindenütt lift, mert...
Segítség mozgáskorlátozottaknak
Régóta problémát jelent a mozgáskorlátozottak akadálymentes közlekedése az épületekben, bár napjainkban a kérdés egyre jobban előtérbe kerül. Ez a mozgáskorlátozottak számára végre reményt jelent....