A
leggyakoribb hiba az ülés hevedereinek szakadása. A lejtők huppanóin átlendülve
nagy terhelésnek vannak kitéve, elég egynek elszakadnia, vagy kilazulnia, minden
lesiklás után egyre "mélyebb" lesz az ülés, sőt be is szorulhatunk a felső
hossztartó lécek közé, ha elszakadnak a hevederek. A felfeslések is gyengítik
a tartósságukat, ezért a megnyúlt, sérült hevedereket ki kell cserélni. Ha
tehetjük széles kárpitos hevedereket szerezzünk be, és először az ülés széltében
kifeszítve szegezzük fel a hossztartókra, majd ezeken felváltva alul-felül
átbujtatva hoszszában is fonjuk át a kereszthevedereket (1). Az első és utolsó
kereszthevederhez minden hosszhevedert erős varrófonállal többsorosan öltsünk
hozzá. A hevederek végét természetesen hajtsuk vissza.
Ha műanyaghevedert erősítünk a szánkóra, akkor a darabok végét megolvasztva akadályozzuk meg a szálak kibomlását. Textilhevederek esetében pedig a visszahajtott szegélyeket ragasztópisztollyal megolvasztott ragasztóval, lepréselve fixáljuk, még a leszegezésük előtt. A fonott hevederülés tartósságát erős nyugágyvászonból varrt huzattal is célszerű növelni. Ez különösen akkor ajánlott, ha felnőttek is használják a szánkót. A csőszerűen összevarrt huzat felhúzásához a két oldalösszekötő lécet szereljük le a vánkosfáról, húzzuk fel rájuk a huzatot (2), majd - a lefogó csavarok feje alá tányéros alátétet helyezve - újból szereljük vissza a helyére (3).
A lécezett ülésű ródlikon a kilazult lefogó szegek ruhaszakadást okozhatnak. Ezen könnyen segíthetünk, ha a szegek helyébe galvanizált bevonatú facsavarokat hajtunk be. Ha pedig egy-két ülésléc eltörik, helyükbe hevederes, fonott ülést célszerű készítenünk.
A ródlik talpát is érdemes ilyenkor megvizsgálnunk, mert általában a vasalásuk a talpak végén elkopik, és ha a lefogó szegek feje már az enyészeté, akkor a leváló vasalat komoly sérülést is okozhat bukás közben. Az ilyen kopott talpak vasalását legjobb teljesen kicserélni. Mivel ahány szánkó, annyiféle a vasalása, az új acéltalp méretét a régi alapján határozzuk meg, és vásároljuk meg. (Lágyacél szalagokat, abroncsacélt a vastelepeken tudunk leginkább beszerezni.) A régi vasalatot harapófogóval fokozatosan feszítsük le a talpakról. Az új acél szalag vasalatot 200 mm-enként pontozóval nagyon erősen megütve, képezzünk mély sülylyesztéket, majd acél facsavarokkal fogassuk a régi vasalat helyére.
A szalag felerősítését a talpak ívelt vége felől kezdjük el, és fokozatosan a talpra csavarozva haladjuk hátrafelé. A lemezelés végét hajtsuk vissza a talpak bütüjére, és egy-egy facsavarral rögzítsük a helyére. Az új talpvasak anyaga általában rozsdás lehet, amit finom csiszolóvászonnal, majd ezt követően durva acélszivaccsal lekoptatva tegyünk simává (4). Hosszabb tároláskor ajánlatos beviaszolni a felületüket, ami megakadályozza a rozsdaréteg kialakulását.
Ródlizáskor persze előfordulhatnak komolyabb sérülések is. Ha a sebesen sikló
szánkó váratlanul kifarol, az "irányváltó" talp felőli oldalon igen erős terhelés
éri a lábak és a vánkosfák sarokkötéseit, ami törést is okozhat. Ez a hiba csak
vaskos lapolásokkal javítható ki. A törött darabokat jól visszaillesztve kell
összeragasztanunk műgyantával. Ezt követően 1,5 mm vastag lágy acéllemezből leszabott
saroklemezekkel, mintegy sínbe fogva a törött darabokat, szegecsekkel összehúzatva
erősítsük meg a törés helyét. Az ilyen szánkó azonban már nem teljes értékű,
ha felnőttek is használják, jobb, ha újat veszünk helyette.
Szerencsésebb esetben, ha csak a felső oldalösszekötő fa törik el (5), 25x30 mm-es kőris, vagy bükk lécből kialakított új darabbal pótolhatjuk a töröttet. Az új darabot teljesen a régi mintájára formáljuk ki (6). Minden egyes lyuk ugyanott legyen, mint a régi darabon, különben a felszerelésekor problémáink lesznek. Az új alkatrészt még a beszerelése előtt jól itassuk be erősen hígított vízálló lakkal, és csak ezt követően csavarozzuk vissza a helyére. A szereléshez csak galvanizált kötőelemeket használjunk, és behajtásuk előtt mindegyiket mártsuk paraffin olajba. Ez elég nagy munka, s hogy megéri-e, azt mindenki maga döntse el. Tájékoztatásul még annyit, hogy egy új, kétszemélyes szánkó idén kb. 6000 forintba került.
Szánkók javítása
Erre a télre nem lehetett panaszunk, volt hó bőven, szánkózhattunk kedvünkre. Az élemedettebb ródlik közül azonban számosan megsérültek az önfeledt szórakozás közben. Egy-egy meredekebb lejtő alján még a totálkáros szánkóroncsok sem voltak ritkák. Hja, a szánkózásnak is megvannak a maga trükkjei, és nemcsak a "mazsolák" alatt törnek a ródlik, a vagánykodók is erre a sorsra juthatnak. Ám vannak szerencsés esetek, amikor a bukfencekből adódó szánsérülések még javíthatók. Megreparálásukkal nem érdemes várni, mert még jöhet egy kiadós hóesés, és kijavított ródlival még ezt is kihasználhatjuk. S ha mégsem, akkor is megnyugodva, kijavított szánnal várhatjuk a következő ródli szezont.
További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!
Szólj hozzá a cikkhez!
Be kell jelentkezned,
hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.
Vigyázat, nem biztos, hogy gyerekbiztos!
A gyermekbiztos zárást igénylő termékek húsz százalékánál találtak valamilyen problémát a magyarországi ellenőrzéseken – közölte az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat (ÁNTSZ) egy...
Magasra emelt fekhelyek
Keveseknek adatik meg, hogy az igényüknek megfelelő alapterületű lakásba költözzenek. Aki nem akar nagyon eladósodni, szerényebb méretű lakásban is szeretne minél otthonosabb körülményeket...