A
leggyakoribb hiba az ülés hevedereinek szakadása. A lejtők huppanóin átlendülve
nagy terhelésnek vannak kitéve, elég egynek elszakadnia, vagy kilazulnia, minden
lesiklás után egyre "mélyebb" lesz az ülés, sőt be is szorulhatunk a felső
hossztartó lécek közé, ha elszakadnak a hevederek. A felfeslések is gyengítik
a tartósságukat, ezért a megnyúlt, sérült hevedereket ki kell cserélni. Ha
tehetjük széles kárpitos hevedereket szerezzünk be, és először az ülés széltében
kifeszítve szegezzük fel a hossztartókra, majd ezeken felváltva alul-felül
átbujtatva hoszszában is fonjuk át a kereszthevedereket (1). Az első és utolsó
kereszthevederhez minden hosszhevedert erős varrófonállal többsorosan öltsünk
hozzá. A hevederek végét természetesen hajtsuk vissza.
Ha műanyaghevedert erősítünk a szánkóra, akkor a darabok végét megolvasztva akadályozzuk meg a szálak kibomlását. Textilhevederek esetében pedig a visszahajtott szegélyeket ragasztópisztollyal megolvasztott ragasztóval, lepréselve fixáljuk, még a leszegezésük előtt. A fonott hevederülés tartósságát erős nyugágyvászonból varrt huzattal is célszerű növelni. Ez különösen akkor ajánlott, ha felnőttek is használják a szánkót. A csőszerűen összevarrt huzat felhúzásához a két oldalösszekötő lécet szereljük le a vánkosfáról, húzzuk fel rájuk a huzatot (2), majd - a lefogó csavarok feje alá tányéros alátétet helyezve - újból szereljük vissza a helyére (3).
A lécezett ülésű ródlikon a kilazult lefogó szegek ruhaszakadást okozhatnak. Ezen könnyen segíthetünk, ha a szegek helyébe galvanizált bevonatú facsavarokat hajtunk be. Ha pedig egy-két ülésléc eltörik, helyükbe hevederes, fonott ülést célszerű készítenünk.
A ródlik talpát is érdemes ilyenkor megvizsgálnunk, mert általában a vasalásuk a talpak végén elkopik, és ha a lefogó szegek feje már az enyészeté, akkor a leváló vasalat komoly sérülést is okozhat bukás közben. Az ilyen kopott talpak vasalását legjobb teljesen kicserélni. Mivel ahány szánkó, annyiféle a vasalása, az új acéltalp méretét a régi alapján határozzuk meg, és vásároljuk meg. (Lágyacél szalagokat, abroncsacélt a vastelepeken tudunk leginkább beszerezni.) A régi vasalatot harapófogóval fokozatosan feszítsük le a talpakról. Az új acél szalag vasalatot 200 mm-enként pontozóval nagyon erősen megütve, képezzünk mély sülylyesztéket, majd acél facsavarokkal fogassuk a régi vasalat helyére.
A szalag felerősítését a talpak ívelt vége felől kezdjük el, és fokozatosan a talpra csavarozva haladjuk hátrafelé. A lemezelés végét hajtsuk vissza a talpak bütüjére, és egy-egy facsavarral rögzítsük a helyére. Az új talpvasak anyaga általában rozsdás lehet, amit finom csiszolóvászonnal, majd ezt követően durva acélszivaccsal lekoptatva tegyünk simává (4). Hosszabb tároláskor ajánlatos beviaszolni a felületüket, ami megakadályozza a rozsdaréteg kialakulását.
Ródlizáskor persze előfordulhatnak komolyabb sérülések is. Ha a sebesen sikló
szánkó váratlanul kifarol, az "irányváltó" talp felőli oldalon igen erős terhelés
éri a lábak és a vánkosfák sarokkötéseit, ami törést is okozhat. Ez a hiba csak
vaskos lapolásokkal javítható ki. A törött darabokat jól visszaillesztve kell
összeragasztanunk műgyantával. Ezt követően 1,5 mm vastag lágy acéllemezből leszabott
saroklemezekkel, mintegy sínbe fogva a törött darabokat, szegecsekkel összehúzatva
erősítsük meg a törés helyét. Az ilyen szánkó azonban már nem teljes értékű,
ha felnőttek is használják, jobb, ha újat veszünk helyette.
Szerencsésebb esetben, ha csak a felső oldalösszekötő fa törik el (5), 25x30 mm-es kőris, vagy bükk lécből kialakított új darabbal pótolhatjuk a töröttet. Az új darabot teljesen a régi mintájára formáljuk ki (6). Minden egyes lyuk ugyanott legyen, mint a régi darabon, különben a felszerelésekor problémáink lesznek. Az új alkatrészt még a beszerelése előtt jól itassuk be erősen hígított vízálló lakkal, és csak ezt követően csavarozzuk vissza a helyére. A szereléshez csak galvanizált kötőelemeket használjunk, és behajtásuk előtt mindegyiket mártsuk paraffin olajba. Ez elég nagy munka, s hogy megéri-e, azt mindenki maga döntse el. Tájékoztatásul még annyit, hogy egy új, kétszemélyes szánkó idén kb. 6000 forintba került.
Szánkók javítása
Erre a télre nem lehetett panaszunk, volt hó bőven, szánkózhattunk kedvünkre. Az élemedettebb ródlik közül azonban számosan megsérültek az önfeledt szórakozás közben. Egy-egy meredekebb lejtő alján még a totálkáros szánkóroncsok sem voltak ritkák. Hja, a szánkózásnak is megvannak a maga trükkjei, és nemcsak a "mazsolák" alatt törnek a ródlik, a vagánykodók is erre a sorsra juthatnak. Ám vannak szerencsés esetek, amikor a bukfencekből adódó szánsérülések még javíthatók. Megreparálásukkal nem érdemes várni, mert még jöhet egy kiadós hóesés, és kijavított ródlival még ezt is kihasználhatjuk. S ha mégsem, akkor is megnyugodva, kijavított szánnal várhatjuk a következő ródli szezont.
További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!
Szólj hozzá a cikkhez!
Be kell jelentkezned,
hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.
Homokozó
Amikor kisgyerek van a családban, rendszerint felmerül az igény, hogy legyen homokozója. Szerencsés esetben van saját kert, ahol saját homokozót lehet építeni, deteraszra is van megoldás.
Gyerekszoba az új tanévhez
A diákok legnagyobb bánatára szeptemberben elkezdődött a tanév, és vége szakad a jól megérdemelt nyári szünetnek. Ilyenkor nemcsak a tanulók izgatottak, hanem a szülők is, főleg azok, akiknek a...